טעות או השמטה מכוונת? מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה טען אתמול כי ישראל תקפה השבוע בשטח לבנון לראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה. ייתכן כי הוא השמיט בכוונה תקריות שיוחסו לישראל לאורך השנים ו"הביכו" את חיזבאללה.

נסראללה מאיים לשווא? "יש רק שני תרחישים בהם חיזבאללה ייכנס למלחמה מלאה עם ישראל"

בנאומו טען אתמול נסראללה כי החיסול של בכיר חמאס סלאח אל-עארורי בדרום הבירה הלבנונית היה "ההתקפה הראשונה שישראל העיזה לעשות מאז המלחמה ב-2006". לדבריו, "מה שקרה השבוע באירוע ההתנקשות הוא מאוד מסוכן, כי ישראל מנסה ליצור באמצעות תקיפה בלבנון תמונה של ניצחון אחרי שהיא נכשלת במאמץ להשיג את מטרות המלחמה שלה בעזה". על בסיס התקדים הזה, טען נסראללה, על ישראל לצפות שארגון הטרור השיעי ישנה את אופן ההתנהלות שלו. "עד עכשיו הלחימה שלנו הייתה זהירה", אמר, "אם ישראל רוצה לגרור אותנו למלחמה, אנחנו נלחם בלי הגבלות והמחירים שלה יהיו כבדים מאוד".

אלא שמאז 2006, אירעו בשטח לבנון כמה "אירועים מסתוריים" שפגעו ביכולות של חיזבאללה ויוחסו בתקשורת הזרה לישראל. באוגוסט 2019 נטען כי "פיצוץ מסתורי" בביירות היה בעצם תקיפה ישראלית שנועדה לפגוע במאמץ המלחמתי המרכזי של חיזבאללה: תוכנית לדיוק הטילים הרבים שבידי הארגון.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

נאום נסראללה על מלחמת חרבות ברזל (צילום: רויטרס)
נאום נסראללה על מלחמת חרבות ברזל (צילום: רויטרס)

בטיימס הבריטי נחשף אז כי ישראל פגעה ב מכשור המשמש כמערבל של חומר עודף החיוני לשיפור ביצועי המנוע של הטילים, באופן שמשדרג את יכולת הדיוק שלהם. העיתון "א שרק אל אווסט" פירסם בנוסף כי בלבנון "ניסו לאתר את המקום שממנו יצאו שני מל"טים מתאבדים, שכן הם אינם יכולים לטוס בטווח של יותר מ-4 ק"מ מהמטרה". 

על פי הפרסומים אז, חיזבאללה ניסה להכריב מחדש את המל"ט שהתרסק במטרה לדעת מה בעצם היעד של ישראל בשכונת בדאחייה. על-פי ההערכות, ישראל השתמשה במטוס צבאי כדי לשלוח את המל"ט מהאוויר. בחיזבאללה נלחצו אז ממה שנראה כמו פגיעה באחד מהנקודות הרגישות ביותר לארגון וטענו כי הם "בודקים אפשרות שקיימים בביירות תאים רדומים שמשתפים פעולה עם ישראל ומתגוררים בקרבת מקום והם שהפעילו את שני המל"טים", שכן המל"טים לא התגלו במכ"ם. 

באותו קיץ אף התפרסם בעיתונות הלבנונית כי ישראל ניסתה להתנקש בחייו של מקורב מוחמד חיידר, בכיר בחיזבאללה המוכר בשם "אבו עלי חיידר". מדובר באחד מאנשי הביטחון הממלאים תפקיד חשוב בארגון השיעי בלבנון: אחריות על לוחמי חיזבאללה בסוריה והאחריות על הפן צבאי-ביטחוני בכל דרום לבנון מטעם הארגון השיעי. בחיזבאללה אף נטען שראו בו כאחד ממחליפיו של עימאד מורנייה.