הקבינט המדיני-ביטחוני אישר היום (ראשון) את מתווה כספי הסילוקין כאשר במסגרתו כספי עזה יופקדו במדינה שלישית - נורווגיה. מתווה כספי הסילוקין מקודם ביוזמת שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', וסוכם ומתואם בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר

ארה"ב ביקשה מישראל לשחרר את כספי המיסים הפלסטינים שהוקפאו על ידי סמוטריץ'
שיחת הטלפון הקשה – והדרישה של ביידן מנתניהו | דיווח

בתום הדיון, אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ': " שום שקל לא יעבור לעזה! והפעם עם גיבוי אמריקאי למדיניות שאני מוביל מהיום הראשון ועם הסמכה שלי מראש לעצור את כל הכספים לרש"פ אם שקל אחד יעבור לעזה". השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר הגיב גם הוא: "לצערי ראש הממשלה בנימין נתניהו מזיז כל הזמן את הקו האדום. פעם נותנים דלק, פעם מוותרים על הומניטרי תמורת הומניטרי, שבוע שעבר החלו להעביר משאיות קמח ועכשיו מקבלים החלטה שלא מבטיחה שהכסף יגיע לנאצים מעזה. לצערי גם בימין יש מי שעדין מושפע מהקונספציה ובין היתר חושב "שפתרונות טובים מגיעים מנורווגיה".

במתווה נכתב כי "ארצות הברית ונורווגיה מכבדות את החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני שהורה לעצור את העברת כספי עזה לידי הרשות הפלסטינית. על כן, הכספים המוקפאים לא יועברו לרשות הפלסטינית, אלא יישארו בידי מדינה שלישית". 

כמו כן הוחלט כי "לא יעבור הכסף או תמורתו בשום סיטואציה, אלא באישור שר האוצר של ישראל, גם לא באמצעות גורם שלישי. כל הפרה של ההסכם, מאפשרת לשר האוצר להקפיא באופן מיידי את כלל כספי הסילוקין של הפלסטינים. ארה״ב ערבה לקיום המתווה. ראש הממשלה הנחה לבצע עבודת מטה מסודרת למימוש המתווה על פי הדין".

כזכור, הקבינט המדיני-ביטחוני דן ביום חמישי האחרון בנושא שמעורר מחלוקת בין ישראל לארצות הברית. על פי המתווה, בפועל נורווגיה וארה"ב מגבות את עמדת ישראל כי כספי עזה לא יועברו לרש"פ. מדי חודש שר אוצר צפוי לקבל דיווח כי הכסף לא יצא מחשבון הנאמנות, כמו גם הדיווח שלא יצא כסף תמורתו בעסקה סיבובית. אם ההסדר יופר, מתווה מעניק סמכות לשר האוצר להקפיא באופן מיידי את מלוא הסכום שמועבר לרש"פ (לא רק לעזה, אלא הסכום הכולל של כספי הסילוקין). 

בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

מבחינת ישראל, למתווה המוסכם ישנן גם השלכות ליום שאחרי. דה פקטו, הפקידות הפלסטינית בעזה לא נתפסת כפתרון, אלא כחלק מהבעיה. השר בן גביר הביע כאמור התנגדות לעצם הרעיון וכן לדרך קבלת ההחלטות. "סגרתם את העניין ביניכם לבין עצמכם, רה"מ, סמוטריץ ודרמר, בלי להביא את המתווה לדיון מעמיק של חברי הקבינט", זעם.

"חסר מידע, מדוע לא מפרטים מה הביטחונות כדי שהכסף בסופו של דבר לא יעבור לעזה? גם עצם ההיגיון לא ברור, מדוע אנחנו חייבים לעשות את זה? ", תהה בן גביר. על פי הערכות, למתווה יש רוב בקרב שרי הקבינט, אלא שהשר בן גביר צפוי להתנגד אליו בהצבעה.

יש לציין כי כספי הסילוקין מהווים כ-65% מתקציב הכולל של הרשות הפלסטינית. ההיקף של כספי הסילוקין הוא כ-800 מיליון שקלים, כאשר כ-120 מיליון שקלים מתוכם מיועדים לרצועת עזה. בחודש נובמבר, לאחר עימות מתוקשר שר הביטחון יואב גלנט לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', הקבינט המדיני ביטחוני קיבל החלטה לקזז מכספי הסילוקין המועברים לרשות הפלסטינית את כל הכספים שמיועדים לעזה, בנוסף לקיזוז המתבצע על פי חוק של כספים המשולמים למחבלים ולמשפחותיהם. 

לאחר ההחלטה על הקיזוז, ראש הראשות הפלסטינית אבו מאזן הכריז כי הרשות לא תקבל את כספי הסילוקין ללא כספי עזה והרשות סירבה לקבל מישראל את העברה החודשית. בתוך כך, ל'מעריב' נודע כי בחודש דצמבר הרשות הפלסטינית כבר לא התנגדה וקיבלה את כספי הסילוקין ששוב הועברו אליה ללא כספי עזה.

הרשות הפלסטינית הגיבה לאישור של המתווה להפקדת כספי עזה בנורבגיה: "אנחנו מתנגדים לכל הפחתה מהזכויות הכספיות או כל תנאי שתציב ישראל שימנע מהרשות הפלסטינית לשלם כספים לתושבי עזה".