בבית הדין הבינלאומי לצדק, היושב בארמון השלום בהאג ייפתחו מחר (חמישי) יומיים של דיונים שיכללו את טיעוני הצדדים בתביעתה של דרום אפריקה נגד מדינת ישראל על כך שלטענתה, צה"ל מבצע רצח עם בעזה. המשפט עצמו צפוי להימשך שנים ארוכות, ובמשלחת הישראלית סבורים כי בשל העובדה שכתב האישום מתבסס במידה רבה על הצהרות של פוליטיקאים ואישי ציבור ישראלים, יהיה אפשרי למנוע את ההחלטה נגד ישראל. 

מאחורי הקלעים של מינוי אהרון ברק: אלו הגורמים שדחפו את נתניהו למנות אותו
"דרום אפריקה מבקשת הכרעה": האם יש לנו סיכוי בדיון בהאג?

ההחלטה אמורה להתקבל במהירות, כדי שאם יתברר שמדינה אכן מבצעת רצח עם, יוכל בית הדין לבלום אותה בהקדם האפשרי. על כן, פסיקתו של בית הדין באשר לצו הביניים עשויה להתקבל בתוך כמה ימים ולא יותר מחודש. אי ציות לפסקי דין עשוי להביא לסנקציות נגד ישראל כמו אמברגו נשק ומגבלות על הסחר עם ישראל, כמו גם פגיעה בקשרים הדיפלומטים של ישראל ובאמון של מדינות בחתימה על הסכמים איתה.

בניגוד לבית הדין לצדק בהאג השופט מדינות, בית הדין הפלילי הסמוך שופט את אזרחי המדינות. קביעה סופית כי ישראל ביצעה רצח עם בפלסטינים עלולה גם להוביל לתביעות מצדו נגד בכירים בממשלה ובצה"ל והם ימצאו בסכנה של עונשי מאסר.

תושבי עזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
תושבי עזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

הדיונים יערכו במשך יומיים בלבד, תחילה הוקצבו להם שעתיים בכל פעם, אך בית הדין החליט להוסיף שעה אחת לכל דיון. בהרכב השופטים הקבוע של בית המשפט יושבים 15 שופטים כאשר המדינה הנתבעת והמדינה התובעת רשאיות לצרף להרכב שופט נוסף לבחירתה. 

ישראל בחרה בנשיא ביהמ"ש העליון לשעבר אהרן ברק, שהגיע היום עם המשלחת הישראלית להאג. יום הדיונים הראשון צפוי להיפתח עם השבעת השופט ברק והשבעת השופט שבחרה דרום אפריקה. לאחר מכן יוקדש היום לדברי התובע של דרום אפריקה וביום שישי לדברי ההגנה של ישראל. בבית הדין נהוג כי שופטים שואלים שאלות את התביעה וההגנה רק במקרים חריגים בלבד.

מי שנבחר לסנגר על ישראל הוא פרופ' מלקולם שואו, אליו מתלווה המשנה ליועצת המשפטית לממשלה לעניינים בין לאומיים, גיל-עד נעם וצוות של משרד החוץ. פרופ' שואו בן ה־76 הוא מומחה בקנה מידה עולמי לדיני זכויות האדם, משפט בינלאומי וההליכים השונים בבית הדין. שואו הוא יהודי המתגורר בבריטניה, אולם את התואר השני שלו במשפטים עשה באוניברסיטה העברית, באותה תקופה התגורר בישראל. הוא ייצג קודם לכן למעלה מעשר מדינות שונות בהליכים שונים ומגוונים.

השופט אהרן ברק (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
השופט אהרן ברק (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

אין להתעלם מן ההשפעה הפוליטית על ההכרעות. להרכב השופטים ומדינות מוצאם השפעה מרכזית על סיכויה של ישראל. לפי ההערכות שישה שופטים עשויים לצדד בעמדה הישראלית, ומנגד נציגי רוסיה, סין, לבנון, מרוקו וסומליה יצביעו, קרוב לוודאי, נגד ישראל. נציגי ברזיל וצרפת (השופט טעמה הוא דווקא יהודי הידוע, בדרך כלל, כאנטי ישראלי) נוטות לכיוון הזה. כך שיש צורך בעוד שופט אחד כדי להחליט נגד ישראל.

משלחת דרום אפריקה זכתה ל"חיזוק" בדמות ראש האופוזיציה הבריטית לשעבר, ג'רמי קורבין. שר המשפטים הדרום אמריקאי אמר כי קורבין, שבימיו כמנהיג הלייבור, מפלגת העבודה הבריטית והוא אישית הואשמו באנטישמיות בוטה – הוא אחד ממספר של "דמויות פוליטיות ממפלגות ותנועות פוליטיות פרוגרסיביות מרחבי העולם" שהצטרפו למשלחת.

צוות עורכי הדין המייצגים את דרום אפריקה הביעו "אופטימיות רבה" לגבי הצדק הבינלאומי. מן הצד הישראלי תוכננו מבצעי הסברה רבים. מחר בבוקר תתקיים צעדת תמיכה ועצרת הזדהות עם ישראל. הצעדה תתחיל בערך ק״מ מבית המשפט ותעבור מול הארמון. מדובר בארגונים יהודיים ונוצרים תומכי ישראל.

אחר הצהריים תתקיים מסיבת עיתונאים שעיקרה התגובה הישראלית לדברי דרום אפריקה ודברים של בני שש משפחות החטופים שהגיעו להאג. ביום שישי בבוקר יתקיים מייצג של שולחן השבת הריק מול בית המשפט ביחד עם בני משפחות החטופים. בהמשך היום תתקיים תפילה לשלום החטופים בבית כנסת בהאג בשילוב בני המשפחה והקהילה היהודית.

יממה לפני הדיון נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד התראיין ברדיו "קול ברמה" וחזר על דבריו לפיהם צריך "לשרוף את עזה". "אני עומד מאחורי הדברים שלי. עדיף לשרוף בניינים מאשר שחיילים ייפגעו. אין שם (בעזה) חפים מפשע. הצלחנו לעשות פינוי מסודר, נשארו שם 100 אלף. מי שנשאר שם, אין לי רחמים עליו. אין שם חפים מפשע. מי שנשאר שם צריך לחסל אותו. נקודה".

לדבריו, "אין פה מחשבה אפילו, אין שיקול דעת. שחיילים של צה"ל לא יחשבו לשנייה אחת וייפגעו בגלל שאנחנו צריכים להיות 'הומניים'". מקורות ישראלים אמרו, כי דברים אלה בוודאי לא יקלו על המערכה המשפטית.