ראש הממשלה שלעבר אהוד אולמרט התראיין הבוקר (שלישי) ב-103FM, והתייחס לחיסול בכיר חיזבאללה שאירע אמש. "מה שקשור לחיסול של האנשים שאנחנו לא הודנו, לפחות במקרה הראשון, אני לא יודע להגיד מה התרומה של זה או ההשפעה של זה המיידית על המלחמה. אני חושב שכמו שאנחנו סופגים אבדות גם נסראללה לא מצפה שהתהליך הזה, אפילו המוגבל, יעבור מבלי שיהיו לו נפגעים", ציין. 

"המשך הקונספציה, אצבע בעין": בן גביר יוצא חזיתית נגד גלנט
בכיר נוסף חוסל? שלושה אנשי חיזבאללה נהרגו בתקיפת כלי רכב בדרום לבנון

עוד הוסיף כי "אני מניח שזה חלק ממעטפת הציפיות שלו. כך אני מעריך. עדיין בהחלט יש סכנה שהדברים בצפון יצאו מכלל שליטה, מספיק שטיל אחד לא יגיע למקום שהוא אולי כוון אליו ויפגע בקבוצה גדולה של אזרחים לא מעורבים והעסק עלול לאבד שליטה".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אתה חושב שלישראל יש אינטרס ברמה הלאומית והסופית שתהיה מערכה בלבנון?
"לישראל יש אינטרס להפסיק את הלחימה גם בצפון וגם בדרום. אני יודע שאלו מילים לא פשוטות אבל יש רגע שבו צריך לומר את הדברים בלי לטשטש או לכפות עליהם ועל חומרתם. אני יכול לומר שכשמי שניסח את החלטה 1701 אני בוודאי בעד להחזיר אותה לחיים, היא הייתה בחיים לא מעט שנים והיא הופעלה והייתה יעילה, ואתמול אפילו שמעתי דבר שלרגע לא הייתי בטוח שאני שומע טוב שראש הממשלה נתניהו אמר שהחיזבאללה טעו בנו ובגדול ב־2006. כלומר מסתבר ש־2006 הייתה הישג גדול גם לפי נתניהו. 

לחימת כוחות צוות הקרב של חטיבת הנח"ל. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

יכולים לעצור את המלחמה כעת כדי להחזיר את החטופים?
"אנחנו פגענו בחלק מאוד משמעותי מהיכולת הצבאית של החמאס, לא חיסלנו את החמאס וגם לא נחסל את החמאס. אלו היו הצהרות חסרות בסיס שמלכתחילה לא היה להן סיכוי להתממש. זה הצהרות שהן חסרות שחר, שראש הממשלה מצהיר אותן כדי שבעתיד יוכל לבוא בטענות לצה"ל ולגורמי הביטחון, ולהגיד 'אני רציתי'.

זה לא כרגע בנתונים שקיימים עכשיו, בברירה שיש לנו היא כואבת, אכזרית, אבל אי אפשר להתעלם ממנה - יש שם 136 אנשים, רובם אני מקווה חיים, חלקם לא. אם אנחנו נמתין עם העניין עוד ועוד רובם לא יהיו בחיים. זה לא דבר שישראל יכולה לתת לו להישחק בתוך ההצהרות האלה על נהרוס, נשמיד, נפגע, וכל מיני דברים כאלה שהם לא בטווח ההישג הקרוב".

הן בכלל בטווח הישג כלשהו?
"עם זה ביבי יצא למלחמה, אני יצאתי למלחמה עם הערכות הרבה יותר מפוקחות ומתונות, ועדיין אני חושב שמה שהצבא עושה בפיקודו של הלוי והלוחמים, הקצינים והמפקדים זה דברים מדהימים. מבחינת האומת, וההישג השיטתי המתמשך, הקשה, השוחק, גם אותנו לא רק אותם, אבל אנחנו עושים הישגים גדולים מאוד וייתכן שאנחנו צריכים לדעת לשים נקודה בשלב הזה בידיעה שעזה לא בורחת, עזה תהיה כאן גם אחרי שנחזיר את כל החטופים".

לעצור, להחזיר ואז?
"אחר כך להיכנס למו"מ באמצעות התיווך המצרי בשביל לתת איזשהו פתרון למציאות בעזה. אנחנו הרי מתחמקים מלדון בעניין, אנחנו אפילון לא מקיימים דיון על כך בקבינט שלנו. אנחנו חושבים שאם נטמון את הראש ונתעלם מרחשי הרקע מסביב ונזלזל באזהרות שאנחנו שומעים, ולא נבין שהזמן שעומד ברשותנו לנהל את המלחמה הזו בגיבוי אנחנו נצא מפסידים מכל הכיוונים". 

 הפקרות?
"זו לא רק הפקרות, זו הפקרות נפשעת. אני לא מדבר על דיון ציבורי, זה צריך להיות בקבינט אבל זה לא מתקיים. כשכבר קובעים ישיבה לדון בעניין דואגים לפוצץ אותה בהנחיה, בתיאום או בהשראה של ראש הממשלה וחבורת הבריונים שלו בקבינט, ובלבד שלא נקיים את הדיון. אנחנו מנסים להתחמק מלדון במציאות הזו".

"אני בהחלט חושב שזו הזדמנות שאנחנו יצרנו את התנאים שמאפשרים לקיים אותה", הוסיף, "בצד המכה הנוראית שספגנו, שהיא בלתי נשכחת ובלתי נסלחת, לצד זה אנחנו פעלנו בפעולה שהיא חסרת תקדים בהיקף שלה, בעוצמה שלה ובפגיעות שהיא פגעה בפלסטינים. עשרות אלפים מהם נפגעו פגיעה ישירה, הרבה מעבר רק למחבלים. אנחנו מתקרבים לנקודה שבה אנחנו צריכים לשאול את עצמנו 'מה הלאה?', האם לנצח נשלוט בארבעה או חמישה מיליון פלסטינים כדי להגשים את החלומות המטורפים והמשיחיים של אנשי בן גביר, סמוטריץ' וכל אלו התומכים בהם? או למצוא בסיס להידברות אחרי שאנחנו מכים בחמאס מכה כזו".

"אני לא מדבר על הידברות עם החמאס, הידברות עם גורמים פלסטיניים, בתיווך מצרים שהיא שותף אחראי. אני חושב שאני מכיר קצת את הרצי הלוי, הוא איש יוצא דופן עם עוצמות שמעט מאוד אנשים יש להם. הוא במלחמה הזו יעמוד כמו שהוא עומד בגבורה גם במלחמה שהוא מנהל בשדות הקרב בעזה, אבל צריך לראות את התמונה היותר רחבה – זה מחלחל לכל שדרות הצבא ולכל שדרות העם. מה שאנחנו רואים בישיבות האלה, ההתנפלות הזו, הרשעות המתוכננות, המגובה על ידי ראש הממשלה, לא שמענו מילה אחת של הסתייגות מראש הממשלה, לא יכול היה להתקיים בשום ממשלה שאני הכרתי, וישבתי בלא מעט ממשלות", ציין.

לסיום אמר: "שר שהיה מדבר ככה היה נזרק מהישיבה ומפוטר אם יש צורך. אני מעריץ את כושר הספיגה של הרצי הלוי ושל חבריו. מתנהלות שתי מלחמות – האחת של מדינת ישראל וצבא ישראל נגד אויבנו, נגד הרוצחים, בגבורה, בתעוזה ואומץ. ומלחמה שנייה שמנהלת לשכת ראש הממשלה ותומכי ראש הממשלה במדינת ישראל וצבא ישראל. במלחמה הראשונה אנחנו משיגים הישגים משמעותיים מאוד, בשנייה נפגע כושר העמידה של מדינת ישראל ועם ישראל – זה דבר שצריך להפסיק אותו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM