היוזמה להפסקת האש בעזה - וההתנגדות החריפה בימין: לאחר שדווח ב"פיינשל טיימס" הבריטי כי מדינות ערב עובדות על יוזמה להביא להפסקת אש בעזה, במקביל לשחרור החטופים, כחלק מתוכנית גדולה יותר שתוביל לנורמליזציה עם ישראל, חברי כנסת בימין תקפו היום (חמישי) בחריפות את היוזמה וקראו להתנגד לה.

חבר הכנסת בועז ביסמוט מהליכוד, צייץ בחשבון ה-X שלו: "הקמת מדינה פלסטינית על האדמות הספוגות בדם קדוש של יהודים = פרס לטרור וניצחון הנאצים בני ימינו". מיד לאחריו גם חבר הכנסת דן אילוז הציג את התנגדותו: "אם הבחירה היא בין נורמליזציה לבין קיומה של מדינת ישראל, אנחנו בוחרים בקיומה של מדינת ישראל. מדינה פלסטינית היא סכנה לקיומה של מדינת ישראל".

עשן מיתמר מרצועת עזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
עשן מיתמר מרצועת עזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

"זה נכון תמיד, זה נכון כפליים כרגע כשהקמת מדינה פלסטינית תתפרש כהישג של החמאס בעקבות הטבח. מתן פרס לטרור מייצר עוד טרור. התוצאה היחידה שצריכה להיות לטבח היא חיסול מוחלט של החמאס. לא הישג מדיני לפלסטינים. הגדולה של הסכמי אברהם היתה בעובדה שלא נתנו לפלסטינים למנוע שלום איזורי. אסור לחזור אחורה למשוואות כושלות שהביאו אותנו עד הלום", הוסיף.

גורמים ישראלים, אמריקאים ופלסטינים קיימו לאחרונה פגישה כדי לדון "ביום שאחרי" המלחמה בעזה, כך דווח היום (חמישי) בערוץ הסעודי אל-חדת'. על פי הדיווח, מתקיימים דיונים קדחתניים להעברת את השליטה ברצועת עזה לידי הרשות הפלסטינית לאחר המלחמה. במקביל, ב"פיינשל טיימס" דווח כי מדינות ערב עובדות על יוזמה להביא להפסקת אש בעזה, במקביל לשחרור החטופים, כחלק מתוכנית גדולה יותר שתוביל לנורמליזציה עם ישראל (כולל סעודיה), אם זו תנקוט בצעדים בלתי הפיכים לקראת הקמתה של מדינה פלסטינית.

נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)
נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)

מה שמעניין בדיווח הוא שלפי גורמים רשמיים בסעודיה וארה"ב, הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון, תמיכה ברשות הפלסטינית ויצירת נתיב לפתרון שתי המדינות - ירצו את הצדדים השונים ויקדמו את הנורמליזציה. גורם ערבי בכיר אמר כי הם מקווים להציג את התוכנית - הכוללת את הפרס של ערב הסעודית לפורמלת הקשרים עם ישראל - בתוך מספר שבועות במאמץ לסיים את מלחמת ישראל-חמאס ולמנוע סכסוך רחב יותר שמתפרץ במזרח התיכון.

גורמים ערביים דנו בתוכנית עם ממשלות ארה"ב ואירופה. זה יכלול מדינות מערביות שיסכימו להכיר רשמית במדינה פלסטינית, או תמיכה בפלסטינים שיקבלו חברות מלאה באו"ם. "הבעיה האמיתית היא שאתה צריך תקווה לפלסטינים, זה לא יכול להיות רק הטבות כלכליות או הסרת סמלי הכיבוש", אמר הבכיר.