דיון סוער התקיים היום (שלישי) בוועדת הכנסת, בנוגע להדחת ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל). נציגת היועמ"שית, עו"ד אביטל סומפולינסקי, מסרה את עמדת הייעוץ המשפטי ואמרה: "עוצמת שאט הנפש וההתקוממות ממעשהו של חבר כנסת, אינן מדד לביסוס עילה להדחה של חבר כנסת מכהן. סלידה מהמעשים וגינוי לחוד, והתגבשות עילה משפטית להדחת חבר כנסת מכהן – לחוד". בסיום הדיון 14 חברי כנסת הצביעו בעד ההדחה אל מול שניים שהתנגדו. השלב הבא: הצבעה במליאה שבה יידרשו 90 חברי כנסת שיצביעו בעד.

"שני דברים לא מתקיימים": האם הכנסת מסוגלת להדיח את ח"כ כסיף?
צבי סוכות לחברי הכנסת הערבים: "אתם הבאים בתור להדחה"

הודעת מפלגת העבודה לאחר ההצבעה: "חברות וחבר הכנסת של מפלגת העבודה אשר נלחמו חודשים ארוכים על שמירת אופיה וזהותה הדמוקרטית של מדינת ישראל, לא יתמכו בהליך ההדחה של ח"כ עופר כסיף שנוגד את החוק ומהותו אנטי דמוקרטי".

בדיון עצמו יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר כץ, אמר לאחר דברי הייעוץ המשפטי: "מדובר בח"כ שפועל נגד מדינת ישראל (יו"ר חד"ש-תע"ל, איימן עודה התפרץ: שקר! שקר!), גם בזמן המלחמה הקשה ביותר שידעה מדינת ישראל הוא העלה סרטון של אדם שמסרב להתגייס. הוא מהלל אנשים שלא רוצים להילחם. מבחינתו שלא יהיה צבא והשכנים יאכלו אותנו חיים". עוד הוסיף: "מה אתם רוצים, שיכנס עם דגל חמאס לכנסת? מה עוד רוצים שיקרה?

"שאלה ליועצות המשפטיות: הרי המחוקק לא התכוון בהגדרת תמיכה בטרור שחבר הכנסת ייקח רובה או ישלח מחבל. המחוקק דיבר בדיוק על התבטאויות מהסוג הזה. זו האידיאולוגיה של כסיף, הוא מתעב את כוחות הביטחון ונותן לגיטימציה לפגוע בהם. זה לא חופש ביטוי, זה החופש לבגוד במדינה שלך מבלי לשלם על כך".

ח"כ אחמד טיבי (תע"ל), הגיב לדבריו של כץ ואמר: "מוחק את המילה כבוד היו"ר, דבריך לא ראויים", אמר ליו"ר הוועדה ואז עקץ את ח"כ עודד פורר: "שמעתי את הטיעונים של פורר, הם היו טיעונים רהוטים. המהות הייתה בעייתית".

עופר כסיף (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
עופר כסיף (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"מבין את הכעס של ח"כים והציבור על עמדות ח"כ כסיף, יכול להבין את זה. במיוחד במצב פוסט טראומתי אחרי שבעה באוקטובר. זה מובן, זה אנושי, אבל זה היה מתאים יותר לנאום בחירות, טענות פוליטיות. במקום זה - ישר הולכים לצעד הרדיקלי והאנטי-דמוקרטי נגד ח"כ שמבטא את הרצון של מצביעי חד"ש תע"ל".

הוא הוסיף: "מי פוגע יותר במדינת ישראל, ח"כ כסיף או נתניהו? תארו לעצמכם שכסיף היה מעביר 3000 שקל לחמאס, היה מוגש נגדו כ"א פלילי. או אם היה אומר שחמאס הוא נכס, כמו שסמוטריץ' עשה, הוא היה משלם מחיר יקר".

ח"כ משה סעדה (הליכוד) אמר על כסיף: "הוא לא תומך טרור, הוא מחולל טרור. מצפה שיוגש נגדו כ"א על עלילת הדם, אנשים יפגעו כתוצאה מעלילת הדם הזאת". במהלך דבריו הנחרצים התפרץ טיבי לדבריו והזכיר לו כי התבטאויותיו שלו הופיעו בכתב התביעה בבית הדין בהאג, לאחר שאמר כי "בקיבוצים אומרים לך 'תשמיד אותם', חבריי לפרקליטות, שנלחמו איתי בעניינים הפוליטיים, בוויכוחים, אומרים לי 'משה, ברור שצריך להשמיד את כל העזתים'". כזכור, בעקבותיו דבריו הודיעה היועצת המשפטית לממשלה כי תיבחן חקירה פלילית נגדו - ונגד מספר ח"כים נוספים.

ח"כ עמית הלוי אמר בדיון להדחת עופר כסיף כי "אדם שתומך בהפסקת הלחימה בעזה - המשמעות הבסיסית של זה היא תמיכה בחמאס". ח"כ מירב כהן הזכירה לו כי ישנם ישראלים שתומכים בהפסקת אש: "גם למשפחות החטופים אתה אומר את זה?"

חה"כ נאור שירי: "היכולת של חברי כנסת להיות טריבונל היא לא קיימת. אנחנו לא שופטים. אנחנו לא בנפש חפצה פה. לכולם יש עניין. אני חתמתי ואני בעל עניין. הדבר המאוד בעייתי שיש לי בדיון - הוא שאין פה שום דבר אובייקטיבי".

סיעת חד"ש-תע"ל מסרה בתגובה להחלטת ועדת הכנסת להדיח את חבר הכנסת כסיף כי "ההחלטה התקדימית והמסוכנת שהתקבלה בוועדת הכנסת להדיח את חבר הכנסת כסיף, נבחר ציבור, מהווה פגיעה חסרת תקדים בזכות לבחור ולהיבחר, ובחופש הביטוי. מדובר בנקודת שפל של הכנסת הזאת, ושיא ברדיפה הפוליטית שלה נגד החברה הערבית כולה והמתנגדים להמשך המלחמה. הדחתו היא ניסיון לפגוע בייצוג הפרלמנטרי של המיעוט הערבי, ומשטור אידיאולוגי של המיעוט הערבי על ידי הרוב היהודי".

עוד מסרה הסיעה, כי "מדובר במעשה לא חוקי ולא חוקתי. אין שום יסוד חוקי להדחתו של חברנו ח"כ עופר כסיף, הבקשה הדלה והמניפולטיבית מבצעת קפיצה מחשבתית ביחס למשמעות התנגדותו להמשך המלחמה, ועל גחמותיהם של מי שמעוניינים להעמיק את ההרס והסבל של תושבי עזה, לגרשם מאדמתם ולהתיישב במקומם". 

"ח"כ עופר כסיף מבצע את תפקידו כנבחר ציבור על מנת לאתגר מוסכמות בשיח הישראלי, ומתנגד לכיבוש, למצור ולהמשך המלחמה על רצועת עזה והזדהות עם סבל האוכלוסייה האזרחית. הליך זה, ככל שיימשך ויגיע לבית הדין הגבוה לצדק, לא ישיג את מטרתו המוצהרת והיא הדחת ח"כ עופר כסיף,  אבל כן יהווה כלי נוסף במתקפה על בג"ץ, וישמש את תומכי ההפיכה המשפטית בהתקפה שלהם את מערכת המשפט", הוסיפה.