יקי דיין, לשעבר קונסול ישראל בלוס אנג'לס, שוחח היום (שישי) עם אריה אלדד ורון קופמן ברדיו 103fm והתייחס לביקורו של מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן שאמר כי "יצירת נתיב למדינה פלסטינית היא הדרך הטובה ביותר לבודד את איראן".

לדרום אפריקה הייתה סיבה טובה לסבך את ישראל: עכשיו נחשף למה
ההצעה הקטארית תיכשל? "סינוואר מעדיף כבר למות בבונקר"

בפתח השיחה ביקש דיין להבהיר כי חזון שתי המדינות הוא מטרת ארה"ב, זאת כיוון שהם רואים בכך הזדמנות לשינוי ויצירת מבנה חדש במזרח התיכון. "זו התוצאה שהם רוצים לראות מהמלחמה הזו. אם רוצים להביא את מדינות הערב המתונות לעזה ליום שאחרי, צריך ליצור איזשהו חזון מדיני והחזון הוא שתי מדינות. כולן רואות בזה עול גדול, אבל עדיין האמריקאים חושבים שאם הם יצרו את התשתית הזו כן יצליחו להביא את מדינות ערב האחרות".

"הם רואים במשבר הגדול הזה שיש כאן סוג של הזדמנות", הדגיש דיין. "הם שותפים לחלוטין לצורך להשמיד את התשתית הצבאית והשלטונית של החמאס בעזה וגם ביו"ש. הם אומרים שהשלב הבא חייב להיות שלב מדיני".

עוד ציין כי "יש לנו שורה של מחלוקות עם האמריקאים עכשיו. התמיכה האמריקאית, תמיד צריך להזכיר את זה לעצמנו, היא יוצאת דופן. הם וויתרו על הכתבת המציאות, הם לא היו נכנסים, בטח לא בשנת בחירות, להכתבת מציאות חדשה במזרח התיכון. גם הם מבינים שהתהליך והמהלך הזה רחוק מאוד להשיג אותו, והם יודעים לקרוא את המפה בישראל וכשמדברים עם כל ישראלי על שתי מדינות הוא מתחיל לחייך".

לדבריו, במידה וזה היה תלוי באמריקאים, ולא הייתה פורצת מלחמת חרבות ברזל, הם לא היו מתעסקים בחזון שתי המדינות בשנה הנוכחית. "הם לא היו נכנסים למהלך הזה בטח לא בשנת בחירות אמריקאית שכל המלחמה הזו בעזה הוא נושא בעייתי מאוד. אבל אם יש את זה כבר, והם נכנסים לזה כבר בתמיכה אדירה לישראל כי ביידן הוא נשיא ציוני ומאמין בזכותה של ישראל להיות חזקה ולהגן על עצמה, עדיין הם רואים איזשהו מהלך. אנחנו באים לאמריקאים ואומרים להם 'אנחנו מטפלים בחמאס, בחיזבאללה, בחות'ים, אבל אלה הסימפטומים, הבעיה היא האמריקאים. לאמריקאים אין קשב לזה".

באשר למחלוקות בין ישראל לאמריקאים, אמר: "הרצון האדיר להפסיק עם השלב העצים ולרדת לשלב פחות עצים במלחמה ועזה, זו דרישה אמריקאית והם גם קושרים את זה לחיזבאללה. הסיוע ההומניטרי שהאמריקאים מבקשים להגדיל כל הזמן. הנעת האוכלוסייה הפלסטינית מהדרום לצפון. חיזוק הרשות הפלסטינית שדעתנו על הרשות די ברורה, רשות שתומכת טרור והאמריקאים חושבים שצריך לחזק אותה".

"יש פה שורה של דברים שבראייתם את המזרח התיכון - אלו דברים שהם רוצים להנחיל. אנחנו צריכים לשמוח שיש תגובה אמריקאית מול החות'ים, כי הרבה זמן קיווינו שיפסיקו לשחק רק הגנה. זו חזית נוספת שאנחנו לא רוצים לטפל בה, אנחנו צריכים להודות לאמריקאים שכאן הם פועלים בעוצמה", סיכם.

עריכה: שני רומנו 103fm