לאחר הדיווחים על דחיית עסקת החטופים מצד חמאס, ראש הלשכה המדינית של הארגון, איסמעיל הנייה, שיגר היום (שלישי) מסר מפתיע, ואמר כי אנשיו "לא שוללים על הסף את העסקה, ולומדים את פרטיה כעת".

"נתניהו מתמרן כדי לשרוד; חדרו לליכוד גורמים כהניסטיים": יעלון עולה להתקפה
לפעול כמו חמאס? "צריך להתאים את תנאי האסירים לתנאי החטופים"

בדבריו אמר הנייה כי חמאס מעוניין להגיע במסגרת העסקה למצב של הפסקת אש קבועה, אולם הכחיש את הדיווחים כי הארגון כבר השיב בשלילה. "קיבלנו את ההצעה שהופצה אחרי הפגישה בפאריס ואנחנו לומדים אותה כדי לתת לה מענה", אמר, "תגובתנו תתבסס על עצירת ההתקפות נגד עזה והסגת הכוחות מהרצועה. חמאס פתוח לדיון בכל רעיון רציני, בתנאי שהוא יוביל להפסקה כוללת של האש ולהבטחת מחסה לעקורים שלנו".

רשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דיווחה מפי מקורות כי נעשים מאמצים להשלים עסקת ביניים, הכוללת הפסקת אש בעזה במהלך חודש רמדאן, הכנסת סיוע ושחרור מאה אסירים בתמורה לשחרור 30 חטופים

על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, הנייה צפוי לצאת בקרוב לקהיר לדיונים עם בכירים מצריים על ההצעה. "אנחנו מעריכים את תפקידם של מצרים וקטאר בהגעה להסכם הפסקת אש בר קיימא בעזה", הוסיף.

עיסמאיל הנייה (צילום: רויטרס)
עיסמאיל הנייה (צילום: רויטרס)

הבוקר דיווחנו כי בישראל לא התרגשו מההודעה שיוחסה לחמאס, ופורסמה בזמן ישיבת קבינט המלחמה אמש לפיה בארגון חזרו לדרישתם לסיום המלחמה כתנאי בסיס לפני יישום כל עסקת חטופים. בכירים בישראל סבורים שההודעות יצאו לפני שכל צמרת חמאס דנה בהצעה עם המתווכים ממצרים ומקטאר. לדבריהם, כעת על ישראל "בעיקר לגלות סבלנות ולשמור על השקט".

על פי המתווה המוצע, העסקה תתבצע בפעימות, כאשר בפעימה הראשונה שלה חמאס ישחרר את הנשים, המבוגרים והחולים ללא מי שמוגדרים כ-"חיילים". על פי גורמים בירושלים, ישראל נתנה אור ירוק ל"מסגרת העסקה", אך לא לפרטים שהוצעו על ידי המתווכים. עוד הוסיפו כי חלק מהסעיפים שהוצעו אינם מקובלים על ישראל, אך עדיין - ניתנה הסכמה "מסגרתית-עקרונית".

הדיון סביב מתווה העסקה מתקיים ברקע ההתנגדות הברורה של השותפים הקואליציוניים של הליכוד. כך, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ התייחס אתמול לאפשרות עצירת הלחימה בפועל כתוצאה מקיום העסקה ומסר: "עצירת המלחמה לא באה בחשבון. המשמעות של הדבר הזה היא אבדן כל ההישגים שהשגנו בדם לוחמינו, זו מציאות שחלילה תאפשר לחמאס להשתלט מחדש על השטח ותסכן את תושבי הדרום ומדינת ישראל. זה שדר נוראי לאויבים מסביב וזה לא יקרה. כך גם שחרור מחבלים המוני שיהפוך כל יהודי בארץ ובעולם ליעד לחטיפות אנחנו לעולם לא נסכים לעסקה רעה כזאת. נקודה".

עם זאת, בשלב המוקדם של דיוני המתווה, שטרם הגיע לשלב המתקדם של אישור בממשלה, בציונות הדתית נמנעים מלהבהיר האם אישור מתווה החטופים יגרום למפלגה לפרוש מהממשלה או שמא רק יתנגדו לעסקה בהצבעה, ללא צעדים פוליטיים מרחיקי הלכת.

גם במפלגת עוצמה יהודית של איתמר בן גביר לא מוכנים לקבל מתווה שכולל שחרור מסיבי של מחבלים עם דם על הידיים ואת עצירת הלחימה לתקופה ממושכת שבסבירות גבוהה תמנע מישראל לחזור ללחימה לאחר קיום העסקה. 

זאת ועוד: הסכמה על העסקה מסוג זה, שתעצור את המלחמה בעזה לחודש וחצי עד חודשיים, מהווה עבור ראש הממשלה מלכודת פוליטית. נתניהו שחוזר בכל הזדמנות על ההצהרה כי החזרת החטופים מהווה אחד מיעדים המרכזיים של המלחמה, יתקשה מבחינה ציבורית להפיל עסקה שמאפשרת מימוש של אחת ההבטחות המרכזיות של הממשלה ושל העומד בראשה לציבור כולו ולמשפחות החטופים בפרט. 

הפגנה למען שחרור החטופים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
הפגנה למען שחרור החטופים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

לצד זאת, אישור העסקה עלול לערער את יציבות הממשלה והקואליציה עד כדי עזיבת בן גביר וסמוטריץ', ואף להפיל את הממשלה אם יבחרו לעזוב את הקואליציה ולא רק את הממשלה.

איום נוסף, על יציבות הממשלה מגיע מצד המחנה הממלכתי: אם וכאשר העסקה יוצאת אל הפועל והלחימה בעזה נעצרת לפרק זמן משמעותי - מבחינת גנץ אין עוד עילה להישאר בתוך הממשלה, הרי השותפות בין המחנה הממלכתי לבין ממשלת נתניהו הוגדרה על ידיו כ"זמנית לתקופת המלחמה האקטיבית".

בשלב זה בממשלה מעדיפים לא להתייחס לפרטי העסקה המוצעת ובעיקר - לא להתייחס להשלכותיה הפוליטיות האפשריות, זאת בהנחה שבטרם התקבלה תשובת החמאס. לפי שעה, אין לדעת האם יש סיכוי למתווה הנוכחי או שמא ההצעה תיפול בטרם קודמה בכנסת.