נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ובכירים נוספים בממשלו חשים תסכול הולך וגובר מהתנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו וסירובו לכמעט כל הבקשות האמריקניות בתקופה האחרונה בנושא למלחמה בעזה ולמצב בגדה המערבית, כך אמרו היום (ראשון) לוואלה! ארבעה בכירים אמריקנים שמעורים בנושא.

אם ובנה נהרגו מירי נ"ט; בצפון נערכים להתקפה חריגה של חיזבאללה
יהיה מחיר כבד, יהיו אלפי הרוגים: יצחק בריק באזהרה דרמטית לקבינט המלחמה

למה זה חשוב

מאז מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר, לפני 100 ימים, ביידן נתן לישראל גיבוי מלא שכלל סיוע צבאי ומדיני חסר תקדים, תוך כדי כך שהוא משלם מחיר פוליטי משמעותי ב"בייס" של המפלגה הדמוקרטית בשנת בחירות.[

התמיכה הפומבית של ביידן נמשכה באופן כמעט מוחלט, אולם מאחורי הקלעים הולכים ומתרבים הסימנים לכך שהנשיא האמריקני מאבד את סבלנותו לגבי נתניהו, כך לפי בכירים אמריקנים.

"המצב מחורבן ואנחנו תקועים. הסבלנות של הנשיא הולכת ואוזלת", אמר בכיר אמריקני.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מאחורי הקלעים
 
סימן לתסכול הגובר של ביידן הגיע במהלך שיחת הטלפון בינו לבין ראש הממשלה ב-23 בדצמבר כשנתניהו דחה את בקשתו של הנשיא האמריקני לשחרר את כספי המסים שישראל מקפיאה.

"השיחה הזו הסתיימה", ביידן המתוסכל אמר לנתניהו וניתק את שיחת הטלפון, כך לפי שלושה בכירים אמריקנים וישראלים שמעורים בתכני השיחה.

ב-20 הימים שחלפו מאז, ביידן ונתניהו לא שוחחו פעם נוספת בטלפון. הדבר בולט לאור העובדה שבחודשיים הראשונים של המלחמה הם שוחחו כמעט כל יומיים.

בתדרוך לכתבים ביום רביעי ניסה דובר הבית הלבן ג'ון קירבי להמעיט מחשיבות הירידה במספר השיחות בין ביידן לנתניהו. "זה לא אומר כלום על היחסים בין המנהיגים או על היחסים בין ישראל לארצות הברית", הוא אמר.

אלא שבימים האחרונים יש יותר ויותר סימנים לכך שעצבנותם של בכירי הממשל האמריקני גוברת. "יש תסכול עצום כלפי נתניהו", אמר בכיר אמריקני.

תמונת המצב
 
הסיבה לתסכול הגובר של ביידן היא סירובו העיקש של נתניהו להיענות לבקשות בנושא שחשובים לממשל האמריקני, כך אמרו בכירים בממשל.
אחד הנושאים המרכזיים הוא רצונו של הבית הלבן לראות מעבר של ישראל לשלב השלישי של הפעולה ברצועה במסגרתו יעבור צה"ל ללחימה בעצימות נמוכה.

בבית הלבן סבורים כי המעבר הזה נחוץ כדי לצמצם את מספר האזרחים הפלסטינים שנפגעים כתוצאה מהלחימה.

הממשל האמריקני הסכים להשלים עם לוח הזמנים הישראלי, לפיו המעבר לשלב הבא בלחימה יתרחש בסוף ינואר, אולם בימים האחרונים בכירים אמריקנים מתחילים להביע דאגה מכך שזה לא עומד להתרחש לאור מצב הלחימה הנוכחי ברצועה, ובמיוחד בחאן יונס.

אם ישראל לא תשנה בצורה משמעותית את אופי הפעילות של בעזה בשבועות הקרובים, יהיה הרבה יותר קשה לביידן לתת את אותה תמיכה שהוא נתן עד כה לפעולת צה"ל ברצועה.

בכירים אמריקנים אומרים שהתסכול בבית הלבן כלפי נתניהו נובע מסיבות נוספות: ביידן ויועציו סבורים שישראל לא עושה מספיק כדי לאפשר כניסה לש סיוע הומניטרי לעזה, והם רותחים על כך שישראל אינה משחררת את כספי המסים הפלסטינים.

הנשיא, שר החוץ אנתוני בלינקן ובכירים נוספים גם מתוסכלים מאוד מכך שנתניהו לא מוכן לקיים דיונים רציניים על התוכניות ליום שאחרי המלחמה בעזה ודוחה את התוכנית האמריקנית לשילובה של "רשות פלסטינית מחודשת" בניהול הרצועה אחרי מיטוט שלטון חמאס.
 
מה הם אומרים

דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, שנשאל על התסכול הגובר של הנשיא, אמר כי "הממשל ממוקד בלוודא שישראל יכולה להגן על עצמה מחמאס, בהגדלת הסיוע לרצועת עזה כדי להקל על הסבל של האוכלוסיה האזרחית ועל המאמצים לשחרר את החטופים".
 
התמונה הגדולה
 
ביקורו של שר החוץ האמריקני בישראל בשבוע שעבר רק הגביר את התסכול בבית הלבן ובמשרד החוץ בוושינגטון מנתניהו, כך אמרו בכירים בממשל האמריקני.

בלינקן אמנם הצליח לקבל את הסכמתו של נתניהו לכניסתה של משלחת של האו"ם לצפון רצועת עזה כדי לבצע הערכה של הצרכים לחזרה של תושבים פלסטינים לאזור בעתיד, אולם לא הרבה מעבר לכך.

שר החוץ האמריקני היה בוטה מאוד בפגישתו עם נתניהו ועם חברי קבינט המלחמה, והדגיש כי תוכניתה של ממשלת ישראל ליום שאחרי דמיונית לחלוטין, אמר בכיר אמריקני.

הבכיר האמריקני ציין כי בלינקן, שהגיע לישראל אחרי שיחות בסעודיה, ירדן, איחוד האמירויות וקטאר, אמר למנהיגים הישראלים כי "אף מדינה ערבית לא עומדת לחלץ אתכם" בכל הנוגע לשיקום ולניהול רצועת עזה אם ישראל לא תאפשר לרשות הפלסטינית לקחת חלק בתהליך ולא תביע נכונות לתת אופק מדיני לפלסטינים.

בלינקן וצוותו הבינו במהלך הביקור שסירובו של נתניהו לשחרר את כספי המסים הפלסטינים פוגע במאמצים האמריקנים לקדם רפורמות ברשות הפלסטינית, כך לפי בכירים בממשל.

שני מקורות שמעורים בנושא גילו כי הנשיא הפלסטיני אבו מאזן אמר לבלינקן כי הוא מוכן להרכיב ממשלה חדשה, כפי שהממשל מבקש, אבל הדגיש כי ממשלה כזו לא תוכל לתפקיד בלי כסף, וכספי המסים הם חלק גדול מהתקציב.
 
למה לשים לב

ממשל ביידן מנסה להציב בפני נתניהו דילמה ולשנות את החישובים הפוליטיים שלו ע"י החייאת הנסיון להשיג עסקת חבילה עם סעודיה שתכלול גם הסכם שלום היסטורי עם ישראל.

בלינקן אמר לנתניהו שסעודיה עדיין רוצה נורמליזציה אחרי שהמלחמה תסתיים, אבל רק אם ישראל תתחייב לקבל את העיקרון של פתרון שת המדינות, בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו לוואלה.

בכירים אמריקנים מודים כי "קשה להאמין" שנתניהו ישנה כיוון ויסכים למה שעסקה כזו כוללת - במיוחד בכל הנוגע לנתיב להקמת מדינה פלסטינית - אבל הם מדגישים כי הם רוצים שהרעיון הזה יהיה פומבי כדי להציג חזון אלטרנטיבי למה שהם חוששים שתהיה מלחמה בלתי נגמרת בעזה.
 
מה הלאה

ממשל ביידן גם חושב לטווח מעט יותר ארוך ושומר על ערוצי קשר ישירים עם שחקנים פוליטיים נוספים בישראל מלבד נתניהו. במהלך ביקורו בשבוע שעבר בלינקן קיים פגישות נפרדות עם השר בני גנץ, עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ועם שר הביטחון גלנט.
 
השורה התחתונה

הסנאטור הדמוקרטי כריס ואן-הולן שנמצא בקשר קרוב עם בכירים בבית הלבן ובמשרד החוץ האמריקני מאז תחילת המלחמה אמר כי הממשל צריך להיות מאוד מתוסכל מהמצב.

"בכל צומת, נתניהו הראה לביידן אצבע משולשת. הם מתחננים לנתניהו אבל רק מקבלים סטירה לפנים פעם אחרי פעם", אמר ואן הולן.
הסנאטור הדמוקרטי ציין כי נראה שנתניהו מוכן להקשיב יותר למה ששרי הימין הקיצוני בן גביר וסמוטריץ' דורשים מאשר למה שנשיא ארצות הברית מבקש.