האם הדיונים על אפשרות לעסקת חטופים והפוגה נוספת בין ישראל לחמאס מגדילים את הקרעים בתוך "ציר ההתנגדות"? הבוקר (שלישי)  הציג ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה עמדה שונה בנוגע לעסקה מזו שיוחסה אתמול לגורמים בעזה, וגם ניתוח של אופן סיקור דבריו ברשתות החברתיות מצביע על פערים הולכים וגדלים בגישות.

עם עוגה מלאה בשטרות: כך דו"צ "חגג" יום הולדת לאסמאעיל הנייה
הכישלון בפעימה הראשונה והדרישה של גלנט: התנאי הישראלי בעסקת החטופים

באופן חריג, ערוץ התקשורת הערבי הפופולרי אל-מיאדין לא דיווח הבוקר כלל על דבריו של הנייה. אל-מיאדין הוא ערוץ תקשורת הנחשב למקורב לחיזבאללה ולציר השיעי במזרח התיכון, תומך בפעולות של חמאס ונחשב לבעל קו לעומתי מאוד לצעדי פיוס עם מדינות המפרץ הסוניות עם ישראל. 

המומחית למזרח התיכון אורית פרלוב אמרה בשיחה עם מעריב כי שני הפלגים השונים בחמאס חייבים להציג מטעמים פוליטיים עמדות "ניציות" ו"יוניות", אולם בסופו של דבר אין בכוחו של הנייה לקבל את ההחלטה לבדו, במנותק מהאינטרסים של גורמים המממנים של חמאס דוגמת קטאר ושל דמויות מפתח בהנהגה בעזה דוגמת מוחמד דף ויחיא סינוואר. "הזרוע המדינית חייבת תמיד להיראות פחות ניצית מהצבאית", אמרה, "כי קטאר מנסה להכשיר את הזרוע המדינית ובונה על כך שהם ישולבו בעתיד בבחירות או ביוזמות פלסטיניות אחרות, ולכן הנייה לא יכול להגיד לא. הוא חייב להיות השופר של אמיר קטאר".

יחיא סינוואר לאחר השחרור עם איסמעיל הנייה (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)
יחיא סינוואר לאחר השחרור עם איסמעיל הנייה (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)

"הנייה לא יכול לבוא ולהגיד 'אנחנו לא מקבלים את העסקה של הקטארים, כי איך הוא יקבל את הכסף מהבוס שלו?", הוסיפה, "בסוף הכסף של שיקום עזה גם נמצא על השולחן. בגלל זה מדובר בסך הכל במשחק. זה לא אומר כלום ולהנייה אין באמת יכולת הכרעה".

בחודשים האחרונים נרשמו מספר דיווחים על חילוקי דעות קשים בצמרת חמאס על רקע התנהלות המלחמה בעזה. בנובמבר דיווח הוול סטריט ז'ורנל כי מערכת היחסים בין סינוואר והנייה הגיעה לריב של ממש ולנתק של יותר מחודש. אז דווח כי אחת הסיבות לקרע היא שיחות עקיפות שניהלו הנייה וגורמים נוספים בחמאס עם בכירים ברשות הפלסטינית. מי שנותר מחוץ לשיח החריג הזה – המתקיים בין שתי התנועות הפלסטיניות היריבות – הוא סינוואר, שלא שותף למהלך כלל - וייתכן שיודר מהדיון.