ארצות הברית, מצרים וקטאר דוחפות את ישראל וחמאס להצטרף לתהליך דיפלומטי "משודרג" שיחל בשחרור החטופים ובסופו של דבר יביא לנסיגת כוחות צה"ל מהרצועה, כך מסרו היום (ראשון) דיפלומטים המעורים בפרטים לעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני. על פי הדיווח, אף אחד מהצדדים לא הסכים עד כה לתנאי ההצעה החדשה, כשבכיר בארגון הטרור אף הדגיש כי אין כל התקדמות.

ההצעה החדשה מייצגת גישה חדשה להביא לסוף המלחמה ברצועת עזה, שהחלה ב-7 באוקטובר, ביום הטבח המחריד שביצע ארגון הטרור בעוטף עזה. גורמים מצרים טוענים מצדם כי בעוד שממשלת ישראל נוקטת באופן פומבי בעמדה בלתי מתפשרת בכל הנוגע לעסקת חטופים, יש חילוקי דעות בתוך הקבינט הישראלי, כאשר יש דעה התומכת בלתת עדיפות לשחרורם.

עצרת למען החטופים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
עצרת למען החטופים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

סינוואר. יסכים להצעה החדשה?
סינוואר. יסכים להצעה החדשה?

גורם קטארי רשמי אמר כי מדינתו ממשיכה לתקשר עם שני הצדדים על מנת להביא לסיום המלחמה ושפיכות הדמים כלשונם, "ולהגן על האזרחים החפים מפשע ולהבטיח את שחרור החטופים והמשך הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה". המתווכים הציעו תוכנית של 90 יום שתביא תחילה להפסקת הלחימה למספר לא מוגדר של ימים, על מנת שחמאס ישחרר תחילה את כל החטופים, כשמקביל, ישראל תשחרר מאות אסירים פלסטינים, תיסוג מהרצועה, תאפשר חופש תנועה ברצועה, ותפסיק את טיסות המעקב.

בשלב השני, חמאס ישחרר חיילות, בעוד שישראל תשחרר אסירות פלסטיניות. השלב השלישי יכלול שחרורם של חיילים ישראלים וגברים בגילים שונים, שבהם רואים בחמאס כחיילים לכל דבר. עוד על הפרק, כך על פי הדיווח, הקמת קרן בין-לאומית לשיקום רצועת עזה והבטחה שלא לפגוע במנהיגים הפוליטיים של ארגון חמאס.

בתוך כך, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ון קירבי, אמר בריאיון ל-NBC כי "אנחנו בשיחות רציניות מאוד עם עמיתינו כדי לנסות לשחרר את שאר החטופים, , אבל אין עדיין עסקה באופק. השליח למזרח התיכון היה בדוחא לפני כשבוע כדי לבחון אם אנחנו יכולים להתקדם. ביידן נשאר אופטימי לגבי השגת פתרון שתי המדינות ומאמין שזו הדרך הטובה ביותר לשלום וביטחון באזור". עוד דווח כי יועצו הבכיר של ביידן מבקר במצרים ובקטאר כדי לדון בסוגיית החטופים בעזה.

אמש דווח כי ברקע המגעים הקדחתניים לעסקת שחרור חטופים נוספת, חמאס דורש סיום מלא של המלחמה, הוצאת כוחות צה"ל מהרצועה וערבויות בינלאומיות להשארת שלטונו, זאת כאמור בתמורה לשחרור חטופים.

חבר הקבינט המדיני ביטחוני השר גדעון סער התייחס לתנאים שהציב ארגון הטרור ואמר במהלך כנס ״שישי-תרבות״ כי "בוודאי שלא נסכים משום שאנחנו צריכים לחזור לחיות באזור״. מוקדם יותר היום ה"ניו יורק טיימס" פרסם ראיונות עם ארבעה בכירים בצה"ל בעילום שם שטענו כי לא ניתן כעת למלא בו זמנית את שתי מטרות המלחמה - שחרור החטופים והשמדת חמאס.