שרת המשפטים לשעבר איילת שקד הגיבה היום (שני) על פסיקת בג״צ: "מהפכה חוקתית שניה - בממשלת 'ימין על מלא'".

חסר תקדים: בג"ץ פסל את ביטול עילת הסבירות

עוד כתבה כי "הערב קבע בית המשפט העליון כי הוא פוסל חוק יסוד. אותו בית משפט שהעניק לחוקי היסוד את המעמד החוקתי שלהם, אותו בית משפט שקבע שהסמכות שלו לבצע ביקורת שיפוטית נשאבת מחוקי היסוד". היא הוסיפה כי "זו פסיקה רעועה מבחינה משפטית, מטלטלת מבחינה משטרית ועל רקע המצב במדינה - בעיקר מקוממת. לטעמי, בימים אלה שחיילינו מאוחדים בחזית ומצפים לאחדות דומה בעורף - לא היה מקום לפרסום כה נמהר של פסק דין שנוי במחלוקת שכזה".

לדבריה, שינויים במערכת המשפט יש לבצע בעבודה סיזיפית, צעד אחר צעד, בתהליך אבולוציוני - לא בהצהרות פומפוזיות, ציוצים וחרחור מדנים. "העובדה שפסק הדין הוכרע על חודו של קול, בעוד בחודשים האחרונים ניתן היה להטות את הרוב בבית המשפט העליון לכיוון מרוסן יותר (שתי שופטות המשתייכות למחנה האקטיביסטי פרשו) או לכל הפחות למנוע את הפסיקה החמורה הזו - רק מעצימה את תחושת ההחמצה", הוסיפה. לסיום, כתבה כי "ממשלת הימין על מלא" אחראית גם היא למהפכה החוקתית השנייה. זו האמת. התוצאה העגומה הערב מדברת בעד עצמה. כל שצריך הוא להישיר מבט למציאות".

ישיבת סיעת הליכוד (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ישיבת סיעת הליכוד (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בתגובה לפסק הדין הגיב גם שר המשפטים יריב לוין: "החלטת שופטי בית המשפט העליון לפרסם את פסק הדין תוך כדי מלחמה, היא ההפך מרוח האחדות הנדרשת בימים אלה להצלחת לוחמינו בחזית". עוד הוסיף כי "השופטים למעשה לוקחים לידיהם בפסק הדין את כל הסמכויות, אשר במשטר דמוקרטי מתחלקות באופן מאוזן בין שלוש רשויות השלטון. מצב בו אי אפשר לחוקק אפילו חוק יסוד או לקבל החלטה כלשהי בכנסת ובממשלה שלא בהסכמת שופטי העליון, לוקח ממיליוני אזרחים את קולם ואת הזכות הבסיסית להיות שותפים באופן שווה בקבלת ההחלטות".

לסיום, כתב לוין: "פסק הדין, שאין דומה לו באף דמוקרטיה מערבית, לא ירפה את ידינו. כשהמערכה נמשכת בחזיתות השונות, נמשיך לנהוג באיפוק ובאחריות".

ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה, יאיר לפיד, הגיב על פסק הדין: "החלטת בג"צ חותמת שנה קשה של מריבה שקרעה אותנו מבפנים והובילה לאסון הנורא בתולדותינו. מקור כוחה של מדינת ישראל, הבסיס לעוצמה הישראלית, היא העובדה שאנחנו מדינה יהודית, דמוקרטית, ליברלית, שומרת חוק. בית המשפט העליון מילא היום נאמנה את תפקידו בשמירה על אזרחי ישראל, ואנחנו נותנים לו גיבוי מלא. אם ממשלת ישראל שוב תתחיל את המריבה על בית המשפט העליון אז הם לא למדו כלום. לא למדו כלום בשביעי לאוקטובר, לא למדו כלום מ 87 יום של מלחמה על הבית".

תגובת הליכוד לפסק הדין: "מצער שבית המשפט העליון בחר להביא פסק דין בלב המחלוקת החברתית בישראל דווקא כשחיילי צה״ל מימין ומשמאל נלחמים ומסכנים את חייהם במערכה. החלטת בית המשפט מנוגדת לרצון העם באחדות במיוחד בזמן המלחמה".

יחד עם התגובות המתנגדות, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב על האמירות נגד בית המשפט: "אני דוחה על הסף את האמירות כנגד בית המשפט העליון. ישראל היא דמוקרטיה שומרת חוק שמכבדת את החלטת בית המשפט. כך היה וכך יהיה".

שר המשפטים לשעבר גדעון סער, יו"ר תקווה חדשה כתב בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) שלו: "יש צורך לבחון שחוק שזכה לכותרת חוק יסוד הוא אכן כזה ולא הולבש באיצטלה כזאת רק כדי למנוע ביקורת שיפוטית על החקיקה".

סער כתב עוד כתשע נקודות בנושא, שעיקרן: "כחבר-הכנסת התנגדתי עם חברי לחוק לביטול עילת הסבירות שנוסח באופן גורף וקיצוני. השאלה האמיתית היא - האם די בכותרת ״חוק יסוד״ שניתנה על ידי המחוקק כדי לחסן את החוק מביקורת שיפוטית בלי קשר לתוכן החקיקה". עוד הוסיף כי בשאלה האם היתה עילה שמצדיקה את פסילת התיקון הספציפי לחוק היסוד ביטול עילת הסבירות, דעתו "היא כדעת שבעת שופטי המיעוט. על בית המשפט להשתמש בכוחו בריסון".

באשר לממשלה אמר כי "התנהלות הממשלה והקואליציה במקרה זה כמו בכל נושא המהפכה המשטרית (״הרפורמה המשפטית״ בפי חסידיה) לא היתה נבונה, בלשון המעטה. הבחירה בנוסח קיצוני וגורף הקלה על בית המשפט להגיע לתוצאה אליו הגיע. עובדה היא שלפני ואחרי החקיקה דנה הקואליציה על נוסחי פשרה לצמצום עילת הסבירות שללא ספק היו עומדים במבחן הביקורת השיפוטית".

כוח קפלן (צילום: אבשלום ששוני)
כוח קפלן (צילום: אבשלום ששוני)

בכוח קפלן הגיבו: "היום הסתיים פרק בקרב להגנת הדמוקרטיה בניצחונם של אזרחי ואזרחיות ישראל. כעת יש לכבד את הפסיקה ולהתאחד כל העם סביב ערכי מגילת העצמאות". בהודעה שפרסמה התנועה נמסר, כי הם "מברכים על החלטת שופטי בג"צ שפסלו את החוק הדיקטטורי והבהירו כי יש לבגצ את הזכות ואת החובה להחיל ביקורת שיפוטית על פעילות הכנסת, ובכללה חוקי יסוד".

עוד הוסיפו כי "זוהי השעה להודות למיליונים שיצאו לרחובות והגנו בגופם על הדמוקרטיה הישראלית, על ערכי מגילת העצמאות ועל שומרות ושומרי הסף. קרבה השעה בה האחראים לניסיון ההפיכה נגד הדמוקרטיה יצטרכו לפנות את מקומם מהציבוריות הישראלית ולתת לעם לבחור הנהגה שתתקן את הנזקים שהשאירו אחריהם".

נמרוד דוויק, מנכ״ל תנועת דרכנו שהייתה בין העותרים: "מברכים את בג״צ על ההחלטה האמיצה. ההחלטה של בית המשפט העליון הנה בבחינת חבל הצלה לדמוקרטיה הישראלית. ממשלה שניסתה לכפות את כוחה על בית המשפט העליון, תוך כדי רמיסת זכויות היסוד של אזרחי ישראל ומחיקת שומרי הסף, הינה ממשלה שאין לה זכות קיום. האחראים חייבים לעזוב את תפקידם. הנזק שגרמו ייזכר לדיראון עולם".