מלחמה בעזה: הדיפלומט וסגן שר החוץ לשעבר, דני אילון, התייחס היום (שלישי) בשיחה עם "מעריב" לאתגרים שעומדים מול ישראל במאבקה נגד ארגון אונר"א ברצועת עזה. 

כמו פרק הסיום של פאודה: מחופשים לרופאים עם נשקים שלופים | תיעוד דרמטי מהחיסול בג׳נין
המעצמות מפסיקות לממן את אונר"א - מי המדינות שעדיין מזרימות כסף?

"לישראל היו שתי טענות מרכזיות מול אונר"א: האחת ברמה העקרונית – שאונר"א היא רשות האו"ם היחידה שנועדה למטרה ספציפית לפליטים פלסטינים. זאת בניגוד לארגון או"ם שמטפל בכל הפליטים בעולם", הסביר. "לפלסטינים ייחדו סוכנות לפגוע בישראל ולהנציח את נושא הפליטות, וזה מונע גם את פתרון הסכסוך.

אונר''א (צילום: AFP)
אונר''א (צילום: AFP)

"הטענה השנייה של ישראל שהיא שאונר"א קיבל יותר משאבים מכל גורם אחר. גם נושא של ספרי הלימודים תכנים מסיתים וזה מייצר אבסורד שגוף של האו"ם למעשה במקום לפתור סכסוכים הוא נלבה את הסכסוך דרך תכניות הלימוד", הוסיף.

לדברי איילון, כעת כאשר ישנן עדויות להשתתפות עובדי אונר"א באירועי השבעה באוקטובר – המשוואה השתנתה. "לישראל את האפשרות לדרוש את הפירוק המוחלט של אונר"א במסגרת היום של אחרי", אמר והוסיף: "כאשר מדברים על ניהול עזה ביום שאחרי, אז כל סיוע הומינטרי צריך להיות משולב ברשות פלסטינית מחודשת שנלחמת בטרור".

אחד הקולות הבולטים נגד ישראל בזירה הבינלאומית בימים אלו מגיע מטורקיה, מדינה איתה לישראל יחסים מתוחים בשנים האחרונות. "אמרתי מהרגע הראשון שארדואן שהוא איסלאמיסט קיצוני, עם מפלגה בעלת אידיאולוגיה של אחים מוסלמים, וחמאס היא חלק מהם. ולצערי הרב היחסים עם טורקיה שבאופן טבעי התפתחו ויש הרבה מאוד אינטרסים משותפים לישראל ולטורקיה, שממשיכים גם כעת בתחום הכלכלי".

נאום ארדואן נגד ישראל והמלחמה בעזה  (צילום: רויטרס)
נאום ארדואן נגד ישראל והמלחמה בעזה (צילום: רויטרס)

"ארדואן הוכיח כי יש לו פיוז קצר, ראינו את זה לא רק מולנו אלא גם מול מדינות אירופאיות, מול גרמניה ובריטניה", הוסיף. "לצד זאת יש גם את השיקולים הפנימיים, תמיד לפני בחירות הוא מצייר עצמו כלאומן טורקי ואיסלאמיסט. ישראל היא למעשה מכשיר לקידום האג'נדות הפוליטיות שלו".

לבסוף, התייחס איילון לטעות הקריטית שעושה ישראל בזירה הבינלאומית. "ישראל צריכה להציע חזון מדיני שיאפשר לנו לקבוע חלק נרחב יותר בתנאים ליום שאחרי. אם נחכה יהיה לנו הרבה יותר קשה להציב תנאים. מעמדנו יכול להרוויח מאוד אם נציע פתרונות מדיניים, במיוחד מול ארצות הברית".

"זה יכול לפתוח גם את היחסים מול סעודיה, לשנות את המזרח התיכון לבודד את איראן וגרורותיה. משבר צריך לנצל אותו גם ליתרון והיתרון פה לצד חיסול החמאס באופן צבאי שהוא הכרחי ומקובל היום בכל העולם אבל לגבי היום של אחרי. במקום שיציעו לנו אנחנו צריכים להיות יוזמים מציעים".