מלחמת חרבות ברזל: שר הביטחון יואב גלנט הציג הערב (חמישי) תוכנית ליום שאחרי ברצועת עזה, ועורר סערה בקרב חברי הקואליציה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר על התוכנית כי היא "שידור חוזר ליום שלפני 7.10. הפתרון בעזה מחייב חשיבה מחוץ לקופסא ושינוי הקונספציה על ידי עידוד הגירה מרצון ושליטה בטחונית מלאה כולל חידוש ההתיישבות".

90 יום לאחר הטבח: שלושה שנחשבו כנעדרים - חטופים בעזה
בדרך לעימות בקבינט? בן גביר יקרא להישארות נרחבת ברצועה

שרת ההתיישבות אורית סטרוק אמרה: "כשהקבינט מתכנס לדון ב'יום שאחרי' הוא חייב לזכור את החוזה הכתוב בינו ובין החיילים שיצאו לקרב, ומשפחותיהם. בחוזה כתוב: השמדת כל יכולות החמאס, צבאיות, שלטוניות, וכלכליות. והסרת כל איום מעזה כלפי ישראל. התכנית שתוצג הערב לקבינט לא עומדת ברף-המינימום הזה, לכן אסור, מוסרית, לקבל אותה".

בכיר בקבינט המלחמה במסר לשר הביטחון: "המצגת שהוצגה לתקשורת אינה אלא עוד הצעה. ההחלטות יתקבלו בקבינט המדיני-בטחוני ולא בתקשורת".

הקרבות בקבינט ובקואליציה נערכים על רקע ההכנות בישראל לביקורו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שצפוי להגיע לישראל ביום שני לביקור חמישי מתחילת המלחמה.

שר הביטחון גלנט  (צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
שר הביטחון גלנט (צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)

בישראל ייפגש בלינקן עם ראש הממשלה נתניהו, עם הנשיא הרצוג, עם שר החוץ כ"ץ, עם שר הביטלון גלנט ועם חברים נוספים בקבינט המלחמה. הנושא המרכזי והחשוב שיעמוד במוקד השיחות של בלינקן הוא  - החזון הישראלי ליום אחרי המלחמה ברצועת עזה, השליטה הביטחונית וההנהגה האזרחית שצריכים לקום בעזה אחרי שהחמאס יסולק מהרצועה.

מזה מספר שבועות שגם המל"ל בהובלת צחי הנגבי ובשיתוף פעולה עם השר לעניינים האסטרטגיים, רון דרמר, וצוותו מקיים סדרה של דיונים במטרה לייצר תוכנית סדורה המהווה מענה לשאלת השליטה המדינית, האזרחית והביטחונית ברצועת עזה.

בשל הרגישות הפוליטית הרבה שבנושא היום שאחרי הוחלט להציג את תוכנית המל"ל לדיון הקבינט המדיני-ביטחוני ולאחר מכן לפרסם את המסמך. המסמך, כאמור, הוכן לקראת ביקורו בישראל של מזכיר המדינה האמריקאי. התוכנית הישראלית ליום שאחרי תעמוד במוקד שיחותיו של בלינקן עם בכירי הדרג המדיני הישראלי.

יצויין כי מחלקת המדינה האמריקאית היא הגוף בתוך הממשל בוושינגטון שמחזיק ב"תיק עזה" ומטפל בכל היבטי הנושא. בשונה מבלינקן עצמו שנתפס כגורם מתון, בעל זיקה משמעותית ליהדות וכן -לישראל, חלק מאנשי מחלקת המדינה, בייחוד - מהדרג הלא בכיר, השייכים לדור הצעיר ולענף הפרוגרסיבי, מחזיקים בעמדות שלא נחשבות לפרו-ישראליות ובמידה רבה הם מתנגדים למדיניות של הנשיא ביידן התומכת תמיכה מלאה במלחמה שישראל מנהלת נגד חמאס בעזה. לדוגמה, חלק מאנשי הצוות של מחלקת המדינה מתנגדים לאישור של משלוחי הנשק לישראל, בעוד שהשניא ביידן מתעקש על כך.

במחלקת המדינה של ארצות הברית נמתחת ביקורת חריפה על נתניהו וחברי ממשלתו: גם נוכח היעדר תוכנית סדורה לשליטה הביטחונית, המדינית והאזרחית בעזה וביתר שאת - לאור האמריות של בכירי הממשלה הישראלית. כך, במחלקת המדינה תקפו את התבטאויות הישראליות על הצורך לעודד הגירת עזתים מעזה מרצון למדינות שיסכימו לקלוט אותם . בתגובה הבהיר גורם מדיני ישראלי מוקדם יותר השבוע כי " ישראל לא מנהלת מגעים עם אף מדינה על הגירה מרצון. אלה אשליות חסרות בסיס. אף מדינה לא תקלוט עזתים. לא מיליון ולא 5000".

כמו כן , במחלקת המדינה של ארצות הברית מודאגים מהקריאות של אנשי האגף הימני בקואליציה הישראלית להקים מחדש יישובים יהודיים בשטחי עזה. בתגובה גורמים מדיניים בישראל הבהירו יותר מפעם אחת כי מדובר באמירות פוליטיות שלא נשקלות באף דיון באף פורום שדן על החלופות ליום שאחרי חמאס.