מלחמת חרבות ברזל: דרום אפריקה שוטחת היום (חמישי) את טענותיה בתביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג. תביעתה של דרום אפריקה נסמכת בחלקה על ציטוטים של פוליטיקאים בכירים, תיעודים של פעילות צה"ל ברשתות החברתיות והתבטאויות של אישי תרבות וקצינים בצה"ל.

"צה"ל חוגג הרס; חיילים אונסים": הדיון בהאג הופך להצגה אנטי-ישראלית בוטה | שידור ישיר
"האיום המרכזי והמיידי": מהן השלכות בעקבות הדיון בהאג?

ראשית, הובאו דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנאום ה"עמלק" הידוע לשמצה. "מאז ומעולם נאבקנו באויבים מרים, שקמו עלינו לכלותנו", כתב נתניהו לחיילי צה"ל בתחילת נובמבר. "כשאנו מצוידים בעוז רוח ובצדקת הדרך, עמדנו בנחישות מול מבקשי נפשנו. המאבק הנוכחי במרצחי ה'חמאס' הוא פרק נוסף בסיפור העמידה הלאומית לדורותיה. 'זכור את אשר עשה לך עמלק'".  

בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

כידוע, ההתייחסות לעמלק בתנ"ך היא חריגה, ובה מצווה עם ישראל להרוג את העם העמלקי כולו – על נשיו, ילדיו ורכושו. בשל כך, טוענת דרום אפריקה כי המסר של נתניהו שעובר לחיילים ולקציני צה"ל הוא של הרג חסר הבחנה בתושבי עזה.

גם שר הביטחון יואב גלנט מוזכר בטענות בהאג, על שקרא לתושבי עזה "חיות אדם". כזכור, ימים לאחר הטבח, במהלך הערכת מצב בפיקוד דרום, אמר גלנט: "לא יהיה חשמל, לא יהיה מזון, לא יהיה דלק - הכל סגור. אנחנו נלחמים בחיות אדם ואנחנו נוהגים בהתאם".

דרום אפריקה לא פספסה גם את אמירתו של השר עמיחי אליהו שקרא להטיל פצצת אטום על עזה, ואף ציינה את דבריו של ניסים ואטורי, שרק אתמול חזר על דבריו שיש "לשרוף את עזה". דברים דומים של ח"כ משה סעדה הובאו בדיון, לאחר שאמר לפני כשבוע כי "בכל מקום אני שומע שצריך להשמיד את כל העזתים".

פעילות כוחות צוות הקרב של חטיבת יפתח ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צוות הקרב של חטיבת יפתח ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

נוסף על דברי הפוליטיקאים, הזכירו התובעים סרטון שבו שר הזמר חנן בן ארי "חוזרים לגוש קטיף, מקימים את חוף נובה בעזה", ואת ליאור נרקיס שאמר: "כולנו צריכים להתבייש, במקום שנלך לשם כולנו ברגל לתוך עזה ונשחט אותם חיים, נשרוף אותם כמו ששרפו ילד בתנור. אני מוכן להיכנס ברגל עכשיו".

ח"כ ואטורי הגיב לאזכורו בטיעונים: "האשמות השקריות של דרא"פ כלפי ישראל הזויות, מהאשמה שאמרתי דברים שהם סילוף דבריי ועד להאשמה שאנו מונעים מנשים ללדת כדי לדלל אוכלוסיה. זה מזכיר לי את האשמות נגד היהודים בימים של טרום השואה, או אשמות הזויות שאנו אופים מצות לפסח בדם גויים. חלק מהעולם לא השתנה ולכן אנו צריכים לדעת ללכת עם האמת שלנו ולהילחם על נצח ישראל".

ח"כ סעדה מסר בתגובה: "מי שצפה בריאיון, יכול לשמוע שאמרתי שוב ושוב שיש להשמיד את החמאס. צר לי שיש ״עיתונאי״ שלוקח משפט ומוציא אותו מקונטקסט בחוסר יושרה, ומנסה להבעיר אש רק בשביל לפלג עוד קצת ולזרוע שנאה. הגיע הזמן שגם אנשי תקשורת יבינו שהגיע הזמן להתאחד סביב המלחמה באויב ולא יעסקו כל הזמן בחיפוש מריבות פנימיות מיותרות".

גם השר עמיחי אליהו השיב: "‏אני משער שאם היהודים במחנות הריכוז בגרמניה ופולין, היו מצליחים לקום על רוצחיהם ועל המעגל התומך בטבח של ילדיהם,  היה בית הדין מתכנס כדי לתבוע. לשם כך הקמנו את מדינת ה'יהודים'. כדי שהרשע שפעמים אוחז בנשק ופעמים עטוי בחליפות מהודרות, לא יוכל עוד לפגוע בנו".