ועדת הכנסת בראשות ח"כ אופיר כץ יו"ר הקואליציה התכנסה היום (שני) לדון לראשונה בהדחתו של ח"כ מכהן, חבר הכנסת עופר כסיף מסיעת חד"ש. את מהלך ההדחה מוביל חבר הכנסת מסיעת ישראל ביתנו עודד פורר אשר החתים מעל 85 חברי כנסת על ההליך המתגבש.

פרסום ראשון: מנכ"ל משרד נגב גליל יפרוש אחרי העברת התקציב בכנסת
הנשיא הרצוג על החלטת האג: "עיוותו את דבריי, הטענה לרצח עם - עלילת דם"

כסיף מלווה בעורך הדין מיכאל ספרד שטען כי חתימתו של כסיף על עצומה כנגד ישראל ופעולות נוספות לא עומדות במסגרת סעיף 7א - לקיחת חלק מאבק  מזוין כנגד מדינת ישראל.

ח"כ אחמד טיבי חברו לסיעה של כסיף אמר כי "פעם ראשונה שהוא יושב בקדמת הבמה".

ח"כ לימור סון הר מלך: "מי שתומך טרור, לא צריך לשבת פה".

ח"כ טיבי: "אז תצאי, תצאי".

ח"כ נאור שירי לסון הר מלך: "איך את תמיד נופלת לבור שהוא שם לך?".

גיל דיקמן, ממובילי מאבק משפחות החטופים שבת דודתו כרמל גת חטופה, אמר בתחילת הדיון: "אתם לא מתעסקים במה שחשוב שזה החטופים. בבוקר אתם זורקים בוץ אחד על השני, ובערב רוקדים באירוע שרק עושה לנו נזק. החטופים בעזה לא רוקדים".

ח"כ כסיף: "אני רגיל שמאשימים אותי בהאשמות מופרכות, אבל ההאשמה הכלולה בבקשת ההדחה – שאני תומך במאבק המזוין של חמאס נגד ישראל – היא שקר מובהק ובוטה במיוחד, סילוף פרוע שאין בו אטום של אמת".

עו"ד ספרד: "יכולים להיות דברים שאתם תופסים כמתועבים מסוכנים, בלתי ראויים אבל אינם עילה להדחה. העילה היחידה היא תמיכה במאבק מזוין של החמאס, כי זה מה שלפניכם. זו ההאשמה וכל היתר זה צבע. בעניין הזה הבקשה וגוף הראיות הוא לא גבולי ולא אפור. הראיות נמצאות בגלקסיה אחרת, בפלנטה אחרת".

עוד אמר ספרד, כי "זה קייס קל. אין לכם את האפשרות להגיע למסקנה שח"כ כסיף תומך במאבק המזוין ושזה מאפיין דומיננטי של פעילותו ושאין כל ספק שזה המצב. האזנתי לכל טיעוני התביעה הדרום אפריקאית ודבריו של ח"כ כסיף לא הוזכרו. מי שכן הוזכרו הם 14 חברי כנסת בבית הזה שמבחינת דרום אפריקה ונציגיה סייעו לתביעתם. אם תתקבל הבקשה הזו אנחנו בדמדומים של מציאות שבה יש נציגות פרלמנטרית לבוחרים הערבים בישראל".

"ב-1.11.22 יצאו האזרחים והאזרחיות להצביע ומעל 178,000 הצביעו לרשימה שנכלל בה ח"כ כסיף, והביעו עמדתם שהם רוצים ורוצות שיהיה נציגם בבית המחוקקים. זהו הליך דרמטי כי אם בקשת ח"כ פורר תתקבל, אז בקשתם, רצונם, בחירתם תאוים ולכן הפגיעה לא רק בזכות להיבחר אלא בזכות לבחור את הנציגים שלנו, היא פגיעה חריפה וחמורה יותר מאשר במקרים בהם נפסל מועמד ועדיין יוכלו לבחור מבין אלו שלא נפסלו", הוסיף עורך הדין.

"זה מקרה של 'No case to answer', הוא מתפורר. היה צריך לעצור זאת ולמנוע את מחול השדים. אני מבין שלא קל למנוע בקשה של 85 ח"כים, אך מרגע זה תפקידכם למנוע הדחה של שור בדישו ושעל רקע אירוע זה מדיחים ח"כ. מי שחשובה לא המערכת המשפטית ויציבותה, כשברור שנקבל עוד סבב של טענות נגד בית המשפט לא יכול לשתף פעולה עם ההחלטה הזו שבית המשפט יהיה חייב לבטלה. אל תעשו צחוק מההליך הזה ומ-178,000 בוחרים", ציין.

במהלך הדיון על הדחת חבר הכנסת, פנה ח"כ צבי סוכות לחברי הכנסת הערבים ואמר להם כי הם "הבאים בתור להדחה".

סוכות: "אני פונה לאחמד טיבי ואיימן עודה: אתם תומכי טרור ואין לכם מקום בכנסת ישראל, אתם המודחים הבאים. אני לא מבין איך קורה המחדל הזה שהיועץ של עראפת יושב בכנסת ישראל, אבל אני אומר באופן חד וחלק: הם הבאים בתור, הימים שלכם בבית הזה ספורים".

סוכות הוסיף: "טיבי עדיין לא חזר בו מההתבטאות  ש'חמאס הוא ארגון לגיטימי', הוא תומך בטרוריסטים מחוץ לכנסת, ומזדהה עם תומכי הטרור גם בתוך הכנסת, טיבי וחבורתו הם גייס חמישי ובושה לבית המחוקקים הישראלי. קורא לטיבי כסיף עודה ושותפיהם להצטרף לחבריהם בחמאס, ופשוט ללכת לעזה".

כזכור, לפני מספר שבועות אמר ח"כ אחמד טיבי על ח"כ סוכות: "שהים של עזה יבלע אותו", זאת בתגובה לדברי סוכות על הצורך בתמונת ניצחון מהדהדת והתיישבות יהודית ברצועה.

ח"כ מירב כהן (יש עתיד) כתבה לפני הדיון: "עמדתי לגבי הדחת ח"כ עופר כסיף והדחת חברי כנסת בכלל: אני סולדת ומתנגדת נחרצות לדברים שהוא אומר ועושה. אגב, כמו שאני סולדת ומתנגדת נחרצות לדברים שאיתמר בן גביר וחבריו אומרים ועושים. אלה ואלה פוגעים במדינה ובחזון הציוני-ישראלי. אבל - זה לא התפקיד של חברי כנסת להדיח חברי כנסת אחרים. זה התפקיד של אזרחי ישראל, בבחירות לכנסת, ושל רשויות החוק, אם חבר הכנסת עובר על החוק. המהלך להדחתו הוא פופוליסטי, וכל מטרתו 'לגלגל' את האירוע לבג"ץ, כדי שזה יפסול את ההדחה, ואז יוכלו להאשים אותו בשמאלנות/בגידה/משהו שקשור בג'ורג' סורוס. מצטערת, אני לא משתתפת במשחק הזה".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) "היום מתחיל הליך ההדחה של תומך הטרור עופר כסיף. אני מברכת את חה"כ עודד פורר על יוזמת המהלך, אין יותר צודק מזה. מקומו של כסיף לא בכנסת ישראל אלא במקומות אחרים. עם כל הכבוד לחופש הביטוי, מדובר באדם שמעל בתפקידו כחבר כנסת ובגד בעם ובמדינה שלו".

85 ח"כים חתמו על הבקשה

לפי פרק ד'1 לחוק הכנסת נקבע כי בקשה להפסקת חברותו של חבר כנסת תוגש ליו"ר הכנסת בצירוף חתימתם של לפחות 70 חברי כנסת, מתוכם עשרה לפחות הם חברי אופוזיציה. את הבקשה הגיש ח"כ עודד פורר, ועל הבקשה חתמו 85 חברי כנסת.

כעת, בשלב השני, דנה ועדת הכנסת בבקשה ובסופה תחליט האם להמליץ למליאת הכנסת האם להפסיק את חברותו של ח"כ עופר כסיף. ההחלטה צריכה להתקבל ברוב ¾ מחברי הוועדה, ורק חברי ועדה שנכחו בלפחות במחצית מהדיונים בנושא יהיו רשאים להצביע.

במידה ותאשר הוועדה את הבקשה, היא תועבר להכרעת מליאת הכנסת. שם נדרש רוב של 90 חברי כנסת.

יו״ר ועדת הכנסת אופיר כץ אמר כי "אני מקווה שנשים סוף לחופש לתמוך בטרור כנגד מדינת ישראל וחייליה בשם חופש הביטוי, זו תהיה זכות גדולה להיות יו"ר קואליציה ויו״ר ועדה שמגייס רוב להדחה של האדם השפל ביותר שידעה כנסת ישראל".

המהלך של פורר ואחרים יצא לאחר החלטת כסיף להצטרף לתביעה כנגד ישראל בבית הדין בהאג ועוד טרם לכן בעקבות שורת התבטאויות ואף התנהגויות לכאורה שלא הולמות לדעתם התנהגות ראויה לחבר כנסת. הייעוץ המשפטי של הכנסת אם זאת צפוי להתנגד ראשית יטענו כי לא ניתן לקבוע כי כסיף עבר על סעיף 7א' שקובע תמיכה בפעילות טרור כנגד המדינה. סוגיה נוספת היא הליך עומד כנגד כסיף במישור הפלילי שממילא והיה וימשיך ההליך הפלילי לאחר הגשת כתב אישום  יאלץ כסיף לצאת משערי הכנסת. 

היה וועדת הכנסת תחליט לתמוך בהדחה ובכדי להפסיק את חברותו של חה"כ עופר כסיף, צריכה ההחלטה להתקבל ברוב של שלושה רבעים מחברי הוועדה.

אך זו לא הצרה היחידה של כסיף. לפני כשבוע כסיף הואשם כי הכה שוטר במהלך הפגנה בדרום הר חברון לפני כשנתיים, לאחר שזה סירב לאפשר לו להיכנס לשם ברכבו. "אלחם על חפותי בבית המשפט ועל דרכי הפוליטית ללא מורא", כתב כסיף לאחר ההחלטה, ובעצם ויתר על האפשרות להשאיר את חסינותו מפני העמדה לדין. בסביבת כסיף הציגו אתמול מכתב של חברי כנסת ושרים לשעבר שקוראים שלא לאפשר את ההדחה. הדיון צפוי כאמור להיות סוער.

עודד פורר על המהלך להדחת עופר כסיף (צילום :פרטי)

ח"כ עודד פורר אמר למעריב: "היום בוועדת הכנסת יתכנס דיון ביוזמה שלי להדיח את ח"כ עופר כסיף בגלל התמיכה שלו במאבק נגד מדינת ישראל. העובדה שכסיף הצטרף לתביעה בבית הדין בהאג ותמך בה באופן מובהק תוך טענה כי ישראל מבצעת רצח עם, מהווה תמיכה חד משמעית שלו בטרור, ולצערי לא בפעם הראשונה. הגיע הזמן שכנסת ישראל תשרטט גבולות ברורים ותקבע כי מי שתומך בטרור לא יכול להיות בכנסת ישראל. אני מקווה שתוך זמן קצר נסיים את תהליך ההדחה".