על רקע הדיווחים השונים בנוגע להפסקת אש אפשרית בין ישראל לחמאס, שתוביל בין היתר לשחרור חטופים ישראלים, השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' הבהירו הבוקר (רביעי) פעם נוספת כי הם מתנגדים לכל מהלך שיוביל לעצירה מכל סוג שהוא. 

"קפץ עליי וחנק אותי": התפתחות בפרשת תקיפת חיים לוינסון בטדי
"עם ישראל חי": הריאיון שיונית לוי לא תשכח לעולם

״‏בעד החזרת החטופים, נגד עסקה גרועה״, כתב הבוקר בן גביר. סמוטריץ' הוסיף: "על רקע דיווחי העיתונות הזרה על עסקה המתגבשת עם חמאס בהסכמת קבינט המלחמה במסגרתה תיפסק המלחמה במשך חודש שלם לכל הפחות, אני דורש להביא לכינוס מיידי של הקבינט על מנת לקבל הבהרות".

פעילות ההגנה וההתקפה של החטיבה הדרומית (צילום :דובר צה"ל)

הוא הסביר את עמדתו בסוגיה הקשה והמורכבת: "עצירת המלחמה בשלב רגיש כזה בטחונית ומדינית עלולה לסכן את המערכה כולה ותגרור מחירים קשים מאד ברצועת עזה ובחזיתות נוספות. סימני שאלה רבים ומסוכנים מרחפים מעל עסקה כזו. עצירת המלחמה בשלב הנוכחי לתקופה ארוכה היא משהו שלא נוכל לתת לו יד".

לסיום, כתב שר האוצר כי "הבטחנו להביא ניצחון. הבטחנו זאת לאזרחי ישראל, לחיילי המילואים ומשפחותיהם, למשפחות החטופים, ולעולם כולו. אל לנו לסכן את היכולת לממש הבטחה הזו שהיא תנאי לביטחון מיליוני אזרחי ישראל ולקיומה של מדינת ישראל.

בכיר ישראלי מסר ל"מעריב", כי טרם התקבלה תשובה מארגון הטרור חמאס בנוגע לתושבתו על ההצעה הישראלית. כמו כן, ה"וושינגטון פוסט" פרסם מתווה נוסף שהוצע לעסקת חטופים. על פי הדיווח, המתווה כולל בשלב הראשון שחרור של כ-10 נשים וילדים.

בשלב השני, שחרור כ-40 חטופים חולים, פצועים, קשישים וחיילות ובשלב השלישי שחרור 86 גברים, כולל חיילים, וגופות. העסקה תכלול שחרור אסירים פלסטינים ביחס של חטוף אחד לשלושה אסירים. לאחר הדרישה של סמוטריץ', הסוגיה צפויה לעלות מחר בקבינט המדיני-ביטחוני.

בתוך כך, סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה הלילה כי על רקע המאמצים הקדחתניים של ארה"ב, מצרים וקטאר להביא להפסקת אש ברצועה, הן ישראל והן חמאס הסכימו על העקרונות הכלליים של עסקה לשחרור החטופים בעזה בתמורה לשחרור מחבלים פלסטינים, וזאת לאורך הפסקת האש במלחמה שתימשך כחודש. יחד עם זאת, גורמים המעורים בפרטים מסרו כי ישנם חילוקי דעות בין הצדדים, בנוגע להמשך הלחימה לאחר שהעסקה תצא לפועל. 

על פי הדיווח, חמאס דרש תחילה הפסקת אש ראשונית של מספר חודשים, והסכים כעת להפסקת אש של חודש, אך ארגון הטרור מסרב להתקדם בעסקה עד שלא יהיו ערבויות לכך שתהיה הפסקת אש קבועה, שרק לאחר מכן ישוחררו החטופים. בכיר חמאס, סאמי אבו זהרי, מסר כי "אנחנו פתוחים לכל היוזמות וההצעות, אך כל הסכם חייב להתבסס על סיום התוקפנות ונסיגה מוחלטת של ישראל מרצועת עזה".