111 ימים למלחמה, ועל רקע המשבר עם קטאר בעיצומו של המו"מ לשחרור החטופים המוחזקים בעזה - מזהיר ראש המוסד לשעבר יוסי כהן מהנזק שתגרום ההידרדרות ביחסים עם המדינה, המשמשת כמתווכת המרכזית במגעים לעסקה.

סמוטריץ' טוען: "אם קטאר רוצה, המלחמה תסתיים מחר עם החטופים"
"משפיעים על מאמצי התיווך": הדובר הקטארי חשף את מנופי הלחץ של ישראל על חמאס

המשבר הנוכחי פרץ, כזכור, לאחר שנתניהו מתח ביקורת על קטאר במהלך שיחה עם משפחות החטופים. "זה תמוה בעיניי", אומר כהן על התנהלותו של ראש הממשלה בראיון לאולפן וואלה, "כשהגעתי לדיונים בימים הראשונים, המלצתי לממש יחסים בריאים כמיטב היכולת עם קטאר. הדאגה האמיתית שלי היא שאם לא נעשה זאת ונגיע איתם למשבר גדול מדי, קטאר תברח מהמו"מ ונישאר ללא תיווך אפקטיבי".

המשבר מול דוחא מעלה, באופן טבעי, גם את שאלת העברת הכסף הקטארי לרצועה במשך שנים ארוכות - צעד שב-2021 גם כהן עצמו החל להביע הסתייגות ממנו. "אני מימשתי את מדיניות הממשלה. אמרתי בשלב מסוים שצריך להפסיק את הזרמות הכספים", הוא אומר.

ומה אמר הדרג המדיני?
"ייאמר באחד הימים. עמדתי שווה כעמדתי. היא לא דרג מקבל החלטות".

אז מה צריך להיות בעזה ביום שאחרי?
"אני רוצה לטעון להתנתקות מוחלטת. אמנם ביצענו התנתקות, אבל לא באמת. אין חייל, אין קצין, אין אישה וילד ברצועת עזה. נתנו להם את כל 365 הקילומטרים המרובעים. האחריות לשלומה של האוכלוסייה האזרחית בעזה נותרה בידינו. צריך לתקן את הטעות הזו".

בממשלה היום אומרים בדיוק הפוך. שצריך נוכחות התיישבותית נוסף על זו הביטחונית.
"אני חושב שצריך לנעול את רצועת עזה, כפי שעשינו עם לבנון. להגדיר שהקו הזה הוא קו כחול, ובל יעבור איש. אני מקווה שדיוני היום שאחרי יציגו למדינת ישראל מספר חלופות. יש המון אופציות שצריך לבדוק אם בכלל יכולות להתקיים".
 

בנימין נתניהו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בראיון מתייחס כהן, בעבר אחד האנשים הקרובים ביותר לנתניהו, ליחסיו עם ראש הממשלה. "בחודש הראשון דיברתי איתו על היום שאחרי. לאחרונה פחות", הוא אומר. יש תחושה שהיחסים ביניכם החמיצו. בעבר הוא סימן אותך כיורש. "צריך לשאול אותו. אין בינינו משבר".

יכול להיות שהיחסים ביניכם הידרדרו כי התכוונת להיכנס לפוליטיקה.
"לא החלטתי אם להיכנס לפוליטיקה. הסקרים לא מטעמי. זו תופעה מעניינת, והכל מתחיל בדיווח של טל שלו בוואלה. זה מה שזה עשה".

הראיון המלא - בתוכנית "סופ"ש שלו" בוואלה פלוס