בעוד חברי הממשלה והקבינט מחכים לתשובה של חמאס על האפשרות לקיים עסקת חטופים חדשה, גוברים הקולות בישראל נגד האופן שבו מנוהל המשא ומתן. "עומדת לה מעצמה אזורית ומחכה באיזה מופע תקשורתי לתשובה של ארגון טרור. זה פתטי". אמר היום (ראשון) בשיחה עם מעריב ד"ר הראל חורב, חוקר חברה ופוליטיקה פלסטינית.

הארגון יוותר על דרישותיו? בחמאס יגיבו הערב למתווה עסקת החטופים
"נשלם גם ככה את אותו מחיר": ההצעה של יוסי כהן לעסקת החטופים

"כל דרך ניהול המו"מ שלנו היא רשלנית", טען, "זה שאנחנו עומדים באיזה מין מופע תקשורתי וממתינים זה קצת פתטי. יושבת לה מעצמה אזורית וממתינה לתשובתו של ארגון טרור שבכל מדד נמצא במצב של נחיתות צבאית קשה. יש בזה משהו שהוא מאוד צורם מבחינת היכולת שלנו לבטא את פערי הכוח. יש מציאות שמבחינה צבאית בשטח היא מאוד ברורה, אבל בעולם התקשורתי, התדמיתי והדיפלומטי של המשא ומתן, ופה העליונות שלנו לא באה בכלל לידי ביטוי".

יחיא סינוואר (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)
יחיא סינוואר (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)

"ברור שצריך לעשות הכל למען החטופים, אין פה שאלה בכלל", הוסיף, "אבל בלי לסכן את האינטרס האסטרטגי של חיסול חמאס. אם לא נחסל את חמאס אנחנו ממשכנים את עתיד הדורות הבאים. כשאני שומע אנשים שאומרים שזו תמונת הניצחון – שהוא בפני עצמו מונח שמתאים למציאות של עד השישה באוקטובר – אני חושב על זה שיש בנינו מי שלא למדו שום דבר. הם ממשיכים לחשוב במושגים של עוד 'סבב', 'הרתעה', 'שקט ייענה בשקט', ושל הקלישאה 'חמאס זה רעיון ואי אפשר להרוג רעיון'. כל המושגים האלה אבד עליהם הכלח. זה מצביע על היעדר הבנה אסטרטגית מעמיקה. הם לא מבינים איזה אסון חווינו, ואיזה אסון אנחנו צריכים למנוע לעתיד על ידי זה שנכריע את חמאס. את הרעיון אולי אי אפשר להרוג, אבל את נשק בעל הרעיון בהחלט אפשר לקחת".

"לכן אם אנחנו לא רוצים למשכן את עתידנו ואת עתיד הדורות הבאים, אסור לקבל כאן החלטה גרועה מאין כמוה שלא לסיים כאן את המלאכה. מי שייקבל החלטה אומללה כזאת לא ראוי להמשיך להנהיג. חייבים להבין: זה לא עניין שנתון בסימן שאלה. הסימנים למה שיקרה בעקבות היענות לדרישה להפסיק את המלחמה נמצאים בכל מקום. כל נפש שאנחנו מצילים של חטוף או חטופה שווים כמובן מחירים כואבים מאוד. אבל אסור לוותר אל האינטרס האסטרטגי, שהוא להשמיד את חמאס", המשיך.

מחאה בקריאה לקידום עסקת שחרור חטופים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאה בקריאה לקידום עסקת שחרור חטופים (צילום: אבשלום ששוני)

לדברי ד"ר חורב, אם וכאשר חמאס יודיע שהוא מסרב לתנאי העסקה המוצעת, על ישראל להמשיך ולהרחיב את הפעילות ההתקפית בדרום הרצועה. "אני חושב שהאינטרס הישראלי הוא להיכנס לרפיח לפני הפסקת אש", טען, "כך שאם אפשר לנצל את הסרבנות שלו כדי לעשות את, אז על אחת כמה וכמה. אין שום צורך להכריז על זה, אלא פשוט להמשיך וככל שניתן גם להגביר את הלחץ הצבאי, בראש ובראשונה על ידי כיבוש ציר פילדלפי".