הקרב המדיני על צפון הרצועה: גורמים אמריקאים אמרו כי במהלך ישיבת קבינט המלחמה ישראל הסכימה למשלחת של האו"ם להיכנס לצפון הרצועה על מנת להעריך את מצב התשתית ולמפות את הצרכים לחזרה של אזרחים פלסטינים לאזור בשלב מאוחר יותר. כך דווח היום (שלישי) על ידי ברק רביד ב"וואלה!". 

דיווח דרמטי: אלפי לוחמים יצאו מהרצועה, אבל ישראל לא תוותר על מטרת העל
במהלך ביקור הבכיר בישראל: ישראל כ"ץ נפגש עם אנתוני בלינקן

על פי הדיווח, הנושא עלה במהלך פגישה בין שר החוץ בלינקן לראש הממשלה נתניהו וחברי הקבינט המלחמתי. גורמים ישראלים אמרו כי בלינקן הדגיש את הצורך לאפשר לפלסטינים לחזור לצפון רצועת עזה בהקדם האפשרי. בישראל נרתעו ואמרו שלא תתאפשר חזרה מיידית של אזרחים פלסטינים לצפון הרצועה בגלל המצב בשטח וגם בגלל שהוא רוצה לראות קודם כל התקדמות לקראת הסכם חטופים חדש.

אנתוני בלינקן (צילום: מתן וסרמן)
אנתוני בלינקן (צילום: מתן וסרמן)

בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נשא דברים הערב (שלישי) במהלך מסיבת עיתונאים שכינס לקראת סוף ביקורו בישראל.

"פגשתי נציגי משפחות של חטופים, האובדן בשני הצדדים שמושפעים מהקונפליקט הוא כבד מנשוא. ה-7 באוקטובר לא יקרה יותר, אנו עומדים לצד ישראל", אמר מזכיר המדינה בין היתר. "אלו שתוקפים את ישראל, חמאס, חיזבאללה, החות'ים, ואיראן - הם קוראים להשמדת ישראל ולרצח ההמוני של יהודים. הגעתי לישראל אחרי שפגשתי את מנהיגי טורקיה, יוון, ערב הסעודית ועוד, וכולם הביעו דאגה באשר לסכסוך ותמכו במניעת הידרדרות המלחמה לחזית נוספת. החמאס משתמש באזרחים כמגן אנושי, ועל כן המאמצים למנוע פגיעה באזרחים הם קשים ביותר, ובכל זאת נחוצים".

לדבריו, "דיברתי עם בכירה באו"ם בעזה על המאמצים להקלת המצב ההומניטרי ברצועה, ויש לה את כל התמיכה האמריקאית, כמו גם את התמיכה הישראלית. בכל הנוגע לחזרתם של אזרחים עזתים לצפון הרצועה, זה לא יקרה תוך יום, אבל אנחנו נראה איך אפשר להתגבר על המכשולים האלה ולחתור לפתרון. האזרחים הפלסטינים חייבים לחזור לבתיהם, ואסור שהם יעקרו בכפייה, וזו לא המדיניות של ישראל. באשר לגבול עם חיזבאללה בצפון, אנחנו מנסים למצוא פתרון דיפלומטי שימנע מהידרדרות המצב ופתיחת חזית נוספת ותאפשר חיים אזרחיים בצפון ישראל ודרום לבנון בשלום". 

עוד הדגיש: "צריך להקים מדינה פלסטינית וליישם את פתרון שתי המדינות, זה אפשרי, אבל צריך שני צדדים על מנת להשיג את המטרות האלה. ישראל צריכה להיות גם היא שותפה למנהיגים הפלסטינאים, ואסור לה לאפשר את התרחבות ההתנחלויות ועליה למנוע התגברות אלימות של מתנחלים. בסופו של דבר, ביידן בנאומו אחרי ה-7 באוקטובר אמר שלישראל יש את הגב של ארה"ב, וזו אמת לאמיתה, תמיד". 

לשאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין מתנגד להקמת מדינה פלסטינית, ענה בלינקן: "אחד הדברים ששמעתי בבהירות בביקור הזה הוא שמדינות רבות באזור מוכנות להשקיע בשיקום רצועת עזה כשהמלחמה תסתיים, אבל זה חיוני עבורן שיהיה נתיב ברור שיוביל להקמת מדינה פלסטינית. זה קריטי להביא לסיום מעגל האלימות באמצעות ההכרה בזכויות הפוליטיות של הפלסטינים. בנוסף, צריך לבצע את הצעדים ההכרחיים כדי לתת לישראל ביטחון. המדינות הללו לא רוצות רק לחיות עם ישראל בשלום, אלא לחיות באזור בטוח ויציב יותר. לא אדבר בשם ראש ממשלת ישראל".

בלינקן נשאל גם על דעתו על החלטת קבינט המלחמה הישראלי שסרב לאפשר לאזרחים פלסטינים לחזור לצפון עזה, והשיב: "הגענו להסכמה שהאו"ם יקים כח משימה כדי להבין מהם התנאים ההכרחיים על מנת לאפשר לפלסטינים לשוב לצפון רצועת עזה. ברגע שהתנאים יאפשרו זאת, נרצה לראות אנשים שבים לבתיהם".

מזכיר המדינה נדרש לענות על השאלה האם ארה"ב והשותפות שלה מוכנות לנקוט יד קשה נגד מתקפות החות'ים, והגיב: "יש פעולות רבות שמבוצעות על ידי החות'ים ומאיימות על היציבות. אנחנו נחושים למנוע הסלמה, אם כוחותינו יותקפו ננקוט בתגובה הראויה. האיום של החות'ים הוא לא רק עלינו אלא על כל הקהילה הבינלאומית. להתקפות האלה היו השפעות שליליות מאוד על מדינות ברחבי העולם. יותר מ-40 מדינות הצטרפו אלינו וגינו את החות'ים. יש השלכות לפעילות שלהם. אנחנו חייבים לוודא שאנשינו מוגנים".

על הנורמליזציה עם סעודיה, הדגיש: "אני חושב שיש אינטרס ברור להשיג את זה. כל המדינות שבהן ביקרתי רוצות להתקדם. חלק מהן כבר עשו צעדים חיוניים כדי להשיג את זה, ואחרות מעוניינות בכך. רוב המדינות שביקרתי בהן תומכות בממשלה פלסטינית בעזה, אבל חשוב להן שיהיה נתיב שיאפשר לפלסטינים לממש את זכויותיהם הפוליטיות".

לסיום, אמר: "אנחנו רוצים שהמלחמה הזו תסתיים כמה שיותר מהר. היו יותר מדי אבדות ואלימות. אבל ישראל צריכה להשיג את מטרותיה כדי לוודא שמה שקרה ב-7 באוקטובר לא יקרה שוב. צריך לזכור שלכולם יש אפשרויות, כולל חמאס. הייתה לו אפשרות לסיים את כל זה ב-8 באוקטובר. הסבל הזה לא היה נגרם אם חמאס לא היה עושה מה שעשה ב-7 באוקטובר ובוחר בהחלטות שבחר לאחר מכן. זה יכול להסתיים מחר אם חמאס יחליט. אנחנו ממשיכים לתת לישראל את העצות הטובות ביותר שאנחנו יכולים כדי לוודא ש-7 באוקטובר לא יתרחש שוב".

כזכור, בלינקן נפגש מוקדם יותר עם הנשיא יצחק הרצוג והשתתף בדיון בקבינט המלחמה. בעת ישיבת הקבינט הבהיר בלינקן כי על ישראל להימנע מגרימת פגיעה נוספת באזרחים בעזה, וחזר על הצורך להבטיח שלום בר קיימא כדי להבטיח הקמת מדינה פלסטינית בעתיד. עוד הציג בלינקן תוכנית לעתיד הרצועה על סמך פגישותיו עם מנהיגי ערב הסעודית, איחוד האמירויות, קטאר, ירדן וטורקיה.

כמו כן, בפגישותיו עם בכירים ישראלים, המזכיר בלינקן חזר על הדרישה להגדיל עוד יותר את הסיוע ההומניטרי לעזה. לדבריו: "כיום רק כ-40% מתושבי הרצועה מקבלים את הסיוע, חייבים להכניס הרבה יותר סחורות". על התפקוד של אונר"א, אמר: "הבעייתיות מוכרת לנו, אבל לעת עתה אין לנו חלופה טובה יותר". 

בנוסף, דנו בקבינט אודות המאמצים המשותפים לשחרור כל החטופים מרצועת עזה. לאחר מכן, התייחס במהלך ישיבת קבינט המלחמה בלינקן הפציר להימנע ממלחמה כוללת עם חיזבאללה.