מלחמת חרבות ברזל: יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ פרסם היום (שישי) הצהרה ובה תמך בהחלטתו של הרמטכ"ל הרצי הלוי להפיק לקחים בשלב הנוכחי של המלחמה.

נסראללה: "מה שקורה בחזית הצפונית הוא השפלה של האויב" | שידור חי
כשלושה חודשים לטבח: מפקד פיקוד דרום במסר למפקדים | צפו

"אנחנו נמצאים במלחמה הקשה בתולדותינו, שמתנהלת בכמה חזיתות, ומולן עלינו להתנהג כאגרוף אחד", אמר גנץ. "טוב שהרמטכ"ל שידע לקחת אחריות אחרי האסון של ה-7.10, לוקח אחריות ומקים צוות שיפיק לקחים מבצעיים להמשך הלחימה - זוהי חובתו".

"זוהי גם חובתו של דרג מדיני לשאול שאלות ולאתגר. מה שקרה אתמול היה התקפה ממניעים פוליטיים בעיצומה של מלחמה. השתתפתי בישיבות קבינט רבות - התנהלות כזו מעולם לא הייתה, ואסור שתהיה", המשיך.

"הקבינט היה צריך לדון אתמול בתהליכים אסטרטגיים שישפיעו על המשך המערכה ועל ביטחוננו בעתיד. זה לא קרה, והאחריות על כך היא על ראש הממשלה. עליו האחריות לתקן, ולבחור - בין אחדות וביטחון ובין פוליטיקה. אם מה שחשוב כעת זה ביטחון ואחדות, עלינו לקיים את הדיון המהותי להמשך הלחימה ובהקדם".

אין ספק שאחרי המלחמה תוקם ועדת חקירה ממלכתית, שתעסוק בכל מה שאירע עד ל-7.10, בכל הדרגים, אך עיקר תרומתה צריכה להיות להיבטים הלאומיים ולא בתחום המבצעי. זה מה שציבור הישראלי דורש, ובעיקר - זה מה שהוא צריך,  וכך גם יהיה", אמר בסיום דבריו.

הליכוד מסר בתגובה: "חובתו של הקבינט המדיני ביטחוני היא לשאול שאלות ולקבל תשובות. זאת לא פוליטיקה. בעת מלחמה, כשהעם מאוחד, מצופה מגנץ לנהוג באחריות ולהפסיק לחפש תירוצים להפר את הבטחתו להישאר בממשלת האחדות עד לסיום המלחמה".

זמן קצר לאחר מכן, נמסר בתגובה מטעם מפלגתו של גנץ: "נתניהו מטיף על קיום הבטחות - היקום קורס לתוך עצמו. מצפים מנתניהו ונציגיו, להביא הארכה למינוי המפכ"ל ונציבת שירות בתי הסוהר ביום ראשון בישיבת הממשלה, כפי שהתחייבו, וכפי שנכון לביטחון ישראל".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "בני גנץ מי שהיה חלק מחבורת הקונספציה והזמין את אבו מאזן אליו הביתה ממשיך גם בקבינט הקטן וגם בקבינט המורחב באותו הקו הכושל. חובתנו לשאול את הרמטכ"ל שאלות וחובתנו לדאוג שלא יחזרו על טעויות העבר שבני גנץ היה שותף בהם.

לגבי 'היום שאחרי' אכן חובה לקיים דיון בפורום החוקי ולא להשאיר את ההחלטה לגנץ שחותר להביא לעזה את שלטון אבו מאזן וחבריו. לפני הכל יש להבטיח הכרעה ולנצח, עדין לא סיימנו את המלחמה ואסור לעצור באמצע".

כזכור, שר הביטחון יואב גלנט הציג אמש תוכנית ליום שאחרי ברצועת עזה, ועורר סערה בקרב חברי הקואליציה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר על התוכנית כי היא "שידור חוזר ליום שלפני 7.10. הפתרון בעזה מחייב חשיבה מחוץ לקופסא ושינוי הקונספציה על ידי עידוד הגירה מרצון ושליטה ביטחונית מלאה כולל חידוש ההתיישבות".

בנוסף, ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שעסקה בסוגיית "היום שאחרי" ברצועת עזה, התפוצצה אמש בעקבות וויכוח בין השרים איתמר בן גביר ומירי רגב לרמטכ"ל הרצי הלוי, על רקע הדיווחים כי החליט להקים צוות שיחקור את מחדל השבת השחורה של ה-7 באוקטובר. בעקבות הדעות הנוקבות  נגד הרמטכ"ל, שר הביטחון יואב גלנט יצא להגנתו. בהמשך, נוכח הצעקות וההתלהמות הישיבה נעצרה.

שר הביטחון יואב גלנט: "שוחחתי כעת עם הרמטכ״ל רא״ל הרצי הלוי, ביקשתי לחזק אותו ולהעביר למפקדים והלוחמים כי אני סומך עליהם ומגבה את צה״ל. עם ישראל זכה ברמטכ״ל אמיץ ושקול בשעת מלחמה קשה. חיילי צה״ל נלחמים עבור כל עם ישראל - פונה לכל אנשי הציבור לחדול משימוש חסר אחריות בצה״ל ובמפקדיו להשגת רווח פוליטי".