ראש השב"כ לשעבר, כרמי גילון, אמר כי "הימין הדתי בישראל – כמו חמאס, דאעש והאיראנים". גילון אמר את הדברים ב-30 באוקטובר בראיון ב"שבת תרבות" ביהוד מונסון.

נתניהו בשפל: רק 15% רוצים בו כרה"מ - ומי המועמד שעשוי להפתיע? | סקר
חופר מנהרות חמאס שנעצר חושף: חפרתי בעיניים קשורות 1.5 ק"מ ל"רנתיסי"

גילון אמר כי הוא חזה את עלייתו של הימין הדתי והקיצוני בספרו "משיח אכזר". "'משיח אכזר' מבוסס על ההיכרות המאוד מעמיקה שלי עם הימין הקיצוני. תיארתי איך באמצעות טרור הם זוכים בשלטון. הספר יצא בסוף 2020 ובשנת 2023 זה התממש", אמר גילון.

בראיון ביקש ראש השב"כ לשעבר להבדיל בין הימין החילוני מתקופת בגין ושמיר לימין הדתי. לדבריו, "מדינת ישראל נעשית יותר ויותר ימנית. יש ימין שרוצה להשתלט על חיי כל אזרחי המדינה. באמצעי הבדוק והחזק מכולם בדיוק כמו האחים המוסלמים במצרים וכמו דאעש וכמו חמאס וכמו המהפכה האיראנית של חומייני. להשתלט על החיים כולם בשם הדת בשם המשיחיות".

עוד אמר, כי "להשתלט על החיים של כל אזרח זה לא לשכנע אותו פוליטית, כאילו אני מנחם בגין יותר צודק מדוד בן גוריון. זה להשתלט על כל מכלול החיים שלך, על בתי הספר שבהם מתחנכים הילדים שלך ותכנית הלימודים שלהם, זה בדיוק מה שקרה השנה במהפכה המשטרית. זו לא עילת הסבירות, זה תקציבים פשוטים. לאן הולך רוב הכסף? כך זה ברווחה, בבריאות ובחיים הפרטיים שלך. כשאנחנו מדברים על הפיכה משטרית זו הפיכה כוללת אידאולוגית שמנסה להשתלט עם אידאולוגיה ודת ומשיחיות על החיים של הפרט, ולא רק בהשפעה הפוליטית עליו".

תגובת המכון לחקר היהדות והציונות: "כל השוואה בין קנאות דתית אסלאמיסטית לדת היהודית הינה מנותקת ומעידה על בורות. גם אם גילון רצה לדבר על ההקצנה של הציבור הדתי-ימני, היה עליו לזכור כי גם המפלגות אשר מייצגות את הציבור הדתי-לאומי כיום מייצגות חלק קטן יחסית מאותו מגזר. דבריו של גילון, והצורה בה נאמרו, מעוותים וחוטאים למציאות, ובעיקר, מכתימים מגזר שלם שתורם רבות לחוסנה של מדינת ישראל ולחוסנה. טוב היה עושה גילון לו היה נמנע מהאמירה האומללה הזאת ולומד להכיר טוב יותר את החברה הישראלית וגווניה".

יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ אמר בתגובה לדברים כי "ההשוואות הבזויות והמבישות של ח״כ פוגל ושל כרמי גילון בין הגרועים שבאויבינו לבין שומרי הסף של מדינת ישראל וציבור שלם שטובי בניו ובנותיו נלחמים ומחרפים את נפשם בימים אלה על הגנת הארץ - הן שפל מוסרי. לפילוג, להסתה ולשיח האלים והבזוי - אין מקום יותר בחברה הישראלית. אני קורא לכל אחד מהם לחזור בו ולהנהגה כולה לגנות זאת ולגלות אחריות לאומית בימים אלה".