הממשלה קיימה היום (ראשון) דיון ראשון בשינויים לתקציב 2024, והתנגדויות רבות עולות מצד השרים בעקבות הקיצוצים המוצעים במשרדיהם. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר סיים פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך השניים לא הגיעו להסכמות. בן גביר הבהיר כי יצביע נגד התקציב.

השב"כ באזהרה חמורה: "קיצוץ תקציבי המגזר הערבי - איום אסטרטגי לישראל"
"ילדים קטנים זה מה שאתם": חה"כ מהליכוד תוקפת את התנהלות קבינט המלחמה
פיצוץ בקבינט: 100 ימים למלחמה - המתיחות בין נתניהו לגלנט מגיעה לשיא

תחילה, התייחס נתניהו בישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה לשנת 2024: ״אחד מהדברים שהתבררו במלחמה בלי כל ספק, זה שאנחנו חייבים לנהל את המלחמה הזאת, והיא תיקח עוד חודשים ארוכים. לכן אנחנו מביאים היום תקציב מלחמה. התקציב הזה הוא אמנם תקציב שנתי, אבל הוא תקציב של שנה שבה יש לנו מלחמה. הדבר הזה מחייב אותנו להוציא הוצאות לביטחון הרבה יותר גדולות ממה שתכננו. אנחנו גם מבינים שאנחנו נצטרך להשקיע בתכנית רב-שנתית לשחרר את מדינת ישראל מהתלות ברכש חיצוני בהרבה דברים; בהצטיידות מקומית, ביכולת ייצור מקומית, כל זה יגיע לשולחן הממשלה". 

"זה מחייב את מה שהם קוראים לו 'התאמות' - זו מילה מכובסת לקיצוצים", הוסיף, "זאת האמת, וככה זה נדרש. עם זאת תהיה כאן הגדלת גירעון, כי המימון לגידול כזה גדול בתקציב הביטחון יבוא גם כתוצאה מזה שאנחנו מגדילים את הגירעון באופן זמני לשנה הזו. יש לנו את האפשרות להגדיל את הגירעון, אבל מצד שני אנחנו גם נדרשים לעשות את אותן התאמות. אני מבקש מכולם לתת כתף, לתת כתף לאלונקה. זה מה שאני מבקש מכולם. אני מצפה שביממה הקרובה נביא תקציב מלחמה למדינת ישראל, אני מוכן לשבת כאן גם בלילה הקרוב כדי לסיים את הדבר הזה".

נתניהו מתייחס ליום ה-100 למלחמה בישיבת הממשלה על התקציב (צילום :רועי אברהם / לע"מ)

במהלך הישיבה הטונים עלו והשר קיש התעמת עם סמוטריץ'. קיש קטע את סקירת התקציב של האוצר ואמר לסמוטריץ': "לא מעוניין לשמוע אותך, ולא את אנשיך". לאחר מכן יצא מהחדר, ומיקי זוהר בעקבותיו.

נתניהו פרץ בצחוק ואמר: "יצאת ולא תדרכת – לא יצאת". זוהר השיב: "אני רק יוצא לשירותים". שר האנרגיה אלי כהן הצטרף ואמר: "אפשר לתדרך גם בלי לצאת מהחדר. בהמשך הסקירה".

סמוטריץ עקץ את כהן ששאל שאלות: "אני לא אשם ששר החוץ כ"ץ לא עשה לך חפיפה לפני. אתה שואל שאלות מחוסר הבנה". השר כ"ץ: "אלי עבר חפיפה טובה".

בתוך כך, המאמצים בממשלה לאישור התקציב יהיו מורכבים. שר התפוצות עמיחי שיקלי, שרק בשבוע שעבר התפטר מהמשרד לשוויון חברתי, הביע את התנגדותו לקיצוצים במשרדו. "התקציב הנוכחי כפי שהוגש היום מתעלם לחלוטין מקהילות ישראל בתפוצות, מהעלייה החדה באנטישמיות, מהמערכה נגד הדה-לגיטימציה של מדינת ישראל ומההזדמנות שהמשבר הנוכחי מייצר למול יהודי העולם, ולכן לא אוכל לתמוך בו", מסר. "על מדינת ישראל להתעלות לייעודה כמדינת העם היהודי - זו לא רק זכותנו, זו חובתנו".

שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף אמר בריאיון לליאור רוזנפלד ברדיו צפון 104.5fm: ״האוצר מנותק, זו יריקה בפרצופם של תושבי הנגב והגליל. מתנהל עדיין משא ומתן, אבל אנחנו נמצאים על הקצה אני מקווה שלא נגיע למקום כזה שאנחנו מצביעים נגד התקציב״.

מוקדם יותר היום, שלח שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מכתב פתוח לחברי הממשלה ובו קרא לשינוי סדרי עדיפויות ואחריות לאומית. "בצהרים נתכנס כולנו בעזרת השם לדון ולאשר את העדכונים לתקציב המדינה לשנה הקרובה. זה תקציב טוב והכרחי לתקופת המלחמה, ועוד לפני מה שאין בו, בואו נראה מה יש בו: יש בו המון כסף לצבא לניהול המלחמה".

בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

שישה שרים עד כה הביעו את התנגדותם לתקציב: לצד שיקלי, וסרלאוף ובן גביר נמצאים גם שר התקשורת שלמה קרעי, שר החינוך יואב קיש, ושר הפנים משה ארבל. האחרון פרסם תגובה למכתבו של סמוטריץ' ואמר: "אין ספק שישראל נמצאת בתקופה שמחייבת הרחבה משמעותית של תקציב המדינה - הגדלת הוצאות הבטחון, השיקום הפיזי והנפשי של תושבי העוטף, סיוע למילואימניקים ומשפחותיהם, וכל זה לפני שדיברנו על הוצאות בריאות, חינוך, שלטון מקומי מיגור הפשיעה ומנועי צמיחה למשק".

"אבל כמו כל דבר בחיים, המציאות יותר מורכבת, זה לא או-או. אפשר גם להרחיב בלי לקצץ. בעשרים השנים האחרונות מדינת ישראל חסכה הרבה והקטינה בצורה משמעותית את החוב הלאומי. הקטנת החוב מגיעה מכספי מיסים של כלל האזרחים שהיא גבתה, אבל הכספים לא שימשו את האזרחים אלא את החוב הממשלתי. והנה היום בעת הצורך, זה הזמן להחזיר את הכסף לאזרחים ולא לקצץ להם שירותים הכרחיים אחרים".

"אפשר באופן חד פעמי להחליט שהפעם אנחנו לא פוגעים באזרחים, אלא מרחיבים את החוב הממשלתי (שעדיין יהיה מהנמוכים ביותר בעולם המערבי), משקיעים במנועי צמיחה שביום שאחרי יתרמו שוב להקטנת החוב בעתיד. אני קורא לשר האוצר שלא לנקוט בשיטה הידועה והקלה של קיצוץ השירותים לאזרח אלא מימון חד פעמי שיבוא בהגדלת יחס החוב תוצר".