מכירים את זה שלאחר שערכתם קניות גדולות בליל שישי לכבוד שבת קודש, הגעתם לקופה ושם נאמר לכם שאין אפשרות לרכוש את היין או את מיץ הענבים כי השעה 23:01? מצאתם את עצמכם נאלצים לבוא שוב למחרת, רק כדי לרכוש את המוצר הזה?

נוצר בסיס לשינוי במרחב העוין שבין החילונים, החרדים והחסידים | שלמה שמיר

ארוחת שישי (צילום: אלוני מור)
ארוחת שישי (צילום: אלוני מור)

אז, לא מדובר בטעות או בהחלטה לא הוגנת של הסופר. החוק אוסר מכירת מוצרים אלכוהוליים ברשתות השיווק לאחר השעה 23:00. צרכנים רבים המקיימים את קנייתם ערב שבת או חג, בעיקר ברשתות השיווק הגדלות, אינם יכולים לרכוש יין לקידוש למרות שהמרכולים פתוחים עד לשעות המאוחרות, והם אינם רוכשים את המוצרים לשימוש מידי - אלא לביתם.

עכשיו - נראה שסוף סוף יש פתרון.

הרב משה שמעון רוט מיהדות התורה (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
הרב משה שמעון רוט מיהדות התורה (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה היום את הצעת החוק של חבר הכנסת הרב משה רוט מיהדות התורה לקריאה טרומית. זאת לאחר שהשר לביטחון לאומי, חבר הכנסת איתמר בן גביר, ממפלגת עוצמה יהודית, הודיע על תמיכתו בחוק. הצעת החוק של רוט תקודם בהסכמתו של השר בן גביר, ותאפשר מכירת יינות ברשתות השיווק גם לאחר השעה 23:00 בערבי שבתות וחגים.

לדברי יוזם התיקון ח"כ משה רוט: "החוק במתכונתו הנוכחית, גורם לטרטור ולפגיעה מיותרת בצרכנים שעורכים את קניותיהם לשבת. התיקון המוצע, נותן את האפשרות לקנות יינות לשבת וחג גם אחרי השעה 23:00. גם בסופרמרקטים הגדולים הבינו שרבים שלומדים ועובדים עד שעות הערב, מקדישים את השעות המאוחרות של יום חמישי לקניות השבת או החג, ולכן הם הרחיבו את שעות הפעילות גם לשעות המאוחרות של הלילה", אמר.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"במקרים רבים, צרכנים שעורכים קניות גדולות וממתינים זמן ארוך בתור לקופה, מתאכזבים לגלות שהם אינם יכולים לסיים את קניותיהם אם חלפה השעה 23:00", הוסיף. "היין או מיץ הענבים שהם מעוניינים לרכוש, נועד לקידוש או לבישולים לקראת השבת והחג. התיקון משמר את מטרת החוק המקורי, אך מבקש שהאיסור לא יפגע גם בצרכנים הנערכים לשבת, שלא יצטרכו לכתת רגליהם שוב לסופרמרקט".

השר לביטחון לאומי מסר בתגובה: "האיסור למכור אלכוהול לאחר 23 בלילה נועד לצמצם את האלימות הנלווית לצריכת אלכוהול בשעות האלה, בעיקר בקרב בני נוער. יחד עם זאת, החוק גרם עוול לציבור החרדי-דתי, ומנע ממנו לרכוש יין או מיץ ענבים לקידוש או להבדלה בערבי שבתות וחגים. מדינת ישראל צריכה לגלות רגישות לצרכים של הציבור החרדי-דתי. שמח לתמוך בחוק החשוב של ידידי, חבר הכנסת משה רוט".