שר האנרגיה והתשתיות וחבר הקבינט, אלי כהן, שוחח היום (שני), עם שר האנרגיה, המסחר והתעשייה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו. במהלך השיחה סיכמו השניים על חיזוק השותפות האזורית בין ישראל לקפריסין והמשך קידום פעילות משותפת בתחום האנרגיה תוך חיבור כלכלי בין המדינות, ועל פגישה נוספת בישראל או בקפריסין.

אחרי הפסגה בפריז לעסקת חטופים - הערכה: אלו הנקודות שנותרו במחלוקת
מומחה אמריקאי על הלחימה בעזה: "קצב ההתקדמות מהיר באופן היסטורי"

השר כהן אמר: "אני מודה לקפריסין על התמיכה ושיתוף הפעולה לאורך המלחמה. קפריסין הוכיחה את ידידותה הגדולה עם פעילותה לקידום צעדים כלכליים ומדיניים נגד החמאס באיחוד האירופי. יחד, נפעל לחיבור של ישראל לאירופה ונחזק את מעמדה של מדינת ישראל באזור".

לישראל ולקפריסין פרויקטים רבים משותפים בתחום האנרגיה, בין היתר הכבל החשמלי התת-ימי (Great Sea Interconnector) , אשר יחבר את רשת החשמל המקומית לקפריסין, יוון וממנה אל רשת החשמל האירופאית. חיבור שיאפשר לישראל למכור ולקבל חשמל מאירופה, יתרום לגיוון מקורות האנרגיה של אירופה ויחזק את מעמדה של מדינת ישראל באזור.

אלי כהן (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
אלי כהן (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

פאפאנסטאסיו הגיע לביקור בארץ ביוני 2023 עם כניסתו לתפקיד, כאשר במסגרתו התמקד בקידום שורת סוגיות אסטרטגיות בתחום האנרגיה ובחיזוק היחסים בין ישראל לקפריסין. קפריסין היא מדינה אסטרטגית משמעותית בשיתוף הפעולה בתחום החיבוריות האזורית, וגם שותפה של ישראל בפורום הגז האזורי EMGF.

בשבוע שעבר דווח כי איראן וטורקיה יבנו צינור גז חדש בהקדם האפשרי. מומחים מעריכים כי אירופה תרכוש בעקיפין גז איראני מטורקיה, כפי שהיא קונה נפט רוסי מהודו.