השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר יבקר בוושינגטון מחר (רביעי) וייפגש עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן ועם בכירים נוספים בממשל ביידן כדי לדון על המלחמה בעזה והתכניות ליום שאחרי - כך לפי שני מקורות שמעורים בנושא.

"איפה שצריך, נהיה": הרמטכ"ל בהתייחסות ראשונה לחיסול בבית החולים בג'נין
יואב גלנט טוען: כך נתמודד עם מטחים נרחבים לאזור חיפה

דרמר הינו השר המקורב ביותר לראש הממשלה נתניהו והיחיד בקבינט עמו יש לנתניהו יחסי אמון קרובים. נתניהו סומך אך ורק על דרמר בכל הנוגע לשיחות רגישות עם הבית הלבן. לפני מתקפת ה-7 באוקטובר דרמר היה אחראי על המגעים עם הבית הלבן בנוגע לסוגיה הרגישה של הניסיון האמריקני להגיע לעסקת חבילה עם סעודיה שתכלול גם נורמליזציה עם ישראל.

פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן בניו יורק. באדיבות טובה לזרוף (צילום :טובה לזרוף)

הבית הלבן המשיך במגעים עם דרמר בנושא גם בחודשים שחלפו מאז פרוץ המלחמה בעזה והסוגיה צפויה לעלות גם במהלך שיחותיו של דרמר בוושינגטון השבוע, כך אמר אחד המקורות. לא נמסרה תגובה מהבית הלבן, לשכת ראש הממשלה ולשכתו של השר דרמר. 

במהלך נאומו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס לפני כשבועיים אמר היועץ לביטחון לאומי האמריקני סאליבן כי האסטרטגיה של ממשל ביידן ליום שאחרי המלחמה בעזה הינה לקשור את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה ליצירת נתיב להקמת מדינה פלסטינית.

רון דרמר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
רון דרמר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

המסר הפומבי של סאליבן היה זהה למסר ששר החוץ האמריקני בלינקן העביר לנתניהו במהלך ביקורו האחרון בישראל. בלינקן הבהיר לראש הממשלה כי הסעודים לא ינרמלו יחסים עם ישראל ולא יסייעו לשיקום עזה ללא נכונות ישראלית לאפשר נתיב למדינה פלסטינית.

הממשל האמריקני מקווה להשתמש באפשרות להסכם שלום היסטורי בין ישראל לסעודיה כמנוף לחץ על נתניהו שיגרום לו ליישר קו עם התכנית האמריקנית עבור ליום שאחרי המלחמה בעזה ושבמרכזה החזרת הרשות הפלסטינית לרצועה וביצוע צעדים שיסייעו להקמת מדינה פלסטינית בעתיד.

הממשל האמריקני מעוניין להציב את נתניהו בפני דילמה - האם לזכות בהסכם שלום היסטורי עם סעודיה במחיר נטישת קואליציית הימין הקיצוני שלו או לדחות את ההצעה ולהכנס למסלול התנגשות עם ארה"ב ועם מדינות ערב.