שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן הורה למשרד החוץ האמריקאי להכין עבודת מטה שתבחן את האפשרות של הכרה אמריקנית ובינלאומית במדינת פלסטין ביום שאחרי המלחמה בעזה, כך אמרו שני בכירים בממשל האמריקאי.

מדינה פלסטינית כחלק מהפסקת האש? הדרישה החריגה מרמאללה
מי שממשיך להתעקש על הקמת מדינה פלסטינית משול לטיפש | אריה אלדד

העובדה שמשרד החוץ האמריקאי בוחן אפשרות זו מצביע על שינוי בחשיבה בתוך ממשל ביידן בסוגיה שנחשבת לרגישה ביותר הן מבחינה בינלאומית והן מבחינה פוליטית פנימית בארצות הברית. במשך עשרות שנים מדיניות ארצות הברית היתה להתנגד להכרה בפלסטין כמדינה - הן בצורה בילטרלית והם במוסדות האו"ם - ולהבהיר כי מדינה פלסטינית תושג אך ורק במו"מ ישיר בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית. ישראל מתנגדת בחריפות במשך שנים לכל הכרה במדינה פלסטינית מצד מדינות בודדות ומצד מוסדות האו"ם.

משרד החוץ האמריקאי ביצע בחינה דומה בעבר, במהלך כהונת הנשיא אובמה, כשהרשות הפלסטינית ניסתה להשיג הכרה במדינה פלסטינית באמצעות מוסדות האו"ם. באותה תקופה משרד החוץ האמריקאי הכין מסמך עם הצעות למדיניות בנושא של הכרה במדינה פלסטינית אבל הוא לא נדון בתוך הממשל בצורה רצינית. ב-2012 העצרת הכללית של האו"ם הצביע בעד קבלה של פלסטין כמדינה "משקיפה" באו"ם - בדומה לוותיקן - בלי לקבל אותה כחברה מלאה בארגון.

בכיר אמריקאי אמר כי המלחמה בעזה והמאמצים למצוא מוצא דיפלומטי פתחו את הדרך לבחינה מחדש בתוך הממשל של הרבה מאוד פרדיגמות ישנות במדיניות ארצות הברית כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לדבריו יש גורמים בתוך הממשל האמריקאי שממליצים לשנות מדיניות ולהתקדם להכרה מדינה פלסטינית כצעד ראשון בתהליך שלום מחודש ולא כצעד אחרון שיהיה תוצאה של מו"מ בין הצדדים.

אבו מאזן, מוחמד אשתייה (צילום: רויטרס)
אבו מאזן, מוחמד אשתייה (צילום: רויטרס)

קיימות כמה אפשרויות לפעולה אמריקנית בכיוון הזה - הלך מהחלטה על הכרה אמריקאית במדינה פלסטינית, עבור בהחלטה לא להטיל וטו על החלטה במועצת הביטחון לקבלת פלסטין כחברה מלאה בארגון וכלה בעידוד מדינות אחרות במערב להכיר במדינה פלסטינית. הבכירים האמריקנים ציינו כי בחינת הסוגיה של הכרה במדינה פלסטינית היא רק אחת מכמה סוגיות שבהן בלינקן ביקש ממשרד החוץ האמריקני לבצע עבודת מטה ולהציג לו המלצות למדיניות.

בלינקן ביקש משרד החוץ האמריקאי להכין הצעות לכיצד "מדינה פלסטינית מפורזת" עשויה להיראות בהתבסס על מודלים שונים מרחבי העולם, כך אמר בכיר אמריקני. ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע תמיכה בהקמת "מדינה פלסטינית מפורזת" כמה פעמים בין השנים 2009 ל-2015, אולם בשנים האחרונות לא חזר על התמיכה הזו בפומבי.

בכיר אמריקאי ציין כי הבחינה של הנושא מתבצעת כעת כדי להציע דרכים בהן ניתן ליישם את פתרון שתי המדינות בצורה שתבטיח ביטחון לישראל ולא תסכן אותה. הבכיר ציין כי הבית הלבן מודע לשתי עבודות המטה שמתבצעות. הוא הדגיש כי בלינקן עדיין לא אישר מדיניות חדשה וכי משרד החוץ נמצא בעיצומו של תהליך גיבוש תפריט רחב של אפשרויות.

החשיבה בתוך הממשל האמריקאי בנושא הכרה במדינה פלסטינית ובסוגיית המדינה הפלסטינית המפורזת היא חלק ממהלך דיפלומטי רחב יותר לגבש יוזמה מדינית אמריקנית ליום שאחרי המלחמה בעזה. יוזמה כזו תתבסס על המאמצים שעשה הממשל לפני ה-7 באוקטובר להשיג עסקת חבילה עם סעודיה שתכלול גם הסכם נורמליזציה עם ישראל. האסטרטגיה של הממשל כעת היא לקשור בין הסכם נורמליזציה כזה לבין יצירת נתיב להקמת מדינה פלסטינית.

הסעודים הבהירו בפומבי ובשיחות שקטות עם ארה"ב מאז ה-7 באוקטובר כי כל הסכם נורמליזציה עם ישראל יותנה ביצירת "נתיב בלתי הפיך" למדינה פלסטינית. הכרה במדינה פלסטינית על ידי ארצות הברית ומדינות מערביות אחרות או קבלת מדינת פלסטין כחברה מלאה באו"ם עשויה להוות "נתיב בלתי הפיך" מהסוג הזה.

שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון אמר ביום שני כי בריטניה שוקלת להכיר במדינה פלסטינית כחלק מהנסיון לספק לפלסטינים אופק מדיני ביום שאחרי המלחמה בעזה. "אנחנו ובנות בריתנו בוחנות את הנושא של הכרה במדינה פלסטינית, כולל באו"ם...זו יכול להיות אחד הדברים שיעזור להפוך את התהליך הזה לבלתי הפיך", הוא אמר.

כזכור, מוקדם יותר היום (רביעי) דיווח העיתונאי בן כספית ב"מעריב" כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הפריח בלון ניסוי - תוכנית חדשה בת כמה שלבים "ליום שאחרי". בין היתר, תוקם  קואליציה בינלאומית של מדינות ערב מתונות שתהיה חלק מהסכם הנורמליזציה האזורי שייחתם בהמשך ותעמוד מאחורי הקמת גוף חדש שייקרא ״הרשות הפלסטינית החדשה״.

פקידים שאינם משויכים לחמאס, אך גם לא מזוהים ישירות עם הגוורדיה של אבו־מאזן, יקבלו את האחריות מישראל על עזה - וכך גם יתבטל הממשל הצבאי. ישראל תשמור לעצמה את הזכות לפעול ביטחונית בעזה, במתכונת שבה היא פועלת ביו״ש, בכל פעם שהצרכים המבצעיים לסכל טרור או התארגנויות לתשתיות טרור יתעוררו.

דובר משרד החוץ האמריקני סירב להתייחס לדברים. דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמר: "מדיניות ארה"ב במשך שנים רבות היא כי הכרה במדינה פלסטינית צריכה להיות תוצאה של מו"מ ישיר בין הצדדים ולא באמצעות הכרה חד צדדית או דרך מוסדות האו"ם. המדיניות הזו לא השתנתה".