תושבי מטולה התייחסו היום (שני) לתחושת חוסר הביטחון וחוסר הוודאות בגבול הצפוני. ראש מועצת מטולה, דוד אזולאי, אמר כי "במטולה יש כ-130 בתים הרוסים לגמרי - חלקם נחרבו בצורה מוחלטת עד היסוד מפגיעות ישירות. דלתות נעקרו, חלונות התנפצו, ויש נזק כבד לרכוש ולבתים. אף אחד לא יודע להגיד לנו מתי ואיך חוזרים, לא פועלים מספיק, ועל אף שתוקפים בלבנון - זה ממש לא נותן לנו מענה לטילי הנ״ט שנורים מדי יום למטולה על ידי חיזבאללה".

שאלות ותשובות: מהו וריאנט הקורונה החדש בישראל? והאם החיסון עמיד?
חמאס מקשיח עמדות לעסקת החטופים, רק צעד אחד יחתוך לו את העורק הראשי 

לדבריו, "זה מקומם והזוי שממשלת ישראל לא מקבלת החלטות - ובינתיים הקהילה שלנו מתפוררת, יש תושבים שהחליטו לעזוב את המושבה. זה עצוב שמדינת ישראל מזניחה את תושבי הצפון כבר כשלושה חודשים - בלי שום אמירה מה יהיה בעתיד. אנחנו לא רואים שום תקווה באופק. זו בושה וחרפה שמדינת ישראל, החזקה במזרח התיכון, נכנעת לארגון טרור. כבר כמה חודשים שמדברים על חיזבאללה, על הפעולות, כיצד צריך להתמודד עם האיום - אבל אנחנו ממשיכים לחטוף את הטילים שלהם שמחריבים את המושבה. המדינה לא מתייחסת ליישובי הצפון, הפכה את המושבה לשטח צבאי - ובזה שפינתה את התושבים כאילו ויתרה עליה. אני הולך לקראת צעדים שיגרמו למדינת ישראל להתעורר ולפעול".

תיעוד פגיעת נ"ט שירה חיזבאללה לעבר הצפון (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

גדעון ציון, תושב מטולה שהתפנה לטבריה וביתו נפגע כמו בתים אחרים מטיל נ״ט: "אנחנו הבית הכי צפוני במטולה ובמדינת ישראל, כשמונה מטרים מהגדר, אני יכול להושיט למחבל מעבר לגדר יד. הבית שלנו נפגע פגיעה ישירה מטיל נ״ט לפני כחודש, ועדיין לא באו לראות מה המצב שם, לאמוד את הנזק. אין לנו ביטחון לחזור למושבה כעת - וגם באופן אישי אין לנו בית לחזור אליו. אני לא רואה שפועלים משמעותית בצפון מאז תחילת המלחמה, בינתיים זו רק מריחה של הזמן. אנחנו תוקפים - חיזבאללה מחזיר וחוזר חלילה - המצב הזה יכול להימשך גם חמש שנים.

עוד הוסיף ציון, כי "ההחלטה לפנות אותנו היא תקדים מסוכן של המדינה, שנותנת לאויב את התחושה שהמושבה היא שטח צבאי ללא אזרחים. אנחנו נחזור למושבה רק כשיהיה ביטחון, כשחיזבאללה יהיו רחוקים מהגדר. בינתיים, במטולה לא מסתובב אף אזרח, ברוב הזמן הכניסה למושבה סגורה, אי אפשר להגיע בכלל לבית שלנו, שנחשב לשטח צבאי סגור. הרבה בתים נפגעו, יש כמה בתים שנפגעו ישירות ויש בתים שנפגעו מההדף ומרסיסים. מטולה חטפה מכות קשות  - והשטח יצטרך שיקום רציני. שלא לדבר על הכבישים ההרוסים מתנועת הטנקים״. 

טנקים במטולה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
טנקים במטולה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

"כל העולם רואה ויודע שארגון הטרור נמצא על גדר הגבול - והשאלה היא איך מרחיקים אותם. התחושה שלנו ושל שאר התושבים לא טובה, המדיניות לא ברורה בשום צורה, ואנחנו מרגישים שסתם מעבירים את הזמן בין בית מלון אחד לאחר. כל השנים האלה הרגשנו את חיזבאללה על הגדר שלנו, ראינו אותם, הם היו מדברים איתנו וגורמי הביטחון לא עשו כלום על אף שדיווחנו על הכל. הטבח שהתחולל בעוטף עזה - רק במזל לא התרחש גם בצפון. אנחנו מבינים שחווינו נס. צריך לעשות למצב הקיים סוף, לגרום לכך שהם יתרחקו מהגדר כדי שנוכל לחזור הביתה בביטחה", סיכם.

לובי 1701, יוזמה אזרחית להחזרת הבטחון לצפון בתגובה לדבריי ראש המועצה אזולאי: ״תמונות ההרס הנורא ממטולה, מוכיחה כי מי שקיבל מכה קשה הוא לא חיזבאללה, כפי שטען רה"מ, אלא 80 אלף תושבי הצפון שנעקרו מביתם והפכו פליטים בארצם. ממשלת ישראל צריכה לשאול את עצמה: איך הפכנו חבל ארץ פורח לרצועת ביטחון ואיך משנים את המשוואה - ומעבירים את רצועת הבטחון לתוך לבנון. אנחנו מזמינים את רה"מ ושרי הממשלה לבוא לסיור בגבול הצפון ולראות בעיניים את מה שאנחנו חווים יום יום״.

הסרטון בכתבה פורסם לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]