בהתאם להערכת המצב, מפקד פיקוד הדרום חתם הלילה (בין שבת לראשון) על הרחבת צו השטח הצבאי הסגור במרחב מעבר כרם שלום. זאת, בעקבות המחאות שאירעו במקום בימים האחרונים שמנעו כניסת משאיות סיוע לרצועת עזה.

מאות משאיות האספקה לרצועת עזה שנכנסות מדי יום אינן מתפקדות אך ורק לסיוע הומניטרי, אלא גם כאספקה מיידית וחמצן עבור ארגון הטרור הרצחני חמאס, שנלחם בישראל. פעילי מחאה ובני משפחות חטופים מכל רחבי הארץ הגיעו הבוקר (ראשון) שוב למעבר כרם שלום במטרה לחסום את שיירות האספקה והסיוע לרצועה. במקום נמצאים כוחות צבא ומשטרה המונעים את הגישה לכביש המעבר למחסום כדי למנוע הפרעה לפעילות הסדירה, אך המפגינים הצליחו לעקוף אותם.

היחסים בסכנה? ישראל הודיעה כי תכניס כוחות לרפיח, מצרים סירבה
נתניהו תחת מתקפה: "לו היו החטופים ילדיו של רה"מ - הוא היה פועל אחרת"

על פי פרסומים על המתרחש ברצועת עזה, פעילי חמאס משתלטים על הסחורה שנכנסת דרך מעברי הגבול אל הרצועה, והסיוע ההומניטרי, המיועד לאזרחים בעזה, מגיע לידיים הלא נכונות ומספק, כאמור, חמצן עבור הארגון.

בארגונים אומרים כי בעוד שמופעלים על ראש הממשלה בנימין נתניהו לחצים כבדים לפתוח את מעבר כרם שלום למשאיות אספקה וסיוע שמגיע לבסוף לחמאס, "תפקידנו כעת הוא ללחוץ בדיוק להיפך. אף סיוע לא יעבור עד שאחרון החטופים יחזור".

מוחים בכרם שלום נגד העברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה (צילום :ללא)

במהלך ריאיון ל"פגוש את העיתונות", שר האוצר בצלאל סמוטריץ' רמז על שינוי שעשוי להיערך בנושא הכנסת הסיוע לרצועה. סמוטריץ' דיבר נגד הכנסת הסיוע ההומניטרי לאונר"א, אך לדבריו כדי לעמוד בדין הבין-לאומי על ישראל להכניס סיוע לעזה ולחלק אותו בעצמה. "יהיה ממשל צבאי ישראלי בעזה", גרס. "מוסכם על כולנו שאנחנו צריכים להישאר בעזה. אמרתי בקבינט לכולם: אני לא נגד שתביאו גורם מתון, אבל אין מישהו כזה. אנחנו נרכז מאמץ הומניטרי ונעמוד במשפט הבין-לאומי".

עוד הוסיף: "אני בעד שננהל את המאמץ ההומניטרי אחרת, באופן שלא יגיע לחמאס ולא יסייע לו להשאיר את התלות של האזרחים בו. הדרך היחידה היא שצה"ל ישלוט במה שקורה ברצועת עזה".

"זה או שצה"ל ינהל שם את העניינים, או חמאס", המשיך. "אנחנו פועלים להשמיד את האיום של חמאס וזה ייקח זמן, וכל עוד חמאס שם אף אחד לא יעשה את העבודה במקומנו. אני בעד שננהל את המאמץ ההומניטרי אחרת, באופן שלא יגיע לחמאס ולא יסייע לו להשאיר את התלות של האזרחים בו. הדרך היחידה היא שצה"ל ישלוט במה שקורה ברצועת עזה".

אלוף (מיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש אגף מבצעים, אמר בשיחה ל'מעריב', כי הוא סבור שחמאס מקשיח עמדות במגעים לעסקת שבויים מכיוון שבניגוד לאוכלוסייה האזרחית, בכירי חמאס לא מרגישים כרגע את הלחץ שמפעילה ישראל סוגר עליהם באופן שיוביל אותם לביצוע ויתורים.

"כרגע המשא ומתן זה על שחרור חטופים הוא ממש המינימום שבמינימום", אמר, "ולכן לדעתי צריך להבהיר שעד שעסקת חטופים לא יוצאת לדרך, ישראל מפסיקה לספק דלק ואם אין עסקה אין דלק".

בהמשך הסביר: "הדלק משרת צרכים אזרחים, בעיקר את משאבות המים והביוב של הרצועה, אבל הוא משרת כמובן גם את חמאס במנהרות. אף אחד אצלנו לא עשה בחינה מעמיקה האם יש לנו דרך לשלוט בכל מה שבכל זאת נכנס לשם".

"היום ייתכן שהמכליות הולכות לחמאס", הזהיר. "יכול להיות שמכניסים דלק בגלל סיבות הומניטריות טובות, אבל לא נעשתה פה חשיבה מעמיקה איך לוודא לאיפה בדיוק מגיע הדלק הזה, וזו השערורייה הכי גדולה".