השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פרסם היום (שלישי) ציוץ בחשבון הטוויטר שלו והתייחס למתווה עסקת החטופים המתגבש מול ארגון הטרור חמאס, כך על פי הפרסומים, ואיים: "עסקה מופקרת = פירוק הממשלה".

נתניהו הגיב לדברים בסיור במכינת עלי ויישר קו עם בן גביר: "אני שומע אמירות על כל מיני עסקאות, אז אני רוצה להבהיר - אנחנו לא נסיים את המלחמה הזאת עם פחות מהשגת כל יעדינו וזה אומר- חיסול החמאס, החזרת כל חטופינו והבטחה שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל. אנחנו לא נוציא את צה"ל מרצועת עזה, ואנחנו לא נשחרר אלפי מחבלים! כל זה לא יקרה. מה כן יקרה? ניצחון מוחלט".

נתניהו במכינת עלי (צילום :ללא)

מנגד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד הבהיר כי "ניתן לממשלה רשת בטחון לכל עסקה שתחזיר את החטופים לביתם  זו מחויבותנו לחטופים ולמשפחותיהם, זו התחייבותנו״.

גורמים בליכוד אמרו כי "לאיומי בן גביר בפרישה ברקע העסקה, כמו גם להבטחות של לפיד לתת לממשלה רשת ביטחון לטובת העסקה -  אין משמעות בפועל. זאת משום שרה"מ נתניהו לא יביא לממשלה עסקה רעה, כזאת שגם שרי הליכוד וכן שרי ש"ס יתנגדו לה. אם וכאשר העסקה שתובא לממשלה לא תהיה מקובלת מבחינת מי מהשותפים הנוספים (עוצמה יהודית או ציונות הדתית או שתיהן) - עדיין יהיה לה רוב. כך שהדבר היחיד שלפיד באמת יכול להבטיח בתור רשת ביטחון הוא - ההבטחה לתקופה משמעותית, שלא להפיל את הממשלה על רקע העסקה, לא באי אימון קונסטרוקטיבי ולא בחוק להקדמת הבחירות. הבעיה היא כי ספק גדול אם לפיד מסוגל להבטיח הבטחה כזאת מבחינה ציבורית, וספק אם הליכוד יאמין ללפיד כי יעמוד על ההתחייבות שכזו".

בתוך כך, השר חילי טרופר ('המחנה הממלכתי') הבהיר מוקדם יותר היום כי מפלגתו נתנה גם היא אולטימטום משל עצמה לראש הממשלה: "אמרתי גם למשפחות החטופים, הפסקת המלחמה לא באה בחשבון, אנחנו נצטרך לשלם מחירים כבדים אך הפסקת המלחמה היא לא מחיר שישראל יכולה לשלם. אם נראה שיש עסקה שאפשר לחיות איתה מול חמאס ונתניהו לא יחתום עליה, נפרוש מהממשלה. גם אם נחליף את נתניהו היעד למיטוט חמאס לא ישתנה".

כזכור, לאחר הדיווחים על דחיית עסקת החטופים מצד חמאס, ראש הלשכה המדינית של הארגון, איסמעיל הנייה, שיגר מסר מפתיע, ואמר כי אנשיו "לא שוללים על הסף את העסקה, ולומדים את פרטיה כעת".

בדבריו אמר הנייה כי חמאס מעוניין להגיע במסגרת העסקה למצב של הפסקת אש קבועה, אולם הכחיש את הדיווחים כי הארגון כבר השיב בשלילה. "קיבלנו את ההצעה שהופצה אחרי הפגישה בפאריס ואנחנו לומדים אותה כדי לתת לה מענה", אמר, "תגובתנו תתבסס על עצירת ההתקפות נגד עזה והסגת הכוחות מהרצועה. חמאס פתוח לדיון בכל רעיון רציני, בתנאי שהוא יוביל להפסקה כוללת של האש ולהבטחת מחסה לעקורים שלנו".

למרות הלחץ האמריקאי: הגורם שממשיך לעכב את עסקת החטופים המתהווה