מלחמת חרבות ברזל: סא"ל (מיל') אלון אביתר, פרשן לענייני ערבים ומומחה לזירה הפלסטינית, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב ואודי סגל בתוכניתם ב-103FM על הדיווחים הסותרים בנושא.

הפסקת אש של חודש והגליה מעזה של סינוואר ודף | המגעים לעסקה חדשה
צה"ל צריך להיזהר משאננות מסוכנת - ואלו ההישגים בח'אן יונס | טל לב רם

בפתח השיחה הדגיש אביתר: "צריך לקחת בחשבון שדיווחים מהסוג הזה עשויים לצאת כהדלפות מכוונות מטעם המתווכים, אולי ארה"ב, אבל בוודאי למתווכים הערביים יש אינטרס לקדם את העניין".

"לכן יכול להיות, אני לא יודע בוודאות, שהדלפות כאלו מוכוונות ולא בהכרח תואמות את הסטטוס האמיתי של תיווך בין הצדדים. אני מזכיר שרק אתמול דובר על הצעה ישראלית להפסקת אש לחודשיים שחמאס סירב, ועכשיו מדובר על חודש, לכן אני אומר שכל הנושא עדיין גמיש כמו שאני מבין אותו. גם מדיווחים ערביים, גם מהדלפות או דיווחים מוכוונים של חמאס".

עוד הסביר כי "בכל מקרה מה שחשוב לומר כרגע מבלי לדעת את הפרטים המדויקים - יש דינמיקה. אין קיפאון כמו שאני מבין, אין קיפאון מוחלט כפי שהיה עד לא מזמן אלא יש דינמיקה של מו"מ, של הצעות כאלה ואחרות. יש כמובן נקודות מחלוקת מרכזיות שאני לא רואה כרגע בהסכמה חמאסית לתנאים המרכזיים שישראל מעוניינת, ובכל מקרה אנחנו צריכים להבין שיש כאן התפתחות. האם צריך להיות אופטימיים? בוודאי שכן אבל אני לא יודע לאחוז את זה במידע מוצק".

פעילות גדוד 12 בח'אן יונס (צילום :דובר צה"ל)

באשר לשאלה האם קידום עסקה נוספת לשחרור חטופים הינו סימן למצוקה מצד ארגון הטרור, אמר: "חמאס מנסה לקבע מצב והוא מגבה את זה בניירות, אנגלית רהוטה וערבית, בכל מיני ערוצים, יש מסמך מפורסם שהפיץ. הוא מנסה לקבע מצב שבו הוא מוביל לסיטואציה של למעשה סיום המלחמה, אני לא חושב שהוא במצוקה אדירה, להיפך. הוא מרגיש ביטוח, ומגלה נחישות לקראת הכיוון הזה.

הוא מנסה לקבע מצב תודעתי במרחב הבינלאומי והערבי שהוא חמאס יישאר פה בעזה לא רק לנצח אלא יהיה חלק מהשלטון העתידי. הוא מנסה לגבש נרטיב שאומר 'אנחנו פה'. הוא מדבר BDS. בקהלים גדולים בעולם זה מתקבל, שחמאס הוא ארגון שנאבק על זכויות הפלסטינים ומי שאשם הוא הכיבוש. חמאס הוא חלק מהסיפור ולא מחוץ לזירה".

"בוודאי שחמאס יישאר כאן לתמיד, השאלה באיזה היקף, איזה גודל, כמה יישאר וכמה נצטרך להילחם ביכולות הצבאיות שתהיינה לו בעזה. ברור שתמיד תהיה פעילות צבאית מתמשכת, לפעמים יותר, לפעמים פחות, תלויה באזורים, במידע מודיעיני. חמאס יישאר, האם ברמה של איום צבאי על ישראל כן או לא, זו שאלה אחת מרכזית ללא קשר לשאיפות החמאסיות.

ברמה הפוליטית לאומית חברתית אין ספק שחמאס פה לדורות קדימה, לפחות בחברה הפלסטינית. החברה הפלסטינית לא מוחקת את הנוכחות החמאסית. אני לא רואה את חמאס נמחק בשנים הקרובות מבחינה שאיננה פיזית. לכן אני חושב שחמאס מנסה להוכיח את היכולות והנחישות בשני ההיבטים, זה האתגר שמצפה לנו", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm