בריטניה הציעה היום (שבת) תוכנית בת חמישה שלבים לסיום המלחמה בין ישראל לחמאס, זאת ברקע ניסיונות בעלות הברית של ישראל לדחוף להפסקת אש קבועה ותהליך מדיני שקובע מי ישלוט ברצועה.

לקראת ניסיון הפיכה בעזה? העזתים קוראים: "העם רוצה להפיל את חמאס" | צפו
בעקבות ארה"ב ואיטליה: אלו המדינות הנוספות שיפסיקו לממן את אונר"א

היוזמה, שעליה שוחח שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון עם מנהיגים ישראלים ופלסטינים במהלך סיור באזור השבוע, קוראת להפסקה מיידית בפעולות האיבה. "זה ישמש כדי להבטיח את שחרור החטופים המוחזקים בעזה וכדי לנהל משא ומתן על הפסקת האש הקבועה", אמר השר. לדבריו, התכנית מציעה לקבוע "אופק מדיני" ברור להקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל, ולהקמת ממשלה פלסטינית טכנוקרטית שתנהל את הגדה המערבית ואת עזה הכבושים לאחר המלחמה.

על פי התכנית, חמאס יצטרך לשחרר את כל בני הערובה ולהתחייב לעצירת התקפות נגד ישראל, אשר יהיו מובטחות על ידי מדינות אזוריות. בנוסף, על פי מתווה התכנית, מנהיגי חמאס הבכירים בעזה, כולל יחיא סינוואר, יעזבו את הרצועה ויוגלו למדינה אחרת.

תקיפות צה"ל בעזה (צילום: דובר צה"ל)

"מה שאנחנו מנסים לעשות הוא לבסס את הרעיון שכאשר אתה מקבל את ההפסקה הזו, אתה צריך לעבוד קשה כדי להפוך אותה להפסקת אש מתמשכת, ולהתמקד באמת בדברים הריאליים והבריאים שבאמת יכולים לעשות הפסקת אש. קבוע ובר קיימא", אמר השר הבכיר.

בריטניה מאמינה שהתוכנית שלה משלימה ליוזמות אחרות, והעלתה אותה עם ממשלות ארה"ב, אירופה וערב. "אני חושב שיש הסכמה גוברת בקהילה הבינלאומית שעסקת בני ערובה והפוגה הם המפתחות לפתיחת הסיכוי להפסקת אש קבועה", אמר הבכיר, "וצריך להיות אופק מדיני הרבה יותר ברור למדינה פלסטינית: ממשלה פלסטינית חדשה לגדה המערבית ולעזה, ושחמאס לא יוכל שוב לתקוף את ישראל".