הנשיא ג'ו ביידן חתם הערב (חמישי) על צו נשיאותי המטיל עיצומים על מתנחלים קיצונים המעורבים בפעילות אלימה נגד פלסטינים ביהודה ושומרון.

עלילת הדם על "אלימות המתנחלים" – השקרים, התעמולה, המניפולציות, הנתונים המנופחים | קלמן ליבסקינד
הרמטכ"ל על אלימות המתנחלים: "קצין שיעמוד מנגד - לא יהיה קצין"

הסבב הראשון של העיצומים יוטל על ארבעה ישראלים שהיו מעורבים במעשים הכוללים הצתה של רכוש שהובילה למותו של פלסטיני, איומים אלימים על תושבים פלסטינים בדואים כדי שיעזבו את בתיהם, ופגיעות אלימות בחקלאים פלסטינים ובפעילי שלום ישראלים. 

גורם בכיר בבית הלבן אמר כי הנשיא ביידן מודאג מהעלייה באלימות ביהודה ושומרון אשר מהווה איום על היציבות ומחבלת במימוש מדינה פלסטינית עצמאית החיה בשלום לצד ישראל. הבכיר ציין כי ביידן העלה את הנושא לא פעם עם ראש הממשלה נתניהו. ההודעה האמריקנית על העיצומים נמסרה בימים האחרונים לבכירים ישראלים הן בוושינגטון והן בירושלים.

לפי הצו הנשיאותי, העיצומים ימנעו מהמעורבים גישה לזירה הפיננסית האמריקנית. יאסר על אמריקנים לקיים קשרי מסחר או תרומות עם המעורבים וכל רכוש שיש למעורבים בארה״ב יוקפא. אלה הן בדיוק אותן סנקציות שמוטלות על כל מי שנמצא ברשימה האסורה של משרדי החוץ והאוצר האמריקנים. 

חיילי צה''ל מתעמתים עם מתנחלים ליד שכם, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: נאסר ישתעיא, פלאש 90)
חיילי צה''ל מתעמתים עם מתנחלים ליד שכם, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: נאסר ישתעיא, פלאש 90)

גורם בכיר בממשל אמר כי בניגוד לפרסומים שונים, הממשל לא שקל בשום שלב הטלת עיצומים על השרים סמוטריץ׳ ובן גביר. בחודש נובמבר פרסם היועץ לבטחון לאומי מזכר פנימי שקרא לכל הרשויות בארה״ב לגבש צעדים נגד גורמים שמפירים את היציבות בגדה המערבית.

בעקבות מזכר זה הורה בחודש דצמבר שר החוץ בלינקן על שורה של איסורי ויזה למעורבים באלימות. הצו הנשיאותי היום הוא הצעד האחרון במהלך זה. בממשל הבהירו כי רשימת המעורבים שפורסמה היום הנה ראשונית ויתכן שיתווספו בעתיד שמות נוספים. כמו כן הדגישו כי הצו אינו חל רק על ישראלים אלא גם על פלסטינים ועל אזרחים זרים שמעורבים באלימות ובעירעור היציבות.

ארבעת הישראלים שהוטלו עליהם סנקציות בשל אלימות נגד פלסטינים: עינן טנג'יל – משרד החוץ האמריקני טוען כי היה מעורב בהתקפה על חקלאים פלסטינים באמצעות ידוי אבנים ותקיפה באלה. כתוצאה מההתקפה נפצעו כמה פלסטינים. שלום זיכרמן ממאחז מצפה יאיר – משרד החוץ האמריקני טוען כי לפי סרטון וידאו הוא תקף ופצע פעילים ישראלים בגדה המערבית. דוד חי חסדאי – משרד החוץ האמריקני טוען כי הוא הוביל התפרעות שכללה הצתת רכבים והתקפה תושבים פלסטינים בכפר חווארה. כתוצאה מההתקפה נהרג פלסטיני. ינון לוי – משרד החוץ האמריקני טוען כי הוא הוביל קבוצה של מתנחלים ממאחז חוות מיתרים בביצוע התקפות על פלסטינים ועל בדואים ואיים עליהם באלימות נוספת אם לא יעזבו את בתיהם.

לשכת ראש הממשלה: "אין מקום לצעדים חריגים"; בן גביר: "הגיע הזמן שאמריקה תחשוב מחדש"

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "רוב מוחלט של המתיישבים ביהודה ושומרון הם אזרחים שומרי חוק, רבים מהם נלחמים בימים אלה בסדיר ובמילואים למען הגנת ישראל. ישראל פועלת נגד כל מפירי חוק בכל מקום, ולכן אין מקום לצעדים חריגים בנידון"". 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: "קמפיין 'אלימות המתנחלים' הוא שקר אנטישמי שמפיצים אויבי ישראל במטרה להכפיש את המתיישבים החלוצים ואת מפעל ההתיישבות ולפגוע בהם, ודרכם להכפיש את מדינת ישראל כולה. זהו קמפיין BDS אנטי מוסרי שהופך את הקרבן לתוקף ומתיר את דמם של המתיישבים. חבל שממשל בידן משתף עם זה פעולה בימים בהם המתיישבים משלמים מחיר דמים יקר בטובי בניהם במלחמה בעזה. אמשיך בעזרת השם לפעול ללא מורא לחיזוק ולפיתוח ההתיישבות היהודית בכל מרחבי ארץ ישראל ולחתור לשלום בר קיימא, שיושג רק כאשר תיגדע תקוותם של הערבים להקמת מדינה ערבית על חורבותיה של המדינה היהודית. אם המחיר יהיה הטלת סנקציות אמריקאיות עלי - אז שיהיה". 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "הגיע הזמן שאמריקה תחשוב מחדש על המדיניות שלה ביהודה ושומרון. הנשיא ביידן טועה ביחס לאזרחי מדינת ישראל ולמתיישבים הגיבורים. מי שמותקף, מי שנרגם באבנים בניסיון לפגוע ולרצוח אותם, הם המתיישבים הגיבורים ביהודה ושומרון".

ראש מועצת שומרון יוסי דגן: "כל קמפיין אלימות המתנחלים מסתכם ב - 4 אנשים - שההליכים נגדם כלל לא הסתיימו - אל מול מאות טרוריסטים המנסים לרצוח מדי יום יהודים ביהודה ושומרון. לא פחות מ 5,673 נסיונות לרצוח יהודים ביהודה ושומרון ב 2023 מתוכם 3600(!) יידויי אבנים. בכירי הרשות הפלסטינית ללא בושה ובפנים גלויות קוראים לחזור על הטבח של השביעי באוקטובר ביו"ש, בהם ג'יבריל רג'וב  בכיר ב'רשות הפלסטינית', המכהן כמזכיר הוועד המרכזי של תנועת פת"ח ואף הוגדר כ"פרטנר לשלום" ומסומן כאחד היורשים הפוטנציאלים של אבו מאזן שאמר על אירועי השביעי באוקטובר: 'מי שאחראי להתפרצות הזאת הוא הכיבוש ופשעיו, ההתפרצות הייתה חלק ממלחמת ההגנה הפלסטינית, וההתפרצות הבאה תתרחש בגדה'".

"נזכיר כי מדובר ב 4 'פושעים' לכאורה שההליכים מולם לא הסתיימו אל מול 520,000 יהודים ביו"ש. זהו אולי אחוז הפשיעה הנמוך בעולם.  אנחנו מצפים מממשל ביידן לנקוט באופן זהה ובאותם אמצעים כנגד ערביי  הרשות הפלסטינית שיידו אבנים לעבר יהודים (מעל 3 פעמים כל יום ביהודה ושומרון) מול ערביי הרשות הפלסטינית שעושים טרור חקלאי לחקלאים היהודים ביו"ש (מספרם כה גבוה עד כי במערכת הביטחון הפסיקו לספור) ובראשם כנגד ג'יבריל רג'וב, שאם לא כן יתברר כי ישנו סטנדרט כפול כלפי יהודים וזו ההגדרה לאנטישמיות. אנחנו מצפים מממשלת ישראל לעצור מיידית את ציד המכשפות ולפנות בפנייה רשמית ברורה בעניין זה לממשל ביידן. דמנו לא יותר".

מתנועת לוחמים לשלום נמסר: ״מחזקים את הממשל האמריקאי על נקיטת עמדה חד משמעית כנגד אלימות המתנחלים. בזמן שנציגיהם יושבים בממשלה, נערי הגבעות איבדו כל רסן. ממשלה שבה האחראי על השטחים נחקר בשב״כ וגם האחראי על המשטרה אין לנו ציפיות. טוב שהגיעה התערבות כל כך נחוצה בנושא״.

כזכור, לפני כחודש גורמים בממשל ביידן מסרו לאתר אקסיוס כי הממשל מעכב מכירת למעלה מ-20 אלף רובי M16 לישראל, בעקבות הדאגות מעליית אירועי האלימות בקרב מתנחלים כלפי תושבי יהודה ושומרון הפלסטינים. בתוך כך, העיתונאי ברק רביד חשף בוואלה! כי 

בחודש יוני מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן העביר מסר לישראל בשיחתו עם שר חוץ אלי כהן ואמר כי "ישראל צריכה לעשות יותר בנוגע לאלימות המתנחלים".

בוושינגטון הביעו הערכה על המסרים התקיפים של ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ נגד המהומות האלימות אבל הביעו דאגה מהיקפם כשהם סבורים שישראל צריך לעשות יותר על מנת לחדול את האירועים. השר כהן גינה בשיחה את אירועים ואמר שהממשלה תנקוט בכל האמצעים הנחוצים. לצד זאת, ציין שממשלת ישראל תמשיך להילחם עד חורמה בטרור הפלסטיני ותגן על אזרחיה.

"מאחורי ההסלמה הביטחונית האחרונה ביהודה ושומרון עומדות גרורות הטרור של משטר האייתולות האיראני. איראן מכווינה טרור בכל רחבי המזרח התיכון, מלבנון וסוריה, דרך עיראק ותימן ועד החמאס והג'יהאד האיסלמי. על הקהילה הבינ"ל לפעול בצורה תקיפה וחד משמעית על מנת למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני", אמר השר כהן למקבילו האמריקאי.