לאחר סערת הקריקטורה של אסתר חיות, אור רייכרט, קריקטוריסט בעיתון 'שביעי' ויוצר הקריקטורה המדוברת, ועמוס בידרמן, קריקטוריסט עיתון "הארץ", שוחחו היום (ראשון) עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ברדיו 103fm על הסערה. 

"חשד להסתה לאלימות": הקריקטורה שהרתיחה את אסתר חיות
המהפכה השיפוטית השנייה: אקורד הסיום של כהונת הנשיאה חיות

"לא אני עשיתי את הסערה, מערכת המשפט עשתה את הסערה", אמר רייכרט. "העיתון לא קיבל את העמדה, לעיתון כופפו את היד ואמרו לו 'זה או זה או שלא יהיה לך עיתון'". 

על השאלה האם איימו על העיתון כלכלית, השיב: "לא יודע בדיוק את הפרטים, אבל בגדול כן".

עוד התייחס לטענה כי הקריקטורה מתכתבת עם קריקטורה אנטישמית: "יש גם רכבות בישראל, ברגע שאני רואה רכבת אני ישר אומר 'וואי, שואה'. הנה בבקשה. כל דבר אני יכול למצוא לך רפרור לגרמניה הנאצית. אני עוסק בקריקטורות, וזה היה אחד הכוחות היותר גדולים שלהם, הבעיה היא שאצל הנאצים לא היה צד שני. אנחנו חיים בדמוקרטיה. כל קריקטורה שאני אעשה כולם יכולים למצוא איזה נאצי שעשה מתישהו. 

במהלך הראיון, עלה לשידור עמוס בידרמן, מאייר בעיתון 'הארץ', והתייחס לשאלה האם הקריקטורה הייתה לגיטימית או שעברה את הגבול.

"דעתי בעניין היא כזו, שלמה קרעי בנושא הזה צודק במאת אחוזים. בפעם הזו הימין צודק לגמרי, אין שום הצדקה לעשות צנזורה לקריקטורה הזו. אני לא אוהב, לא מחבב צנזורות והגבלות מהסוג הזה. אם הוא עבר את הגבול וזה נכנס מבחינה משפטית לתחום של הסתה אז יואילו כבודם וילכו להגן על הדבר הזה. הרי הקריקטורה פורסמה על השער של עיתון בית כנסת, זה לגיטימי לחלוטין. דבר שני, הרי הקריקטורה הזו היא מעין פוסטר פוליטי, ואז יש פה טענה שהיא בשום פנים ואופן אסור לצנזר אותה, הטענה היא שחיות רוצחת חיילים".

על כך השיב לו רייכרט: "זו לא הטענה, איזה קשקשן. ברגע שקריקטורה יוצאת מהידיים של המאייר זה נתון לפשרנות. וזה הרעיון. אני רואה את הקריקטורות של בידרמן כאנטישמיות קשות, אבל כל אחד רואה את זה. יש חופש דיבור במדינת ישראל. האם מה שעשיתי, לא עשיתי, זה חופש הביטוי, שאנחנו מדברים על זה. מדברים אחד עם השני". 

"אני ממש מתנגד, אני לא מבין מאיפה לקח את החוצפה, את הסמכות החוקית להיות צנזור. למאייר יש את הזכות המלאה להביע את דעתו בקריקטורה הזו וצנזורה היא דבר מאוד שלילי מבחינתי".

כשנשאל באיזה מקרה כן היה מותר לקרוא לפסילה של קריקטורה, השיב: "בשום מצב. מה שאני מאמין, כל עוד היא קריקטורה ולא קריאה להסתה ואלימות, בקריאה ברורה ומפורשת, זה בגבולות חופש הביטוי. זה העניין של חופש הביטוי, להגיד את הדברים הכי קשים ושהכי מכעיסים את כולם, שנתמודד עם זה

על כך הסכים איתו בידרמן: "כן, אני על אותו עמוד איתו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm