"אירועי 7 באוקטובר הם המחדל הגדול ביותר מקום המדינה. אחרי סיום המלחמה ראש הממשלה בנימין נתניהו חייב לקבוע בהסכמה מועד לבחירות, כדי למנוע קרע נוסף בעם. מי שיקבל את אמון העם ירכיב ממשלה", אומרת בראיון ל"מעריב" שרת המשפטים לשעבר איילת שקד.

הרמטכ״ל: "הסבירות למלחמה בצפון גבוהה מבעבר"
זמן קצר לפני שמת מפצעיו: שלומי שבת ולי בירן שרו ללוחם שנפל בעזה

לדבריה, "אין סיכוי ריאלי לשינוי הרכב הממשלה בלי בחירות. קביעת מועד לבחירות תמנע הפגנות המוניות וקרע מחודש בעם. זה המינימום שהממשלה הנוכחית חייבת לעשות". שקד שעברה עם פרישתה מהפוליטיקה לסקטור הפרטי, אינה מסגירה את תוכניותיה הפוליטיות: "ישראל נמצאת במצב מורכב מאוד. לפעמים אני מסתכלת על המצב בעצב גדול, אבל אני אופטימית מטבעי. יש אנשים נפלאים ורואים את זה בדור הלוחמים והחברה האזרחית. לא אדבר על הפלטפורמה הפוליטית העתידית שלי ולא יודעת אם זה יקרה".

בתשובה לשאלה על מועד סיום המלחמה היא מוסיפה: "הפסקת המלחמה תקרה כשתהיה לנו שליטה צבאית מלאה בעזה. אני מקווה שהחטופים יוחזרו והמצב בלבנון יוסדר כולל דחיקת כוחות חיזבאללה. זה יקרה עוד השנה, ולכן צריך בחירות עוד השנה".

על השתלחות הפוליטיקאים בדרג הצבאי: "אחרי הכישלון הנוראי שלפני 7.10 הצבא חייב להפיק לקחים למרות שהדרג הצבאי עושה עבודה טובה מאוד בימים אלה. חייבים וצריך לתת לו גיבוי. אחרי המלחמה, הצמרת הצבאית חייבת להניח את המפתחות ולהתפטר. מבחינת הדרג המדיני, בחירות ולא התפטרות זה הדבר הנכון כי יש לזה קונצנזוס ורוב של 70% מהעם. הדרג הצבאי כבר לקח אחריות ואני מצפה לזה גם מהדרג המדיני בראשות נתניהו. זה עדיין לא קרה".

בנימין נתניהו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

על התביעה בהאג והאשמת ישראל ברצח עם לכאורה היא מגייסת את ניסיונה כשרת המשפטים לשעבר: "דרום אפריקה משמשת כזרוע מדינית של חמאס. זה דיון של עולם אנטישמי הפוך. טוב שישראל התייצבה. אין לייחס את הגשת התביעה לאמירות חסרות אחריות של נבחרי ציבור. הם היו עושים את זה גם ככה. להערכתי, התביעה תידחה אם כי עשויים להוציא נגדנו צו הצהרתי בנוסח כללי של הצורך בסיוע הומניטרי נוסף והקפדה על כללי המלחמה, אבל לא עד כדי עצירה מיידית של הלחימה".

צעדת הזדהות עם ישראל בהאג (צילום :משרד החוץ)

על תפקידה כיו"ר קרדן נדל"ן ומחירי הדיור היא מוסיפה: "השוק יתאושש מהר אחרי המלחמה. יהודים רבים יגיעו לישראל בעקבות גילויי האנטישמיות, והביקוש יגדל. אלא שהממשלה מתנהלת בעיוורון. לא מאפשרים להכניס פועלים פלסטינים, ולא מאפשרים פתרונות אחרים. הממשלה טומנת את הראש בחול והמשבר ילך ויחריף. יהיו פחות התחלות בנייה ויותר ביקוש. אני לא רואה את המשך ירידת המחירים בשנה הקרובה. הירידה תיבלם, ולקראת סוף 2024 יהיה בחלק מהמקומות עליות. מגמת העליות תתחזק ב־2025".

הראיון המלא מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"