חברת הכנסת שרן השכל ("תקווה חדשה"), חברת ועדת כספים, שוחחה הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וטל שלו ברדיו 103FM על ההשתתפות של "תקווה חדשה" בממשלה, הצעת החוק שבן גביר מנסה להעביר, ועל ההתנגדויות של מפלגתה ויכולותיה להטיל וטו.

על ההשתתפות של "תקווה חדשה" בממשלה היא ענתה, "בכנות, אני לא חושבת שאנחנו צריכים לצאת מהממשלה. אנחנו נאבקים בדברים הלא טובים שאנחנו רואים. הכניסה הזו הייתה קשה, זו קואליציה וממשלה שלא הסכמנו איתה, נאבקנו בה".

100 ימים בשבי החמאס בעזה: הפנים והשמות של החטופים
מתיחות בצמרת: גוברת הביקורת של סער על אופן ניהול המלחמה
מתקרבים? נתניהו וסער יקיימו הערב ״פגישה משמעותית״

כשנאמר לה כי נתניהו עושה צחוק מכל ההתנהלות והאיומים של המפלגה שלהם, השיבה: "אני אומר שני דברים, קודם כל לפי ההסכמים שלנו, יש לנו זכות וטו על דברים. נאמר בכנות, לי הייתה ביקורת על כך, שמעת אותי על בימת הכנסת גם לגבי התקציב, גם לגבי החקיקה אתמול שבן גביר מנסה להעביר בוועדה, לדעתי כן היינו צריכים להטיל את הוטו".

כשדיברה על החקיקה שבן גביר מנסה להעביר בוועדה לביטחון לאומי, התכוונה להצעת החוק בנוגע להרחבת סמכויות השוטרים להגביל תנועת חשודים. אם יעבור, החוק יאפשר בין היתר לעכב חשוד במעצר בית למשך 15 ימים, ולא עד חמישה ימים המותרים בחוק היום. בנוסף, מדברת ההצעה, על הגבלות כניסה לאזור מסוים - שקצין במשטרה יכול להטיל כחלופה למעצר. זאת, לאחר שוועדת השרים לחקיקה קבעה שאין להתקדם בהצעה מעבר לקריאה הטרומית, אלא להמתין להצעה ממשלתית, וכעת לוין ובן גביר העלו את ההצעה בזמן המלחמה. משמעות הדברים יכולה להיות, פגיעה בהפגנות.

בן גביר וחבריו לקואליציה בכנסת (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בן גביר וחבריו לקואליציה בכנסת (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

לכן, כשנשאלה האם היא בעד לצאת מהממשלה, ענתה: "בכנות, לא. מחר נפתחת חזית בלבנון, תישן יותר טוב אם תדע שאמסלם, בן גביר וסמוטריץ' הם אלו שמנהלים את המהלך בלבנון? בלי איזנקוט, גנץ, סער? השבת החטופים תהיה יותר רחוקה או יותר קרובה כשאנחנו נמצאים שם? אנחנו לא ביקשנו השפעה מוחלטת על הדברים האלו, כי הבנו את גודל השעה. איך שתגמר המלחמה הזו זה העתיד שלנו כאן, האם אנחנו יכולים להתקיים או לא להתקיים".

גנץ אייזנקוט וסער, המחנה הממלכתי  (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
גנץ אייזנקוט וסער, המחנה הממלכתי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

עוד אמרה, כי "בסוף אני יכולה להיאבק על מה שאני מאמינה שנכון ולהשתמש בכלים שלי. יש גבולות מסויימים, אין שאלה בכלל. אני אומר בכנות, מה שאני משמיעה בשבועיים האחרונים, אני מזהירה ואומרת שלדעתי לא היינו צריכים לעבור משלב ב' לג'".

היא המשיכה, "החזית בדרום לפי קצת האש, עוצמת האש, המראות של תושבים חוזרים חזרה לצפון ויום אחרי זה רקטות וטילים נורים לאזור המרכז מצפון הרצועה, שוטרים חמאסניקים שחוזרים לאזור הצפון - לדעתי המעבר משלב ב' לג' הוא מצב שלא היה נכון ואנחנו צריכים להשיב באש גדולה יותר, גם על מנת להחזיר את החטופים. החטופים נמצאים אצלנו בעדיפות עליונה, אבל לדעתי רק כוח האש יכניס את חמאס לפינה כדי להתחנן ולבקש מאיתנו הפסקת אש נוספת - זה מה שהיה בפעם הקודמת ולצערי בקצב האש הנוכחי אני לא רואה את זה קורה. אני נאבקת על כך גם בוועדה, לדעתי זה המצב הנכון".

שרן השכל (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
שרן השכל (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לשאלה האם מפלגתה עושה פוליטיקה עם ההתנגדויות שהם מעלים, השיבה: "זה קשקוש מוחלט. אני אתן שתי דוגמאות, יש לי הרבה אבל אתעסק בשתיים. בעיקרון בתקציב האחרון אמרנו שזה חוסר אחריות הצורה שבה הם מנהלים את התקציב הזה, עצם העובדה שהם לא חתכו בכספים הקואליציוניים, יותר מזה, הייתה לנו בעיה אחת בתוך תקציב קואליציוני שהם לא הסכימו לוותר עליו - שתי רשתות חינוך פוליטיות, בניגוד לעיקרון השוויון אל מול בתי ספר אחרים בישראל".

בסיום דבריה אמרה, "המיטוט של שלטון חמאס הוא לא רק במלחמה הנוכחית, אנחנו חייבים לחשוב על הזרוע האזרחית שלו. אם אנחנו באמת רוצים למוטט את הארגון הזה אנחנו צריכים להתחיל בצעד הראשון וזה הזרוע של חמאס שנקראת אונר"א, ארגון בינלאומי שחמאס השתלט עליה. אחת המשימות שלנו היא לסגור את הארגון הזה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm