שר הביטחון יואב גלנט העניק היום (שלישי) סקירה ביטחונית לחברי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת בראשות ח״כ יולי אדלשטיין. הסקירה התקיימה בלשכת שר הביטחון בקריה שבתל אביב. 

בן גביר באיום מפורש על נתניהו: "עסקה מופקרת = פירוק הממשלה"
למרות הצו - המפגינים מבטיחים: "נצליח גם בעתיד לחסום את תנועת המשאיות"

גורמים המעורים בפרטים סיפרו ל"מעריב" כי במהלך הסקירה, מספר ח"כים ביקשו משר הביטחון הבהרות מדוע הממשלה מאשרת הכנסת סיוע הומניטרי לעזה, על אף "שברובו נשדד על ידי החמאס" ומדוע אין החלטה לשנות את המנגנון החלוקה והטלת האחריות על צה"ל. בתגובה, השיב שר הביטחון כי "הדבר לא בא בחשבון , צה"ל לא יעסוק בחלוקת הסיוע ההומניטרי, אין לצבא משאבים לביצוע משימות כאלה", חברי הכנסת השיבו לדבריו: "אז מי מחלק את הסיוע היום?", גלנט הבהיר: "גורמים שונים, כולל אנשי אונר"א".

בהמשך הדיון, השר גלנט הבהיר לח"כים כי בעסקת החטופים הראשונה הוא לא הסכים להוציא את החיילות מכלל נשים ודרש לכלול אותן בתוך הקטגוריה של נשים, אולם כידוע זה לא צלח . כעת גלנט חזר על דרישתו לקראת העסקה האפשרית החדשה. "אעשה הכל ,ככל שזה תלוי בי, כדי שיתייחסו לחיילות כאל כלל נשים ושנדרוש לשחררן כבר בפעימה הראשונה לצד שאר הנשים שעוד נשארו בשבי חמאס". כמו כן, גלנט חזר והדגיש כי הלחץ הצבאי על חמאס באזור חאן יונס הוא קריטי בנושא העסקה ועושה את שלו.
 
במהלך הסקירה, שר הביטחון פרט בפני חברי הכנסת את האתגרים והמשימות של צה״ל באשר לפעולה הצבאית לפירוק החמאס ברצועת עזה. השר גלנט התייחס לאתגרים הביטחוניים בזירות הלחימה השונות ואף לעימותים הרבים בממשלה: "התנאי המרכזי למימוש מטרות המלחמה: אחדות ברמה הלאומית והפוליטית".

בפתח הדיון, אמר השר: ״אנחנו נמצאים שלושה חודשים מתחילת הלחימה הקרקעית. ההישגים הצבאיים פועלים לפי התוכנית זו מלחמה ממושכת, מלחמה של נחישות לאומית והיא מלחמה שבה אנחנו צריכים להתמיד עד אשר אנחנו נביא לתוצאה, ואני מציע לכולנו לזכור מה קרה כאן בשביעי לאוקטובר״. 

״העבודה של חיסול תשתיות הטרור והמנהרות היא עבודה סופית, היא לא אין סופית. היא קשה , היא מורכבת, יש בה מחירים, אבל היא סופית. ואנחנו הולכים ומתקדמים בעניין הזה״, הוסיף.

יולי אדלשטיין, יואב גלנט (צילום:  שחר יורמן)
יולי אדלשטיין, יואב גלנט (צילום: שחר יורמן)

בהמשך, הבהיר גלנט: ״אני רוצה לומר בצורה הברורה ביותר – למדינת ישראל יש שתי מטרות ברצועת עזה, ותנאי משמעותי על מנת ליישם אותן. שתי המטרות הן חיסול החמאס כארגון צבאי ושלטוני, והשבתם של החטופים לביתם. התנאי על מנת לממש את זה, הוא אחדות ברמה הלאומית. אם אנחנו לא נהיה מאוחדים, הגורם היחיד שירוויח הוא החמאס. כדי לממש את מטרות המלחמה צריך ללכת ביחד. זה נכון ברמה הצבאית, זה קורה כל הזמן ברמה הביטחונית, זה נכון ברמה הלאומית – ציבורית וזה נכון גם ברמה השלטונית – פוליטית, ואני חושב שלעניין הזה כולנו צריכים לתת את ידינו״.

״אחרי המלחמה, כאשר היא תסתיים, אני חושב שברור לחלוטין שחמאס לא ישלוט בעזה, ישראל תשלוט צבאית אבל לא תשלוט אזרחית. כאשר מדובר על חופש פעולה צבאי, תסתכלו מה קרה הלילה בג'נין, כאשר כוח מיוחד שלנו מגיע לאן שהוא צריך ומחסל מחבלים במקום הכי רגיש שיש. זה חופש פעולה צבאי ברמה הגבוהה שלו, ועדיין אנחנו לא שולטים במקום מבחינה אזרחית. לדברים האלה ניתן להגיע, אפשר להגיע, וזה ייקח את הזמן שלו. לא נוכל לאפר לחמאס לשלוט בעזה, הוסיף".

יולי אדלשטיין, יואב גלנט (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)
יולי אדלשטיין, יואב גלנט (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)

יו״ר הועדה ח״כ יולי אדלשטיין נאם גם כן, ואמר: "אנחנו שמחים לארח ולהתארח אצל שר הביטחון, חבר הכנסת יואב גלנט. אנחנו בשלבים הדורשים הסבר איך מדינת ישראל רואה את המשך של מה שמתרחש בחזית הדרומית, כמו גם עדכונים לגבי הצפון. המתיחות שאנחנו מכירים יכולה להתפתח לתרחישים מסוכנים. אנחנו שומעים את הדיווחים השוטפים בהערכה רבה ורואים את הפעילות הנחושה של חיילי צה"ל, למרות המחירים הלא פשוטים".

"הנטל על אנשי המילואים שעושים חלק ניכר מהעבודה המבצעית הוא גדול והוועדה שמה לה כמטרה לעשות כל שאפשר על מנת לתת לחיילי המילואים ולמשפחותיהם את המעטפה המלאה והנכונה. הם ראויים לה. כולנו שומעים את הדיווחים על עסקה שעומדת על הפרק.  בנושא זה, אבקש מחברי הוועדה ומכולם - אל תדברו על מה שאינכם יודעים. הדהוד ספקולציות מזיק למאמצי החזרת החטופים הביתה", אמר.

עוד אמר אדלשטיין כי "נכון לעת זו, בכל עסקה שתהיה - עלינו לשים את החיילות החטופות בראש מעייננו. אנו עושים כל מאמץ על מנת שזה יקרה במהירות האפשרית". בנוסף, קרא כי הוא מבקש הבהרות בנוגע לדיווחים המדאיגים על שינוי הוראות הפתיחה באש על הגדר - בין אם רשמיות ובין אם לא.