ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטינים במרכז דיין אוניברסיטת תל אביב, שוחח הבוקר (חמישי) עם ענת דוידוב וניסים משעל ב-103FM ודן עמם על ההצעה הקטארית החדשה לשחרור חטופים מרצועת עזה, שפורסמה אמש. מהדיווח עולה כי ההצעה תאפשר לבכירי חמאס לשרוד, תוך הגליה שלהם מחוץ לרצועת עזה. ההצעה כוללת גם נסיגה של צה"ל מהרצועה, אך רק בשלב מאוחר יותר של העסקה.

לקראת עסקת חטופים? משלחת ישראלית הגיעה לקהיר
"הם בסכנת חיים מיידית": אלה המחלות הכרוניות של החטופים בעזה | בלעדי

מילשטיין נשאל האם הדבר מעשי וענה: "אנחנו נמצאים כאן במצב שבו היכולת לקדם נקודת ממשק בין העמדות הבסיסיות של ישראל לאלה של חמאס, כרגע היא כמעט בלתי אפשרית. לגבי סיפור הפינוי, זה לא חדש, זו לא הצעה פורצת דרך, אנחנו מתגלגלים איתה כמה שבועות. עשינו הכול חוץ מאשר לשאול את חמאס". 

עוד נשאל האם הוא רואה את סינוואר נכנע ועוזב לבסוף את הרצועה, והשיב: "חמאס הוא ארגון אידיאולוגי נוקשה מאוד וחלק אינטגרלי מהחברה הפלסטינית בעזה. אני מעריך שמנהיג כמו סינוואר יעדיף למות בקרב בבונקר מאשר להתחיל להתפנות בשיירות לכיוון אוניות בנמל עזה. יש עוד שתי שאלות יותר מהותיות - על מה אנחנו מדברים? חמאס זה ארגון של עשרות אלפי אנשים בעזה, אנחנו מדברים על עשרות אלפים או חבורה קטנה? ישראל הייתה יותר מעוניינת בפינוי הגדול. ועוד שאלה - מי בכלל ירצה לקלוט אותם? מהבחינה הזו אני מאוד אשמח להתבדות ולהודות שטעיתי, אני לא רואה את חמאס מסכים. אנחנו ממשיכים לריב על עור של דוב שלא רק שהוא לא ניצוד, הוא לא ביער".

מילשטיין הדגיש: "ההנהגה צריכה להציב בפני הציבור את הנקודה - אם אנחנו רוצים עסקת חטופים המשמעות של זה הפסקת לחימה והמשמעות היא שלא עמדנו ביעד המרכזי של המבצע, מיטוט ממשל חמאס. הגיע הזמן להציב תמונה ברורה בפני הציבור, זה צריך להיות חלק מדיון ציבורי. יש כאן סוג של הכרעה שעבורה שלחנו את הבנים שלנו למערכה בעזה ועכשיו אנחנו צריכים להגדיר אותה, האם מה שאנחנו רוצים זה לחתור בכל הכוח למיטוט שלטון חמאס. אני מלא בדאגות לגבי המציאות ההיברידית המאוד לא ברורה שאנחנו נמצאים בה. או שאנחנו אומרים 'שחרור חטופים מעל הכול', ויש לזה מחיר כבד".

לסיום, התייחס למתיחות בגזרה הצפונית: "זה היה השבוע הכי קשה לנסראללה מאז תחילת המלחמה. עד עכשיו הוא פחות או יותר התנהל במרחב נוחות שבמסגרתו הוא גם מציק לישראל, גם מקדם התנגדות אבל גם לא דוחף את לבנון למערכה גדולה, וכרגע הוא שופד על קרני הדילמה, בעיקר אחרי שחוסל המפקד רדואן של אזור הדרום. השאלה היא בכלל לא מה חיזבאללה יעשה, כי חיזבאללה ענה בכל מיני סוגים של פעולות דרמטיות, השאלה המרכזית היא מה הולכת ישראל לעשות. הדילמה המרכזית היא האם ישראל רצינית במימוש 1701 או שאנחנו נכונים באמת לממש את היעד הזה כולל באמצעות מהלך צבאי. הייתי אומר שאם לוקחים את כל הדברים שדיברנו עליהם, הסכנה הכי חמורה שיש לנו שאנחנו נשאיר גם בדרום וגם בצפון סיפורים פתוחים בלי הכרעות. כאן ישראל תצא בצורה הכי נפסדת שיכולה להיות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM