נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק נבחר לכהן כשופט שיצטרף מטעם מדינת ישראל לדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג בתביעה שהגישה דרום אפריקה נוכח ההתנהלות הישראלית במלחמה. חבר הכנסת זאב אלקין, יו"ר ועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה וחבר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, התייחס היום (שני), בשיחה עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM לבחירת הנשיא לשעבר לתפקיד והביע את דעתו על הלחימה בשלל הזירות. 

מנותקת מהעם: ממשלת נתניהו ממשיכה לדהור לתהום | דעה
ישראל זיו טוען: כך היעדר ההכרעה בצפון משפיעה על הקרבות ברצועה

תחילה, הגיב על מינויו של השופט ברק על ידי נתניהו: "ההשמצה והדרך בה נוהל הוויכוח על הרפורמה המשפטית לא היה במקום, ואמרתי את זה מספר פעמים. הקואליציה הנוכחית ניהלה את האירוע הזה בצורה מזעזעת שאין לה מקום בשיח הציבורי, לא משנה אם אתה מסכים לגופו של עניין או לא".

הוא הבהיר: "המינוי מתבקש, השופט אהרן ברק, אפשר לחלוק על דרכו ברפורמה המשפטית שהוא ביצע, אפשר לחשוב שהיא הייתה מוגזמת, אבל אי אפשר לקחת ממנו שהוא אחד מהמשפטנים הדגולים ביותר שיש במדינת ישראל עם מעמד בינלאומי מאוד גדול. זה כרגע המפתח, בסוף אנחנו צריכים שם דמות שכולם יאמינו ביושר שלה, במקצועיות שלה ובעצמאות שלה. בסוף, השופט ברק אוהב מדינת ישראל, ציוני, ובלי שום קשר למחלוקת מה צריכות להיות הסמכויות של בית המשפט העליון. כאשר אתה בוחר דמות שהיא אולי הכי חזקה במעמד הבינלאומי שלה היום ושהיא זו שתשב בהרכב, חובתו כשופט במשפט בינלאומי אם הוא חושב שישראל טעתה במשהו הוא צריך להעיד על זה. אבל כשישב שם שופט כזה שאנחנו בטוחים בזה שהוא אוהב את ישראל וציוני ומבין את המורכבות. לדעתו שם תהיה משקל, זה מינוי מתבקש".

כשנשאל "מעל 90 יום למלחמה - הנוכחות שלכם עדיין הכרחית בממשלה?", הוא השיב: "בוודאי שכן. קודם כל, אתה אומר שאנחנו שלושה חודשים ועוד לא הגענו למיצוי יעדי המלחמה, ברור שלא. מהרגע הראשון השיח היה שאם אנחנו רציניים ביעדים ששמנו לעצמנו אנחנו צריכים להיות נחושים וזה תהליך שיכול לקחת זמן. הדבר הכי גרוע שאנחנו יכולים לעשות זה לשים לעצמנו יעד שאנחנו מראש יודעים שהוא דורש זמן ונחישות, ואחרי שלושה חודשים להגיד 'הפסקנו'". 

עוד הוסיף: "אני לא נמצא בקבינט מלחמה ואפילו לא בקבינט המדיני ביטחוני. אני חבר בוועדת חוץ וביטחון, משנה למודיעין, אני פוגש את ראש הממשלה בדיונים ביטחוניים אבל עדיין לא עובד לצידו בדומה לחברי ממשלה. האם כל דבר שנתניהו מוביל היום אני מסכים או מוצא חן בעיניי? לא, יש לי ביקורת גם בנושא של התנהלות כמו למשל השיח שהיה בקבינט מול הרמטכ"ל שאין לו מקום, הוא ראוי לגינוי. מירי רגב ואמסלם היו בקבינט עוד לפני שהצטרפנו, זה המבנה של הליכוד היום". 

נתניהו במסר לחמאס, צילום: עומר מירון / לע״מ

הוא הוסיף כי "אנשים לא שמו לב אבל זו העובדה, דוד אמסלם מונה למשקיף הקבינט. האם זה המינוי הכי קולע? אתם יכולים לנחש מה דעתי. זה המצב שמשקף את תוצאות הפריימריז בליכוד. אנחנו חיים בדמוקרטיה, אם אנחנו אוהבים את התוצאות או לא. השאלה היא איך ייראו הדברים שלא נהיה שם - האם אז הקבינט יתפקד יותר טוב? אני חושב שהתשובה ברורה אם לא יהיה מבוגר אחראי כמונו. בחירות בזק זה לעצור את המלחמה, אין יותר מהר מחצי שנה עד להקמת הממשלה החדשה, המשמעות של זה בפועל שסינוואר חוגג כי הוא טבח בנו ושרד, הוא יהיה המנצח הגדול עם כל ההשלכות הביטחוניות. זה לא דבר של מה בכך".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm