ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה בחמישי האחרון ועסקה בסוגיית "היום שאחרי" גרמה לסערה רבה במערכת הפוליטית, בעקבות הדיון הסוער שבו השתתפו שרי הממשלה והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. זאת, על רקע הדיווח על הרכב הצוות שהחליט עליו הצבא, על מנת לחקור את מחדל מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר. הערב (שבת) בכירים בליכוד תקפו בחריפות את הלוי.

בכירי מפלגת השלטון מסרו ל"מעריב" כי "הרמטכ"ל עשה את כל הטעויות האפשריות, בנושא רגיש מבחינה פוליטית. במקום למנות אנשים שלא פטפטו את עצמם לדעת בתקשורת בתקופה האחרונה, בעיקר  - בהקשר הפוליטי נגד הממשלה, הוא מינה את שאול מופז שהתבטא בתקשורת נגד נתניהו והממשלה".

סיעת הליכוד (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
סיעת הליכוד (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

עוד מסרו בכירים בליכוד כי "בניגוד לתקשורת שהציגה את דן חלוץ בתור האלטרנטיבה היחידה האפשרית למופז, יש מועמדים אחרים שלא התערבו בפוליטיקה דוגמת הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי. חמורה עוד יותר העובדה שבנושא בעל רגישות ציבורית ופוליטית, הרמטכ"ל לא התייעץ עם שר הביטחון לפני שהוא הגיש את ההצעה, בייחוד כאשר העילה העיקרית למינוי הרמטכ"ל לשעבר לראש הוועדה היא העובדה שהוא צריך לבדוק את הרמטכ"ל הממנה בעצמו".

בעקבות הדיווח על הרכב הצוות שהחליט עליו הצבא, כדי לחקור את מחדל מתקפת הפתע של חמאס, תקפו השרים מירי רגב, דוד אמסלם, ואיתמר בן גביר את הרמטכ"ל וטענו כי "ממנים לתחקיר את האנשים שעומדים מאחורי תכנית ההתנתקות". כמו כן, הוסיף השר בן גביר ודיבר על הקונספציה שבה לטענתו "שבוי הצבא" ועל תכנית ההתנתקות. בתגובה, החל השר בני גנץ לתקוף את השרים על אמירותיהם.

הרצי הלוי בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
הרצי הלוי בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

הדיון שהפך לריב קולני בין השרים לרמטכ"ל, סביב מינויו של שאול מופז ליו"ר ועדת הבדיקה למחדל 7.10, אמור היה להיות דיון חשוב עד קריטי. לא כי מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לדרוש תשובות לשאלות המורכבות על חזונה של ישראל ליום שאחרי בעזה, אלא כי בראש ובראשונה מדובר באינטרס ישראלי מובהק. כפי שהגדיר זאת בצדק חבר קבינט בכיר: "סופה של המערכה הצבאית, גם אם היא תהיה ממושכת, חייב להיות מעוגן במעשה מדיני. רק אם אתה יודע לאן אתה רוצה להגיע – אתה יודע באיזו דרך אתה צריך ללכת".

בתוך כך, מוקדם יותר היום, אלופים לשעבר בצה"ל ובכירים לשעבר במשטרה, בשב"כ ובמוסד שלחו מכתב תמיכה לרמטכ"ל, תחת הנושא "איתך בהצדעה" ובו הדגישו כי "בימים האחרונים אנו עוקבים בצער רב אחרי החזית השמינית שנפתחה בצה"ל - חזית הקבינט המדיני-ביטחוני ששמה לה במטרה לנצח את צה"ל והרמטכ"ל. עוד נכתב במכתב: "שאלות נוקבות, ברור עובדות וביקורת נוקבת ככל שתהיה על הרמטכ"ל ועל צה"ל, היא זכותם וחובתם של שרי הקבינט הבטחוני מדיני. פיקוד על הצבא, שמירה על רוח צה"ל, קביעת ערכיו וניהול תחקירים בכלל זה לצורך הפקת לקחים מבצעיים החיוניים במיוחד בעת הזו נתונים לרמטכ"ל בלבד!". 

בין השמות הבולטים שחתמו על המכתב, ניתן למצואת את האלוף במיל' ישראל זיו, האלוף במיל' מתן וילנאי, הרמטכ"ל לשעבר משה יעלון, אלוף במיל' נעם תיבון, ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי, מפכ"ל המשטרה לשעבר יוחנן דנינו, ורבים נוספים.