"נתניהו מוביל אותנו מאסון לאסון. עדיף שתוקם ממשלת חלופית ללא נתניהו, ואם לא - אז ללכת לבחירות". כך אומר ל"מעריב" יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד.

ארה"ב תכיר במדינה פלסטינית? "בגידה בישראל, רעיון נורא לחלוטין"
"קיימות סוכנויות אחרות בעולם": הפתרון של נתניהו להחלפת אונר"א

לדבריו, "נתניהו כבר בן 74 אבל מה שמפריע לי זה לא הגיל אלא שהוא כבר לא כשיר. זה לא אותו נתניהו של תחילת הדרך. הוא היה צריך ללכת הביתה מזמן. אם אתה לא יכול להיות הנהג של ראש הממשלה, המאבטח שלו או אפילו מגישת תה, כשיש נגדך כתב אישום, איך אתה יכול להיות ראש ממשלה עם כתבי אישום?".

לפיד נמצא בימים אלה בדילמה לא פשוטה. מצד אחד, הוא חייב לגלות ממלכתיות ולתת לנתניהו רשת ביטחון כשעל הפרק עסקה לשחרור החטופים. מצד שני, כאיש אופוזיציה, הוא חייב לתקוף: "מבחינת נתניהו, שתישרף המדינה - העיקר שיישאר בשלטון".

לדבריו, "העובדה שאני מדבר בקול רם בדבר הצורך להחליף את הממשלה, וטוען שביבי לא כשיר, מדברת בעד עצמה. זו אמירה לא פשוטה. כל עוד הוא בתפקיד, אי אפשר להגיע למטרות כשהוא לא מוכן לדון על עתיד הרצועה. כשהוא בתפקיד, לא נשקם את הכלכלה ולא נוכל להוביל הסכמים בינלאומיים. ברבעון שאחרי צוק איתן הייתה צמיחה חריגה והובלנו את המדינה. אפשר לעשות את כל הדברים האלה בלי נתניהו".

"הממשלה לא תשרוד את 2024"

בתשובה לשאלה האם הוא חושב שהממשלה הנוכחית לא תשרוד את 2024 הוא עונה: "כן. הממשלה הזאת לא תשרוד את 2024. עדיין כולנו בסוג של הלם וכאב. הממשלה שבמשמרת שלה קרה האסון הגדול ביותר מאז השואה תלך הביתה עוד השנה".

את התנגדותו לתקציב 2024 הוא מסביר: "בתקציב הזה יש 35 מיליון שקל המיועדים לעמותות למניעת גיוס חרדים לצה"ל, כשמדובר בזמן מלחמה עם אנשים במילואים יותר מ־100 יום. זה נראה לך נורמלי? איך יכולים לומר שזה תקציב מלחמה כשיש עשרה משרדים מיותרים וכספים קואליציוניים? זה תקציב ביזה וביזיון. פרסמנו תוכנית סיוע לאנשי מילואים, ובניגוד לסמטוריץ', גם הראינו את המקורות התקציביים לכל הכסף ולא ל־3 מיליארד שקל בלבד. תוכנית הסיוע של סמטוריץ' היא פנטזיה ברמה של סרט מצויר".

"יש לקצוב את כהונת ראש הממשלה"

לפיד אומר שעם חזרתו לתפקיד ראש הממשלה, הוא יפעל לצמצום משרדי הממשלה ל־18 - מהלך שנמנע ממנו בממשלת השינוי. "אנחנו נתחייב ל־18 משרדים, כי לא צריך יותר. רציתי לעשות את זה, אבל תוצאות הבחירות מנעו זאת".

לדבריו, "היוזמה לקציבת כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות נפלה בישיבה, אחרי שנפתלי בנט נעדר מפני שליווה את אנגלה מרקל. שתי קדנציות זה זמן די והותר, ואתמוך בכל יוזמת חקיקה לשינוי המצב. מעבר לשתי קדנציות, זה מוביל למצב של ניתוק מהשטח, להיבריס ולשחיתות, כמו שרואים אצל נתניהו. המדובר בחוק חשוב מאוד שאקדם בכנסת. האמריקאים צודקים בהגבלת כהונת הנשיא לשתי קדנציות".

לפיד מדגיש ש"כולם חייבים להבין, כי אחרי המלחמה בעזה אנחנו בסיטואציה אחרת לחלוטין. אנשי הליכוד טובים בדיבורים על צורכי המלחמה, אבל המדובר בתקציב ביזה, שזו מילה קשה. יש שיא של כל הזמנים במימון תלמידי ישיבות שלא מתגייסים ובמימון בתי ספר ללא לימודי ליבה".

בתשובה לשאלה האם היה מתפטר לו השבת השחורה הייתה מתחוללת במשמרת שלו, הוא עונה: "בוודאי שכן. הייתי מניח מיידית את מכתב ההתפטרות ונותן למערכת הפוליטית להתארגן, ולכל היותר בתוך שלושה חודשים לפנות את לשכתי. ברור שאי אפשר להישאר בתפקיד אחרי האסון הגדול ביותר שפקד את המדינה מאז השואה, אפילו שנייה אחת. אבל אני באמת חושב הרבה מה היה קורה לו האסון היה מתרחש במשמרת שלנו. עם כל הצניעות, לדעתי זה לא היה קורה, כי בממשלת השינוי היינו עסוקים מבוקר ועד הערב באיומי הביטחון".

הראיון המלא מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב סופהשבוע"