נשיא המדינה יצחק הרצוג השתתף היום (חמישי) בכנסת הכלכלי העולמי בדאבוס שבשוויץ והתייחס ארוכות למלחמה המתמשכת ברצועת עזה: "על זכותה של ישראל להגן על עצמה, זו זכותנו לחסל את המחבלים, לנקות את הבתים ולהשיב את החטופים. זה מה שאנחנו מנסים לעשות". את הדברים אמר הנשיא כתגובה לדבריו של שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בכנס שטען בין היתר כי כל אחד שמכהן בתפקיד בישראל נמצא בצומת הכרעה וצריך לקבל החלטות קשות".

עוד אמר הרצוג: "אני לא מתעלם מהטרגדיה האנושית בעזה ואתה רוצה לדעת משהו? אכפת לנו. אכפת לנו. כואב לנו שהשכנים שלנו סובלים כל כך. אבל איך עוד נוכל להגן על עצמנו אם אויבינו החליטו להתבצר בתשתית של טרור עצומות בגודלן ובהיקפן? חמאס תמיד התנגד לכל תהליך מדיני בינינו לבין הפלסטינים. אני חושב שזה בא מאידיאולוגיה ג'יהאדיסטית צרופה שרוצה למגר את היהודים ואת ישראל. זה כתוב באמנה שלהם. וזו האמונה שלהם. וכן, לפעמים היינו תמימים מספיק לחשוב שחמאס עלול להפוך את עורו ולשנות את דרכו. זה כמובן לא קרה".

הנשיא הרצוג עם תמונת כפיר ביבס (צילום: דוברות בית הנשיא)
הנשיא הרצוג עם תמונת כפיר ביבס (צילום: דוברות בית הנשיא)

בלינקן בתל אביב  (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
בלינקן בתל אביב (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)

"לצד זאת, אך בנפרד - יש הרבה שאלות שישראלים שואלים את עצמם, האם זה נכון לסגת? האם הדבר הזה הוכיח את עצמו? אלו שאלות לגיטימיות לחלוטין. האם הפרדיגמה המקובלת היא רק לסגת מהשטח? כשאנחנו נסוגים אנחנו מקבלים טרור. וזה מה שהישראלים ראו. יצאנו מעזה וקיבלנו טרור. זו פרדיגמה ברורה. ירו 10,000 טילים מעל ראשינו מרגע נסיגתנו. היה טרור לפני, אך אנחנו חייבים לומר שהיה טרור גם אחר כך. לכן, אלו שאלות לגיטימיות עבורנו. ולמרות זאת, אנחנו מחפשים את התמונה הגדולה בעתיד", הוסיף הנשיא הרצוג.

כאמור, אמש שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן, התייחס בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס למלחמה בעזה, שהחלה לאחר הטבח הרצחני שביצעו מחבלי חמאס בישראל. "הפלסטינים צריכים לקבל החלטות", ציין והוסיף: "צריכה להיות שם ממשלה שמספקת את צרכי האוכלוסייה". 

יחד עם זאת טען כי "ישראל צריכה לעזור לממשלה הפלסטינית ולא להתנגד לה באופן אקטיבי". כמו כן, התייחס למדינות הערביות באזור: "יש מדינות ערביות ומוסלמיות שמוכנות לכונן יחסים עם ישראל ולתת לישראל ערבויות כדי שישראל תרגיש בטוחה באזור. אבל המדינות האלה סבורות שזה חייב לכלול נתיב למדינה פלסטינית ורפורמה ברשות הפלסטינית". כמו כן, העביר מסר לישראל: "כולם צריכים לקבל החלטה - לאיזה כיוון הם רוצים ללכת. כל אחד שמכהן בתפקיד בישראל נמצא בצומת הכרעה וצריך לקבל החלטות קשות. השאלה היא האם החברה הישראלית מוכנה להתקדם לכיוון הזה. זה מאתגר לאור הסוגיות הביטחוניות איתן מתמודדת ישראל בעזה".