השיח על "היום שאחרי המלחמה" לא פוסק ואף הופך לנושא נפיץ בממשלת ישראל. ענת דוידוב ואודי סגל שוחחו היום (שלישי) ב־103fm עם השר חילי טרופר (המחנה הממלכתי) אשר הביע את עמדתו בנושא והתייחס לדיווחים הזרים בנוגע למגעים לשחרור החטופים משבי חמאס. בנוסף, השר הציב אולטימטום לרה"מ - ואיים בפרישה מהממשלה.

בצל הפנטזיות המדיניות: יש לקחת את השלכותיו של עימות ישיר מול האמריקאים בחשבון | לב רם
למרות הלחץ האמריקאי: הגורם שממשיך לעכב את עסקת החטופים המתהווה

תחילה, הוא התייחס למו"מ לשחרור החטופים: "עדיין מוקדם לדעת. אתמול דיברו על ניצנים של התקדמות, אין משהו מעבר לזה כרגע. קשה לי לדעת אם זה יבשיל, אבל אי אפשר לדבר הבוקר על התקדמות משמעותית. אנחנו מול אויב אכזר, יש גם לנו קווים אדומים, חשוב לשמור עליהם ולצד זזה לעשות מה שאפשר כדי להחזיר את החטופים. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"אני חושב שזו טעות של שרים שתוך כדי מו"מ, כשאין עדיין משהו על השולחן, יודעים להביע את מסקנתם", הוא אמר לגבי השרים בממשלה שאמרו כי המתווה, כמו שהוא פורסם, זו "כניעה לחמאס". "מילא בחדר, אבל בחוץ זו טעות. גם בפעם הקודמת שחזרו למעלה ממאה חטופים הביתה היו לא מעט שרים שהתבטאו עוד לפני שהעסקה הייתה מוכנה, רובם גם בסוף הצביעו בעד. בדיעבד, יש מעט ישראלים שהצטערו על זה שהלכנו לאותה עסקה".

"גם אז היו מי שדיברו על כניעה, היום שיש למעלה ממאה איש שחזרו מהתופת הזו, וחזרנו להילחם, נדמה לי שאנחנו רואים את התמונה אחרת. אני מבין שאם יש עסקה יש גם מחיר, ישראל מחויבת לאנשים האלה, היא לא הייתה שם כדי לשמור עליהם בשבעה באוקטובר וצריכה לפעול כדי להחזיר אותם. לא בכל מחיר אבל זה ברור שזה כולל מחירים כבדים. סוף הלחימה זה תנאי שגם אני לא יודע לקבל ולא חושב שישראל יכולה לקבל, אנחנו לא יכולים לסיים את המלחמה במצב הזה כשברור שעדיין יש חמאס. ברור שכשנצא הוא יצא מתוך התת קרקע. אני לא מכיר תושבים בעוטף שיחזרו בסיטואציה כזו הבייתה. עצירות, הפוגות, זה מחיר שאפשר לספוג". 

בתוך כך, השר טרופר הבהיר היום כי המחנה הממלכתי נתן אולטימטום לראש הממשלה: "אמרתי גם למשפחות החטופים, הפסקת המלחמה לא באה בחשבון, אנחנו נצטרך לשלם מחירים כבדים אך הפסקת המלחמה היא לא מחיר שישראל יכולה לשלם. אם נראה שיש עסקה שאפשר לחיות איתה מול חמאס ונתניהו לא יחתום עליה, נפרוש מהממשלה. גם אם נחליף את נתניהו היעד למיטוט חמאס לא ישתנה".

אוגדה 98 ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

על השאלה "מה יהיה היום שאחרי?", ענה השר: "בשעה טובה התחילו דיונים בקבינט וגם בעבודת מטה סביב העניין הזה. אנחנו רוצים להיות שם רק במובן הביטחוני, חופש פעולה מבצעי חייב להישמר. אם יהיו מחבלים וברור שיהיו בעזה, דין חאן יונס כדין ג'נין".

"הממשלה, אנחנו שותפים לה כרגע ואני מקווה שבעתיד נרכיב את הממשלה, התפיסה שבמשך שנים ארוכות עכשיו חופש פעולה מבצעי ושליטה ביטחונית של ישראל חייבת להימשך – הסכמה כמעט מקיר לקיר, הדילמות מגיעות יותר בשליטה האזרחית. אנחנו במחנה הממלכתי חושבים שלא נכון שישראל תשלוט שם אזרחית, לא רוצה לנהל שם את בתי החולים, בתי הספר והביוב, אבל אני גם לא רוצה שזה יהיה חמאס ולכן צריך לבנות כוח מקומי, זה מורכב, רגיש, אבל לאורך זמן נכון שכוח מקומי שהוא לא חמאס ינהל את הצד האזרחי בפיקוח ובביטחון ישראלי", הוסיף. 

"אחרי אירוע דרמטי, נכון שההנהגה תלך לעם ותבקש את אמונם", הוא ציין. "גם למשל סוגיית היום שאחרי, בסוף לקח זמן אבל הנה זה קורה. יש דיון וראש הממשלה ושר הביטחון לא חושבים אחרת מבני גנץ וגדי איזנקוט. מתנהלים דיונים על היום שאחרי, ואני מקווה שזה יואץ, כי המציאות בחלק מהאזורים בעזה היא כבר היום שאחרי".

עוד הוסיף: "בצפון הרצועה השאלה הזו היא לעכשיו. אנחנו לא רוצים ממשל צבאי, אבל אני לא מזהה כרגע כוח מקומי שיכול לעשות את זה, התהליך הזה חייב לרקום עור וגידים. אנחנו שם בין היתר לדבר הזה, כל כך הרבה משימות גדולות יותר מכל שיקול פוליטי עומדות מולנו ואנחנו מחוייבים להן. כל עוד נחשוב שאנחנו תורמים להן, נהיה שם".

צריך להתחיל בוועדת חקירה כבר עכשיו?
"צריך להתחיל בהליך שיקים ועדת חקירה, עבודתה לא צריכה להתחיל עכשיו. אני לא חושב שיש מחלוקת שצריך להגיע הרגע שבו גוף בלתי תלוי יבצע חקירה יסודית על כל הכשלים שהיו פה משבעה באוקטובר". 

כולל מבקר המדינה?
"אני חושב שגם הוא נכון היה שהיה מחכה עוד קצת. זה הזמן רק לשאלות מבצעיות אופרטיביות, מה שיכול לשפר אותנו. כל בדיקה יותר עמוקה שדורשת מאנשים להפנות את הקשב שלהם מהמלחמה לדיונים, לקחת עורכי דין, בעיניי זו טעות. אנחנו בעיצומה של מלחמה. לוח זמנים של ועדת חקירה זה ממילא שנים, זה יגיע אחרי עיצומה של המלחמה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm