ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי שוחח הבוקר (רביעי) עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM והתייחס למערכה הקשה והרב זירתית שישראל נמצאת בה, ולשאלת היום שאחרי.

הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו בקרבות בצפון רצועת עזה

לדבריו, "אנחנו צריכים לבדוק מהם התנאים שאנחנו מאפשרים לתושבים לחזור לעזה. מי שחושב שלעולם לא יעוף אף טיל מהרצועה, אז הוא טועה כי יש שם אויב אכזר שבינתיים לא נראה לי שהוא משנה את דרכיו. אנחנו נשפר את סידורי הביטחון, ננסה למנוע פלישה מהסוג שהיה לנו בשביעי באוקטובר, אבל לא נשלוט שם אזרחית".

לנושא ממשלת החירום שהוקמה, אמר: "המבנה שבנינו זו ממשלת חירום שנועדה לטפל במלחמה, להוביל את הלחימה בדרום ואם נצטרך גם בצפון. אין פה שותפות אידיאליים או משהו בסגנון. אנחנו נישאר במקום שבו אנחנו נמצאים כל עוד המצב נראה כמו שהוא נראה עכשיו וכל עוד יש לנו השפעה, אם אחד מהדברים האלה ישתנה נשקול את דרכינו מחדש. אני חושב שהדבר המשמעותי שאנחנו צריכים לשקול זה האם עדיף איתנו או בלעדינו, זו השאלה הגדולה. ואני משוכנע לגמרי שעדיף איתנו, עם הניסיון של גנץ ואיזנקוט בקבינט המצומצם, מה שגדעון מוסיף בקבינט המורחב יותר. לכן, ברור לי שעדיף איתנו".

לטענה כי גנץ ואיזנקוט דורשים תשובות ולא מקבלים, ציין: "כשאנחנו נבין שאנחנו שואלים הרבה מדי שאלות ולא מקבלים תשובות, נשקול מה אנחנו צריכים לעשות. אבל בלי שנהיה שם אז בוודאי שהשאלות האלו לא יישאלו". 

כהנא נשאל איפה נחצה הגבול, וענה: "הדד ליין הוא לא דד ליין של זמן ועיתוי, אלא דד ליין של מצב ביטחוני והשפעה. הדד ליין היותר גדול זה האם עדיף איתנו או בלעדינו. ההשפעה שלנו אדירה, עסקת החטופים הקודמת היא בגדול אך ורק בזכות הנוכחות שלנו בקבינטים, וכך גם הלחץ שלנו בהמשך בכיוון הזה. זה לא שאחרים לא רוצים, כולם רוצים שהחטופים יחזרו, אבל הדגש שהשרים שלנו שמים על זה שם את הדברים במקום אחר, וכך על כל מיני מהלכים שקורים בתוך המלחמה ומסביבה. הנוכחות של אנשים מנוסים בתוך קבינט המלחמה המצומצם קריטית למדינת ישראל. תמיד נשקול האם עדיף איתנו או בלעדינו, התשובה שאני נותן כרגע היא שבוודאות איתנו".

"ללא ספק על ציר הזמן עניין החטופים מקבל דחיפות מאוד גדולה, כי כולנו מבינים שהמלחמה בחמאס תהיה מאוד ארוכה, כמו שגנץ אומר שהילד שעכשיו עולה לכיתה ח' יילחם בעזה, ואני די משוכנע שזה יהיה אפילו יותר. לכן המלחמה בשלטון החמאס, ברוע המוחלט שמעבר לגדרות שלנו, היא תמשך, ועם כל זה שאנחנו לא אוהבים את זה אנחנו לא בימים של זבנג וגמרנו. מי שחושב שעד עכשיו ועד עולם לא יהיה אפילו קסאם אחד אז גם פה יש לי חידוש, אנחנו כנראה לא נהיה עכשיו בתוך רפיח והלב של חאן יונס, ותמיד יש את המשגר שיוכל לירות. צריך להגיד ביושר - אנחנו בוודאי צריכים לשנות את המצב מיסודו, צריכים להשאיר לעצמנו חופש פעולה ביטחוני בכל המקומות האלה, אבל צריכים להגיד את הדברים ביושר וצורה מאוד ברורה".

לאחר מכן, טען כהנא כי המלחמה צפויה להימשך במשך שנים: "ללא ספק על ציר הזמן עניין החטופים מקבל דחיפות מאוד גדולה, כי כולנו מבינים שהמלחמה בחמאס תהיה מאוד ארוכה". 

באשר להנחה כי במצב כזה תושבים לא יכולים לחזור לבתיהם, הגיב: "אנחנו צריכים לבדוק מהם התנאים שאנחנו מאפשרים לתושבים לחזור, ואני חוזר ואומר - מי שחושב שיהיה פה מצב שלעולם, אף פעם, לא יעוף אף טיל מאזור רצועת עזה אז הוא טועה. כי יש שם אויב אכזר שבינתיים לא נראה לי שמשנה את דרכיו. אנחנו נשפר שם מאוד את כל סידורי הביטחון, נעשה כל מה שצריך כדי למנוע כל אפשרות לפלישה מהסוג הנוראי שקרה לנו בשבעה באוקטובר. בפירוש נשהה שם בעמדות שיקטינו מאוד את האפשרות לשגר למדינת ישראל. אנחנו לא נשלוט אזרחית בעזה, לא רוצים לשלוט אזרחית בעזה, אין לנו שום כוונה לפנות שם את הזבל ולדאוג לתאורת רחוב. לא יודע להגיד מבחינה צבאית איך השליטה תתקיים".

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "זה הלחץ שאנחנו מפעילים, לשרטט את היום שאחרי החמאס. את הדבר הזה אנחנו צריכים בוודאות לעשות, למוטט את שלטון החמאס. אבל אני שומע את שר הביטחון, ראש הממשלה, הם בעצמם מדברים על שליטה אזרחית של מקומיים, בפירוש לא החמאס, ולכן צריכים לראות".

לסיום, התייחס למתיחויות בכנסת: "אני ברשתות פניתי לשר אמסלם וביקשתי ממנו שיתנצל, גם על הדרך שבה התבטא כלפי קריב. תוך כדי שאנחנו נלחמים באויב אמיתי, כתף אל כתף, בלי הבדלים, לשמוע ששר בממשלה קורא לחבר כנסת 'האיום הכי חמור על ישראל', זה לא דיבור שמתאים בכלל ובטח לא אחרי שבעה באוקטובר. מקווה שתהיינה בחירות בתאריך מוסכם, והציבור יוכל להראות למי שהוא רוצה את הדרך הבייתה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM