סערה בישיבת הליכוד: חבר הכנסת דני דנון תקף היום (שני) בחריפות את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמר כי "הפרסומים והדיווחים בימים האחרונים מצביעים על מגמה מדאיגה - ישראל מאבדת את ההישגים שצברה במלחמה בגלל לחץ מצד ארצות הברית". מישיבת המפלגה נעדרו ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, ח"כ אלי דלל והשר ניר ברקת.

דנון הוסיף כי "התקפלות מול הלחץ האמריקאי לא מקדמת את מטרות המלחמה. לא את שחרור החטופים ולא את הכרעת חמאס. איזה אינטרס יש לחמאס ללכת לעסקה אם הם מבינים שבכל מקרה ישראל הולכת להפסקת לחימה? את תחילת המלחמה הובלת בנחישות ובעוצמה והתוצאות היו ברורות. צריך להמשיך בכך. המסר שמקבל מאתנו סינוואר כעת, על הסגת הכוחות, הוא מסר רע מאוד".

דני דנון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דני דנון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

הניו יורק טיימס דיווח היום כי שיחותיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נעשות בשבועות האחרונים מתוחות יותר ויותר. גורמים ששוחחו עם העיתון תיארו את חילופי הדברים בין שני המנהיגים כ-"קשות ונוקבות". לאחר הטבח ביידן התעקש להגיע לישראל, "עלי לראות אותם פנים אל פנים", הוא אמר לאנשי הממשל שהביעו חשש מפני נסיעה לאזור מלחמה – והמסר שהנסיעה תעביר בזירה הבינלאומית. עם זאת, בהמשך, בעקבות ההפצצות חסרות התקדים של ישראל ברצועת עזה, ולאחר לחץ מאנשי הממשל - הקשיח ביידן עמדות.

בשבועות שלאחר הטבח, כך לפי הדיווח, התעדכן ביידן במתרחש בישראל והתקשר באופן תכוף לנתניהו. בחודש נובמבר כאשר נפגש עם נשיא סין, שי ג'ינפינג, הניח ביידן את הטלפון בצד. לפי גורמים יודעי דבר, ארבע השעות במהלכן התקיימה הפגישה היו פרק הזמן הממושך ביותר באותם שבועות שבהם לא התעדכן בנעשה במזרח התיכון.

בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

נקודת המחלוקת החריפה ביותר בין שני המנהיגים עוסקת בסוגיית היום שאחרי. לפי הדיווח, ימים לאחר שביידן שוחח עם נתניהו על תרחיש שבו השליטה בעזה תשוב לידי הרשות הפלסטינית, פרסם נתניהו טור בוול סטריט ג'ורנל שבו כינה את הרעיון "הזוי".

"ההתנגדות של ביבי לאמריקאים היא פרפומטיבית בעיקרה", מעריך מרטין אינדיק, שכיהן בעבר כשגריר האמריקאי בישראל. "הוא ייאלץ בסוף להיענות לדרישות של ביידן, וכמו שאני מכיר אותו – הוא עובד עכשיו על ספין שינסה לשכנע את חבריו לקואליציה שהוא לא נכנע לדרישות האמריקאים".