שרי הממשלה קיבלו היום (ראשון) סקירה על המגעים לעסקת חטופים, וחלקם - בהם השרים ניר ברקת, עמיחי שיקלי, ישראל כ"ץ, אבי דיכטר, יריב לוין, יואב קיש ומירי רגב - הביעו התנגדות למתווה המתגבש. 

גורם בחמאס: "אנחנו לא נמצאים בפתחה של עסקה, גם לא קרובים לזה"
אביב כוכבי: "מדינת ישראל מתכווצת, אנחנו מאבדים חבלי ארץ שלמים"

לדברי שר המשפטים יריב לוין, המפתח שנקבע למספר האסירים על כל חטוף הוא "בלתי מתקבל על הדעת". עוד ציין כי "גם לא ייתכן שנשחרר אותם ליהודה ושומרון. צריך למצוא לזה פתרון". שר החינוך יואב קיש הוסיף: "לא יכול להיות שזו העסקה. מה שפורסם בתקשורת לא נראה טוב בכלל. זה מטריד".

"למה הדיון הזה עולה פה ולא בקבינט?", תהה השר מאיר פורוש. קיש ענה: "זה חייב לעלות בממשלה. מה זאת אומרת?". השר ברקת הוסיף: "רק הממשלה היא הגורם המוסמך לדון בעסקה ולהחליט עליה. אסור לנו ללכת על עסקה חלקית. או שמחזירים את כולם או שלא מסכימים. אין חצי היריון. אחרת זה לא ייגמר".

בנימין נתניהו על עסקת החטופים (צילום: רועי אברהם / לע״מ)

"אני דורש שלא תהיה עסקה נדיבה מידי. זה לא מתקבל על הדעת", קרא קיש. ברקת הוסיף: "המפתח של יום הפוגה על כל חטוף הוא הזוי. בסיבוב הקודם על כל עשרה חטופים קיבלו יום הפוגה". לוין הסכים, ואמר: "זה מפתח שאסור להסכים לו". בנוסף, השרה גילה גמליאל זעמה: "במקום שנשמע בתקשורת, כדאי שיעדכנו אותנו ולא שנקבל עסקה ורק נגיע להצביע". 

ראש הממשלה נתניהו ענה לכלל הטענות: "הממשלה תגדיר את גבולות הגזרה ולא קבינט המלחמה. מי שיבנה את המסגרת זה הקבינט המורחב. ואז זה יגיע להחלטת הממשלה".

ברקת ענה בזעם: "אין סיכוי שאחרי ארבעה חודשים נשאיר מישהו מאחור. חובתנו להחזיר את כולם. כולל את כל החיילים. עד אחרון החטופים. עסקה אחת כוללת שמחזירה את כולם. לצערי חמאס מריח ריח של חולשה מקבינט הקונספציה ומרשה לעצמו לנסות לסחוט אותנו".

ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השר שיקלי אמר: ״למלחמה הזו יש מימד פסיכולוגי שהוא לא פחות חשוב מהמימד הפיזי. כשמתפרסמים כל מיני מתווים שישראל לכאורה הסכימה להם, הכוללים שחרור סיטונאי של מחבלים או עצירת המלחמה, נגרם לנו נזק מוראלי חמור שמשפיע גם על הכוחות שלוחמים בשטח. מה גם שחבל שמתפרסמות הסכמות שברור לכולנו שרוב מוחלט של הממשלה, ואני בתוכו, יתנגד להן נחרצות״.

״אני דורש לחתוך לאלתר, לא בעוד שבוע ולא בעוד שבועיים, את העברת הסיוע באמצעות אונר״א", הוסיף, "גוף שמתברר לכל מי שסרב להכיר בכך עד כה לא רק כארגון תומך טרור, אלא כארגון טרור של ממש. יש לוודא שגם ביו״ש פעילותו תיאסר. כמו כן, דורש מצה״ל לשחרר מיידית את החומרים המפלילים לגבי הארגון״.

על פי הגורמים המעורים, המתקפה המסיבית של שרי הליכוד בישיבת הממשלה כנגד המתווה של עסקת חטופים הייתה יזומה וגם תוקשרה היטב. מספר שרים גם התבקשו להתבטא בתקשורת נגד מרכיבי העסקה כאלה ואחרים. הדבר אינו אומר שהשרים התבקשו לומר דברים שאיתם הם לא מסכימים, הם בעיקר התבקשו להבליט ולפרסם את עמדתם.