במהלך הדיון שהתקיים אמש (חמישי) בקבינט המדיני-ביטחוני, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר המשפטים יריב לוין ומספר שרים נוספים מתחו ביקורת קשה, כנגד מה שהם מכנים "אכיפה בררנית" נגד המשפחות שמפגינות בכרם שלום נגד הכנסת הסיוע לעזה. 

"'ממשלת ימין' רוקדת טנגו עם הנאצים": שמעון ריקלין במתקפה חזיתית נגד נתניהו
מקומם: אחרי שחלק מאנשיו הפכו למחבלים, האם אונר"א בדרך לפרס נובל לשלום?

לוין אף טען כי "בתקופת ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית המפגינים שחסמו את איילון והפרו סדר לא טופלו במהירות כזאת". בן גביר אמר כי "צריך להודות שאכן יש אכיפה בררנית. מנם לא התערבתי בגלל שיש נגדי החלטת בג"צ שאסור לי להתערב בהחלטות אופרטיביות על הפגנות, אך צריך להודות שאתם לא אוכפים ככה בקפלן ואני אומר את זה בתור השר הממונה".

מפקד פיקוד דרום, האלוף ירון פינקלמן ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

עוד הוסיף השר, תוך שהוא פונה לראש הממשלה: "כולנו ראינו את התמונות של עימותים בין חיילים ושוטרים למשפחות חטופים שחוסמות את המעבר לא מבין למה אנחנו מאפשרים קרע בעם? למה צריך את העימותים האלה? בוא נדון מחדש בסגירת המעבר הזה והפסקת ההפקרות להעביר להם סיוע". שבתאי מצידו, השיב לשרים: "אתם פה מקבלים את ההחלטות, אני בסך הכל אוכף אותן. אתם אלה שרוצים להכניס דרך כרם שלום".

כמו כן, במהלך הדיון הוצג בפני השרים המתווה לעסקת החטופים. לוין טען כי "חושב על ההצעה שיהיו כמה פעימות, הכי נכון לא ללכת על חלק אלא על הכל, זה לא מוסרי לשחרר רק את חלקם ואז לעשות משא ומתן, צריך להגביר את הלחץ הצבאי עליהם זה עשוי להביא אותם".

שר החקלאות אבי דיכטר הביע עמו הסכמה, לפיה אין להסכים לשחרור של רק חלק מהחטופים: "גם אני חושב שלא צריך ללכת על עסקה מדורגת, צריך לעשות עסקה אחת ולא בשתי פעימות שבאחת יש שחרור של 35 חטופים, ורק בשנייה יש את כל האחרים. לא מוטרד מזה שאומרים שהמלחמה לא תחזור, צה"ל יידע להחזיר את המלחמה גם אם תהיה הפסקה בלחימה".

סמוטריץ׳: תפסיקו להשלות את עצמכם כאילו לא יהיה לחץ בינלאומי מצד האמריקאים וכדומה שייעצרו אותנו.

דיכטר: מבין שאתה אומר את זה מהניסיון הצבאי שלך?

בן גביר: לא הייתי מדבר על  ניסיון צבאי כקריטריון לחזות מה שיקרה.  מזכיר לך שיש כאן בחדר מלא ניסיון צבאי ולמרות זאת אמרו לי לפני ה- 7 לאוקטובר שחמאס מורתע ואני סתם רוצה לעשות פרובוקציות כשאני דורש סיכולים ממוקדים.

דודי אמסלם: זו טעות עצומה להפסיק עכשיו. בשביל מה יצאנו למלחמה? אם נפסיק עכשיו גם נאכל את הדגים המסריחים וגם נגורש מהעיר. יצאנו למסע ואמרנו שצריך למוטט את החמאס, יש לצבא הישגים גדולים ואם נעצור עכשיו זו עצירה ארוכה מאוד ומרימים דגל לבן.

אלי כהן: תעשו את החישוב ותראו ששחרור של 35 ל-35 ימים ועוד שבוע ניהול משא ומתן להמשך זה הפסקת לחימה ארוכה, ובמיוחד שבעסקה הקודמת על כל חטוף שחררנו שלושה מחבלים והפעם מבקשים הרבה יותר, המחיר פי עשר מהעסקה הקודמת.

בן גביר: עסקה כזאת תיתן לחמאס חמצן, יאיישו את השורות שלהם, יבנו את עצמם מחדש, ובנוסף, השתגענו? משחררים רבי מרצחים, רוצחי ילדים, עורפי ראשים ומה הם יעשו מהיום - יכוונו את התנועה? לא למדנו משחרור סינוואר?.

אחד השרים: אז איך יחזרו החטופים?

בן גביר: רק מבצע צבאי, הפסקת הדלק והומניטרי רק תמורת הומניטרי, זה יגביר את הלחץ.

רוה״מ: יש שלושה תנאים שלא נוכל להסכים, לא נוכל לאפשר הפסקת המלחמה, יצאנו למהלך הזה למוטט את החמאס. לא נוכל לאפשר שחרור אלפי מחבלים - זה נתון שהמשמעות שלו ברורה לכולנו ולא נוכל לאפשר יציאה מהרצועה של צה"ל. כוחנו באחדותנו. מקווה שכולם כאן יישארו, ואם לא זה יפגע בכולנו.