בעקבות הדיווח הבוקר (שבת) ברשת CNN כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בשיחה עם ג'ו ביידן כי הוא "אינו שולל הקמת מדינה פלסטינית", ביקורת חריפה על ראש הממשלה בקרב עמיתיו לממשלה. 

לאחר הדיווח שנתניהו "לא שולל" מדינה פלסטינית; לשכתו בהודעה חריגה
לאחר ההצהרה של נתניהו, סנאטורים בארה"ב זעמו: "למה אנחנו תומכים בממשלה שלו?"

"דמם של אחינו ואחיותינו לא נשפכו כדי שהפלסטינים יקבלו פרס וכדי שנסכן את עתידנו בארצנו.  אני אומר באופן ברור לכל מי שתקוע עדיין בשישי באוקטובר: לא ניתן ידינו לעולם להקמת מדינה פלסטינית. זאת המחויבות שלנו כלפי הנרצחים הקדושים והנופלים הגיבורים", כתב בחשבון ה-X שלו (טוויטר לשעבר).

לביקורת הצטרף גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שכתב כי "יש בישראל הסכמה רחבה נגד מדינה פלסטינית וחלוקת הארץ. ידידיה של ישראל צריכים להבין שהדחיפה להקמת מדינה פלסטינית היא דחיפה לטבח הבא חלילה ולסיכון קיומה של מדינת ישראל. כמו שקרה בישראל, גם בבית הלבן צריכים להתפכח מהקונספציות שהובילו לאסון הלאומי של ישראל".

השר אלי כהן הוסיף: "הקמת מדינה פלסטינית היא פרס לטרור וסכנה למדינת ישראל. זה יעודד רצח יהודים וייתן רוח גבית לציר הרשע של איראן. לא ניתן את ידינו לכך". השרה מירי רגב: "מדינה פלסטינית = ניצחון לטרור. נמשיך בלחימה, נחזיר את החטופים ונחסל את החמאס". השר איתמר בן גביר צייץ: "אני כן שולל מדינה פלסטינית. תמיד!". 

בעקבות הביקורת העזה, הבהיר נתניהו פעם נוספת כי "לא אתפשר על שליטה ביטחונית ישראלית מלאה על כל השטח ממערב לירדן - וזה מנוגד למדינה פלסטינית". 

בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום:  REUTERS/Ronen Zvulun)
בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)


 כאמור, לאחר נתק ממושך קיימו אתמול נתניהו וביידן שיחה ראשונה מזה כחודש. גורמים אמריקאים טענו על פי הדיווח של ה-CNN כי בשיחתם דיברו שני המנהיגים על הקמת מדינה פלסטינית מפורזת, דבר שהנשיא ביידן הביע בו עניין רב. לאחר הדיווח פרסמה לשכתו של נתניהו הכחשה.

"בשיחתו אמש עם הנשיא ביידן חזר ראש הממשלה נתניהו על עמדתו העקבית מזה שנים, שאותה אף ביטא במסיבת עיתונאים יום קודם לכן: אחרי חיסול חמאס ישראל חייבת להישאר בשליטה ביטחונית מלאה ברצועת עזה כדי להבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל, ודבר זה מתנגש עם הדרישה לריבונות פלסטינית", נמסר.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב להכחשה שפרסם ראש הממשלה נתניהו. "ניהלתי כשר חוץ וכראש ממשלה ויכוחים רבים חלקם קשים, עם האמריקאים. רק מעולם לא ניהלתי אותם במסיבות עיתונאים ומול מצלמות", תקף. "היחסים עם ארה"ב חשובים מכדי להפוך אותם למריבות פומביות שמטרתן היחידה רווח פוליטי מול הבייס. לעשות את זה בזמן מלחמה, כשארה"ב עומדת לצידנו, זו כבר ממש הפקרות".

בכיר חמאס עיזאת א-רישק הגיב לדיווח בריאיון לאל-ג'זירה ואמר: "ביידן מנסה למכור לנו אשליות על מדינה פלסטינית, העם הפלסטיני לא קונה את זה. ביידן שותף מלא במלחמת ההשמדה, ואנשינו לא מצפים ממנו לשום דבר טוב". עוד הוסיף: "הדיבור האמריקאי לפני מאה ימים היה על עזה אחרי חמאס, והיום הוא על ישראל אחרי נתניהו".