ארה"ב ממשיכה במאמצי הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה: ברט מקגורק, יועצו של נשיא ארה"ב לענייני המזרח התיכון, העלה הצעה חדשה הקושרת בין שיקום רצועת עזה לאחר המלחמה, לבין נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, כך דווח הבוקר (שבת) באתר "הפינגטון פוסט" האמריקני. לפי מקגורק, התכנית תשמש תמריץ לשיקום מחדש של הרצועה, שבה ייקחו חלק סעודיה ומדינות נוספות במפרץ. עם זאת, גורמים בממשל העלו חשש כי התכנית הזו תגרום לחוסר יציבות באזור.

בשבועות האחרונים הציג מקגורג את התכנית בפני גורמי ביטחון, ובה ציר זמן של כ-90 ימים למה לטענתו עתיד להתרחש ברצועה לאחר סיום המלחמה. הבכיר האמריקני טען כי ניתן להשיג "יציבות" באזורים שנהרסו במלחמה, אם ארה"ב, ישראל וסעודיה, יפתחו במאמץ דיפלומטי לחתימה על הסכם נורמליזציה. כאמור, על פי התכנית, היא תשמש תמריץ לשיקום הרצועה על ידי האמירויות העשירות, ובמקביל לחץ הן על הפלסטינים והן על ישראל.

הפצצות בעזה (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
הפצצות בעזה (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: ארכיון רויטרס)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: ארכיון רויטרס)

עם זאת, פקיד אמריקני המעורה בפרטים אמר כי "התכנית מפספסת את הנקודה העיקרית". התכנית שהוצגה במסמך סודי ביותר שהוצג לגורמים בכירים במערכת הביטחון בוושינגטון, קבעה גם כי הנשיא ביידן יגיע לאזור בחודשים הקרובים, במה שנקרא "סיור ניצחון", ויקבל קרדיט על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, "כמענה לכאבה של עזה", כך על פי הדיווח. פקיד אמריקני נוסף התייחס לתכנית ואמר כי "אני לא בטוח שזה מציאותי כעת", אך ציין שיש רצון סעודי עז לביצוע עסקה.

מוקדם יותר השבוע, שגריר סעודיה בבריטניה אמר כי ארצו מעוניינת לנרמל את היחסים עם ישראל לאחר המלחמה בעזה, אך כל עסקה חייבת להוביל להקמת מדינה פלסטינית. בראיון שהעניק לתוכנית "Today" של ה-BBC אמר הנסיך חאליד בן בנדר כי ההסכם היה "קרוב" להיחתם כאשר הממלכה הפסיקה את השיחות בתיווך ארצות הברית לאחר מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר. השגריר גם מתח ביקורת על הקהילה הבינלאומית ואמר כי היא לא עושה מספיק כדי לסיים את הלחימה. הוא גם אמר שהוא רוצה לראות שבריטניה "תתייחס לישראל כפי שהיא מתייחסת לכל השאר". "הנקודה העיוורת כלפי ישראל היא בעיה אמיתית כי היא מספקת נקודה עיוורת לשלום", הוסיף.