על רקע הדיווחים לעסקה לשחרור החטופים: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר היום (חמישי)  "להערכתי לא תהיה עסקה ואני לא רוצה סתם לזרות חול ולהשלות את המשפחות. מה שיביא לעסקה ולהחזרת הכי הרבה חטופים, זה רק אם נשדר נחישות והצבא ימשיך להעמיק את הלחץ על סינוואר. סינוואר כרגע, בתודעה שלו, על הסוס".

בשיחה עם ינון מגל ויוסי יהושע ב-103FM הוסיף: "בשום אופן לא ניכנע לשחרור מאות ואלפי מחבלים. מה שהביא את העסקה הקודמת זו אחדות ונחישות, אגרוף ברזל וצבא נחוש. כשאנחנו משדרים להיטות גדולה לסינוואר, זה גורם לו להתבצר בעמדתו. השיח המוגזם שלנו מזיק". "יש קווים אדומים שאסור לחצות", הוסיף. "לא נוכל להיות חלק מהפסקת המלחמה ומשחרור סיטונאי של מחבלים. ההחלטות שנקבל עכשיו יעצבו את קיומה של המדינה עשרות שנים קדימה. להערכתי לא תהיה עסקה". 

עצרת למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

"כשאנחנו משדרים להיטות גדולה לעסקה, בתודעה של סינוואר אנחנו צורבים הבנה שהוא קרוב לניצחון. זה גורם לו רק להתבצר בעמדתו. ככל שהוא יבין שחבל לו על הזמן ואין לו שום סיכוי, אז הסיכוי שנצליח להחזיר חטופים, גובר".

מוקדם יותר היום, תקף שר האוצר אל השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר ואמר כי "זה לא מועיל דבר לרוץ לאולפנים ולפזר איומים". זאת, על רקע איומו של בן גביר כי "עסקה מופקרת לשחרור מחבלים תמורת החטופים תביא לפירוק הממשלה".

בריאיון לרדיו "קול ברמה" הוסיף כי "אני שותף בממשלה ובקבינט הקווים האדומים שלי ידועים ואני לא צריך לנפנף בהם". לדבריו, "אני מכבד ומעריך את איתמר אבל הסגנון שלי אחר. לא ככה בונים שותפות. כל היום להתייצב על הקו האדום ולהזהיר ממנו - זאת לא שותפות שאפשר להתנהל בתוכה".

סמוטריץ' ובן גביר (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
סמוטריץ' ובן גביר (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר המשיך אתמול להעביר את מסריו לפיהם לא יסכים לשחרור משמעותי של מחבלים, זאת על רקע הדיווחים השונים בנוגע לעסקת חטופים אפשרית, במסגרתה, בנוסף לשחרור מאסיבי של מרצחים הלחימה תיפסק למספר חודשים. במהלך הדברים שנשא במליאת הכנסת, פנה השר לביטחון לאומי לראש הממשלה בנימין נתניהו, וטען כי הוא מנסה "להפריח בלוני ניסוי". במהלך דבריו, אמר: "שמענו השבוע בתקשורת כל מיני הדלפות ותדרוכים, עם מספרים מופרזים והזויים, של מה שישראל אמורה להעניק לחמאס, לאותו ארגון נאצי, במסגרת עסקה לשחרור חטופים. זה ככל הנראה היה 'עז', שתכלית של השחרור עז הזה להכשיר את הקרקע לעסקה חמורה פחות, אבל עדיין עסקה מופקרת בכל קנה מידה".

עוד הוסיף: "אני רוצה לומר, מעל הבמה הזו, ובאופן חד משמעי - אדוני ראש הממשלה, מאות חללי צה"ל אינם עיזים, בני משפחות החללים אינם עיזים, אלפי הפצועים ונכי צה״ל אינם עיזים, תושבי הדרום שחיים שנים שנים רבות תחת אש אינם עיזים. אזרחי ישראל אינם עיזים, וגם אני, אדוני ראש הממשלה, אינני עז. ולכן, אני אומר כאן, מעל במה מכובדת זו, באופן המפורש ביותר: אנחנו לא נאפשר מצב שהחמאס ינצח פה. לא נאפשר עסקה שתכליתה תהיה ניצחון חמאס והנצחת הטרור. יותר מ-500 חללי צה"ל - לא נפלו לשווא".

כמו כן, העביר ביקורת ברורה בנוגע לאופן שבו נתניהו פועל להוציא לפועל את רצונותיו בקבינט: "מי שחושב לייצר פה ערפל, ואז בתוך שלוש שעות לזמן בבהילות ישיבת קבינט ולאשר בלחץ 'עסקה מוגמרת', טועה. הציבור לא יסכים, אנחנו לא נסכים. אני אומר את זה בצורה מפורשת מאוד, יש לנו חובה מוסרית להחזיר את החטופים. אבל יש לנו חובה מוסרית לא פחות, לספק ביטחון לאזרחי ישראל, חייבים לוודא שה-7 לאוקטובר הבא לא יקרה. לוודא שאפשר יהיה לקפל מהדרום את סוללות כיפת ברזל.

במהלך השיחה, התייחס גם ל"כנס ההתיישבות" שעורר מחלוקת רבה קרב הציבור: "לא השתתפתי בריקודים ואני לא מתחרט על האירוע. מטרת המלחמה נשארה - השמדת חמאס צבאית ואזרחית, הסרת האיום שנשקף והשבת החטופים. זו המטרה, היא נמצאת בהסכמה לאומית רחבה, ועל זה נלחמים הלוחמים כתף אל כתף ללא שום הבדלי גישות, דת, השקפה פוליטית. כולל העורף הישראלי שגם הוא מתגלה באחדות, לכידות. אלו מטרות הלחימה, ועדיין יש מי שדחף אותנו בכוח לעסוק ב'יום שאחרי'.

שרי הממשלה בכנס התיישבות בירושלים (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
שרי הממשלה בכנס התיישבות בירושלים (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')


"אני התנגדתי לזה במשך חודשים, אמרתי שזה ייצור מחלוקת, צד אחד ירצה רשות פלסטינית בצורה כזו או אחרת, בעיניי סכנה קיומית למדינת ישראל, והצד השני מבין שצריך להישאר שם לאורך שנים ובלי התיישבות אין ביטחון. ביקשתי לדחות את הדיון הזה, היה מי שכפה והציב את עמדותיו. אי אפשר לצפות מאיתנו לא להציב את שאיפותינו. לכן מטרת המלחמה לא השתנתה, לא להקים מדינת פלסטינית ולא לחדש את ההתיישבות בגוש קטיף – להסיר את האיום הביטחוני ולהשמיד את חמאס. אם יש שיח על 'היום שאחרי' לגיטימי של צד ישים את עמדתו". 

על ההדלפות מהקבינט אמר: "יש חריקות, וחבל, אני קורא מפה לגנץ ואיזנקוט בואו נמשיך באותה הדרך, גיליתם אחריות, תמשיכו. הוויכוחים לגיטימיים אבל הניסיונות לעשות סיבובים פוליטיים אחד על השני מיותרים. הדלפה מקבינט זו אחת הרעות החולות של מדינת ישראל. כל מי שיש לו קצת שכר ישר ורואה את ההדלפות שיוצאות בשיטתיות מבין מי הדליף. אני בעניין הזה בונקר, אי אפשר להוציא ממני מילה אחת על מה שקרה בקבינט. זה חוסר אחריות, זה לפגוע בקודש הקודשים של ביטחון מדינת ישראל". 

בהמשך התייחס לדרישה לבחירות: "עיסוק בפוליטיקה כרגע הוא רע, מזיק, מרחיק את היכולת להחזיר את החטופים, הוא מחזק את חמאס וסינוואר. אמרתי אתמול לחברי הכנסת, סינוואר הלך איתנו לעסקה הקודמת כי הוא הבין שאנחנו מאוחדים, תשאלו את עצמכם האם מה שאתם אומרים עכשיו, תחשבו כל הזמן שסינוואר צופה בכם עכשיו, זה מחזק אותו או מחליש אותו? אני חושב שככל שיותר ויותר אנשים בעם ישראל ישאלו את עצמם את השאלה הזו, אנחנו נקרב את הניצחון והשבת החטופים".

בני גנץ, גדי איזנקוט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
בני גנץ, גדי איזנקוט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

על עליות המחירים אמר: "בלתי נסבל, אין לזה שום הצדקה. השקל מתחזק, שום הצדקה, ניצול ציני של הסיטואציה. רגע לפני המלחמה השר ברקת ואני היינו בישורת האחרונה של חוק דרמטי, מסירים את כל חסמי הייבוא, הקמנו ועדה בראשותו של מי שהיה מנכ"ל משרד האוצר בעבר, לצערי באופן טבעי המהלכים האלו נעצרו בתחילת המלחמה, אנחנו מחדשים אותם. אנחנו נביא את החוק הזה, חוק חשוב. יש כמה שווקים בישראל, הבולט בהם הוא שוק המזון שנשלט על ידי שחקנים מונופוליסטיים חזקים שמנצלים את הכוח הזה. זה ניצול ציני. הם עושים בעיניי ניצול ציני של הסיטואציה הזו. אנחנו נפרק את הריכוזיות.

יש פה שני מהלכים, חוק הייבוא ונפרק את השחקנים האלה. המלחמה והצורך לעסוק בה דחקו הרבה מאוד דברים אחרים הצידה, וגם את זה, היינו אחרי שכבר הוקמה הוועדה והתחילה לדון, וזה נעצר בשמחת תורה  וזה יחודש בימים האלה, גם הוועדה וגם החקיקה. אין מה לעשות, החשוב נדחה בפני החשוב יותר, ואנחנו נחזור לעסוק בזה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm